Nejhorsi je , ze je nekdo vubec financne podporuje, staci se zastitit nejakou vzletnou myslenkou a penize se zacnou sypat.
Nejhorsi je , ze je nekdo vubec financne podporuje, staci se zastitit nejakou vzletnou myslenkou a penize se zacnou sypat.
jj, teď se bude stavět památník toho, že nás kdysi navštívil papež...
Každým litrem vytěžené ropy se navyšuje uhlíková stopa. U nás třebas prohlubuje sucho.
Njevíc oxidu uhličitého, uhelnatého a metanu (CH4) produkujeme my a námi chovaný dobytek. To co vyprodukujeme spalováním v kotlích a motorech se dá nahradit nejsnadněji tím, že přibude procesu fotosyntézy, tedy rostlin, které ty oxidy spotřebují a vyprodukují kyslík. Uhlíková stopa je politický nesmysl, jde o celkovou bilanci těch plynů a tu ovlivnit můžeme, už se hlásá sázejte stromy!
Fotosyntéza je energie slunce. Fosilní paliva taky, jenže ta se vytvářela po miliony let a nyní se mají spálit během dvou stovek let. Je to zdroj nerovnováhy na zemi. Dalším zdrojem uhlíkové stopy je odlesňování. Zvláště v tropech. Lidé tam žijící potřebují půdu pro svou obživu. Přesvědčit je o opaku je podobné jako po našich "obyčejných lidech" chtít aby žili skromněji a přestali využívat výdobytků kapitalismu.
V r.89 jsme měli jedinečnou příležitost k poněkud jinému způsobu politiky,solidně nastaveném hodnotovém žebříčku.
Společnost jako celek to odmítla. Především se nechtěla zabývat problematickými událostmi naší minulosti. Nechtěla se smířit sama ze sebou. Tím pádem tuto problematickou minulost neseme s sebou a na ní stavíme. Všichni víme, že to není ono, jenže síla k tomu věci změnit není. Jako nebyla po roce 89. Výsledkem je ANO, Babiš atd...
Veřejnost šla slepě za charismatickým vůdcem,který ji i média oslnil sebevědomým chováním,vybraným outfitem,vč.sbírky kravat.Nikomu nedal na výběr a politická opozice ještě neexistovala.
Události roku 89 spíš celou společnost zaskočily. V porovnání s
Polskem a Maďarskem byla zde větší snaha u udržení kontinuity. Demokracie
a liberalismus byly pro většinu lidí abstraktní, těžko představitelné
pojmy. Když společnost žila více jak půlstoletí v diktatuře. V roce 1989
si demokracii nějak uvědomovala hrstka osmdesátníků a starších.
Výsledkem bylo, že lidé v roce 89 o svobodu tisku, shromažďování zas moc
nestáli. Zato o banány ano. Materialismus, který byl do roku 89 materialismem
na papíře, se stal materialismem v praxi. Klaus byl jeho symbolem.
Vy operujete s obecnými pojmy a prohlašujete je za typické národní vlastnosti-šmelina,pohrdání demokracií,zbožštění materialismu.Nemusím snad dodávat,že s tímto zjednodušujícím (i urážlivým) zobecněním nesouhlasím.Kdybyste měl byť jen částečnou pravdu,lidé by o změnu režimu ani nestáli.Byla by prázdná náměstí,žádné cinkání klíči atd.
Když se něco cyklicky opakuje a na stejném principu, dá se to po čase za jistou národní vlastnost považovat. Řekněme zabavování a přidělování majetku už po Bílé Hoře, pak za Josefa II., znovu v 1948 a pak v roce 1919, kdy jsme zabavili spoustu majetku a rozkradli to co dřív patřilo státu (císařskému dvoru) a zároveň vyhnali asi 180 tisíc lidí, kteří nechtěli nebo nestačili prohlásit nově vzniklou národnost československou.
Po šlechtě zůstaly zbytkové velkostatky (levně později prodané) podobně jako v roce 1945 po vyhnaných Němcích a Rakušanech, a zase se kradlo, podobně v roce 1989 za Klause.
Jak chceš potom najít skupinu spravedlivých a poctivých, které bychom mohli prohlásit nositeli národních vlastností? Jeden z největších zlodějů devadesátých let, komunista a estébák je dokonce předsedou hospodářské komory.
V posuzování viny jste jednostranný,neberete v úvahu,že totéž v
bleděmodrém probíhalo v celé Evropě.
Např.v bělohorské bitvě byli poražení čeští stavové a následná
mstivá politika vítězů + další fáze třicetileté války,znamenala pro
náš národ tragédii.Česká společnost ztratila mocenské,vědecké a
kulturní elity,které musely odejít do zahraničí.Dále došlo k proměně
vládnoucích elit. Česká protestantská šlechta byla nahrazena šlechtou
katolickou a úřednickou,která ze začátku neměla tak úzké vazby k
zemi.Byla zdecimována města i obce - vojáky,nemocemi a hlavně
hospodářsky.
Všechno to jsou pohádky, takové vědomí je jednou z příčin dnešního
stavu. Národ v moderním slova smyslu tehdy neexistoval. Na Bílé Hoře
bojovali katolíci s protestanty. Protestanté měli tehdy němčinu za
obcující jazyk. S německým národem se neidentifikovali. Pro identifikaci se
státem byla rozhodující konfese.
Výsledek bitvy na Bílé Hoře upevnil posici Habsburků a následně vedl k
porážce Turků, kteří hrozili, že k Turecku připojí celou Střední
Evropu, včetně českých zemí. Pokud by se to stalo, měli bychom tady dnes
islám. Rozpínavost Turecka v době bitvy na Bílé Hoře vadila i
protestantům a proto podpora stavovského povstání z jejich strany byla dost
vlažná.
To, že český středověký stát po bitvě na Bílé Hoře zanikl pak
značně zkomplikovalo zformování moderního českého národa. Příčin
zániku českého středověkého státu bylo povícero, nebyla to jen ta bitva.
Celá česká historie od husitských válek tímto směrem postupovala.
Já také netvrdím,že čeští stavové mluvili jen česky.Za těmi všemi událostmi nevidím jenom boj o moc,ale přirozenou touhu pro rovnoprávném přístupu.
Považovat dnešní problémy s demokracií a s kapitalismem v Česku jako
výsledek porážky stavů na Bílé Hoře je poněkud infantilní. Myslím si,
že bychom se nějak měli smířit se svou vlastní historií a nedržet se
bajek z doby romantismu. V rozhlase jde už dlouho pořad "Toulky českou
historií". V posledních dnech tam byl pořad o Janu Blahoslavovi a Jednotě
Bratrské. Byl na to kritický pohled, až jsem se divil kolik dokladů z té
doby se zachovalo.
Jedním z výsledků Listopadu je možnost svobodně se bavit o nedávné i
dávnější minulosti. Právě to asi vůbec není pochuti těm, kteří
propadli pověstem o naší slavné minulosti a kritický pohled považují za
přepisování dějin.
Možnost svobodně diskutovat o naší minulosti je skutečně velká věc,
kterou ne všichni dovedou docenit.
Bohužel i této možnosti někteří zneužívají k šíření lživých nebo
zkreslených informací, viz např. popírání holocaustu.
Pokud jde o Toulky českou minulostí ( nebo historií ?), znám je spíš z
knižní podoby, je to vynikající a zajímavě podané dílo.
Stalin v roce 1948 omilostnil Jiráska. Jirásek byl za buržoazní republiky
národním demokratem, členem strany kterou v Kremlu považovali za
fašistickou. Jeho guru Palacký byl proklet samotným Marxem. Horší kádrový
posudek Jirásek už mít nemohl.
Jenže Stalin řešil problém jak k Rusku připoutat Cechy, kteří žili 2 000
km od Moskvy a pár desítek kilometrů od amerických tanků. K tomu aby se to
podařilo, bylo zapotřebí rozšířit politickou základu moci v CSR. Ke
komunistům přidat i nacionalisty s Jiráskem. Od Stalina to byl pragmatismus,
podobný tomu, který před 10 lety provedl s Ribbentropem. A věci se Stalinovi
dařily, CSR se stala na dvacet let bezproblémovým státem Stalinovy říše.
A výrazně k tomu přispěl Jirásek a Vávrova husitská trilogie.
Pane Vitásku,zůstaňte slušným diskutujícím a neobviňujte mě z infantility,když jste sem tu Bílou horu nesmyslně vtáhl právě vy.
Napsal jste : ….v bělohorské bitvě byli poražení čeští stavové a následná mstivá politika vítězů + další fáze třicetileté války, znamenala pro náš národ tragédii..... Česká protestantská šlechta byla nahrazena šlechtou katolickou a úřednickou, která ze začátku neměla tak úzké vazby k zemi.....
Čeští stavové byli tak vyděšení z vojska, že dokonce chtěli pozvat proti katolíkům na pomoc Turky, protože jich samotných bylo míň než Rudolfových vojáků, ale Turci na Moravě, to byl pro Moravany zlý sen a nedošlo k tomu. Ta bitva vůbec nemusela vůbec být, kdyby čeští stavové nevyházeli z oken úředníky a chytře jednali. Nakonec přišli o všechno, i o to co měli už předtím (politické svobody). A tak to jde v Praze už 500 let, průšvih za průšvihem a škoda za škodou pro obrovské území a spoustu lidí.
Když spojíš síly s p.Vitáskem,málokterá slabší česká,či snad dokonce pražská povaha,by to rozdýchala.Na Čehúnech nezůstává nit suchá..
Já to beru spíš jako takové vzájemné kočkování, které si (někteří) Pražáci tak trochu zasloužili sami svým někdy povýšeně shovívavým postojem k vybavenosti a možnostem menších měst a obcí.
Na těch náměstích byla menšina lidí (voličů). A ty první volby dopadly jak dopadly. První bylo obskurní OF, za ním v závěsu komunisté. Jako politická strana je vlastně vyhráli. Klaus v roce 1990 byl jiný než o rok později. Mezitím se přetransformoval na politika. Jako jiní, kteří zůstali, ostatní odešli. Volby v roce 92 Občanské hnutí projelo, jeho zástupci se nedostali do parlamentu. Ne voliči se přizpůsobili Klausovi, ale Klaus se přizpůsobil voličům. Podobně Zeman přišel na to, že ODS může porazit vulgárnostmi.
Po krátkém porevolučním intermezzu se k politické moci dostal lid. Herci, filosofové, básníci zmizeli. Bratinka, Uhde a další. Kdo zbyl byl Havel. Havel si asi přál jinou politiku. Jenže ta předpokládala jiný lid.
Lidé manifestovali za svobodu a humanitu. Jaké bude příští zřízení, nikdo nevěděl a každý chtěl něco jiného. Lidštější socialismus v čele s KSČ by mnohým postačil. Hodně lidí lákala západní životní úroveň a katalogy Neckermann a Otto. Byl to velice důležitý faktor.
Na západní katalogy jsme v listopadu 89 určitě nemysleli.Jinak
souhlasím.Vždyť tehdy neměl jasno ani V.Havel!
Viz.projev k občanům před prez.volbou z prosince 89 :
"Nejprve bych měl říct něco o sobě.Dvacet let tvrdila oficiální
propaganda, že jsem nepřítel socialismu, že chci v naší zemi obnovit
kapitalismus, že jsem ve službách světového imperialismu, od něhož
přijímám tučné výslužky, že chci být majitelem různých podniků a
vykořisťovat v nich lidi, a tak dále a tak dokola.
Byly to všechno lži, jak se záhy přesvědčíte, protože tu brzy začnou
vycházet mé knihy, z nichž bude zřejmé, kdo jsem a co si myslím. První z
nich vyjde v těchto dnech. Nemluvím o tom proto, že bych chtěl kohokoli teď
zdržovat svou osobní obhajobou, ale proto, že se o mně hodně mluví a že z
hlediska naší země není zcela bezvýznamné, kdo jsem a co si myslím. Také
bych měl o sobě říct, že jsem se vždycky snažil říkat a psát pravdu, a
to bez ohledu na to, zda se to vládě líbí nebo ne, a že jsem za to byl
několik let ve vězení.“
(V odkazu je i srovnání s falzem.)
https://manipulatori.cz/manipulace-komuniste-vas-budou-strasit-nezamestnanosti-projev-ktery-nikdy-neexistoval/
O katalogy v demonstracích roku 1989 opravdu nešlo. Spíš byly někde v
podvědomí jako představa západního životního stylu.
Já bych byl tehdy šťastný, kdyby došlo i jen k revizi myšlení a
přístupu u komunistů a určitému uvolnění. Na takové změny, jaké
nastaly, jsem si vůbec netroufal pomyslet.
Pokud si vzpomínám, tak během roku 1988 ještě většina obyvatel čekala na nějaký reformní proud uvnitř KSC, který by přinesl změny ve formátu "mírného pokroku v mezích zákona". To že dojde k takovým změnám tehdy předpokládal málokdo.
Materialismus v době komunismu byl materialismem na papíře, po převratu se materialismus dostal do každodenní praxe. Jenže nejen chlebem živ jest člověk. Lidé se třebas musí s něčím identifikovat. Vidět někde svůj domov. Za komunismu to neřešili, připadlo jim za samozřejmé že jejich vlastí a domovem je CSSR. Jenže stát se rychle stal předmětem sporu a věcí víc než pochybnou. Zanedlouho vzal za své jako ten komunismus. Lidem se z té svobody zatočila hlava.