Teť zrovinka čtu :
Ejn Sof (hebrejsky אֵין סוֹף), doslova „bez konce“ či též
„nekonečný, neomezený“, je termín, pomocí něhož je v kabale
vyjadřována nepoznatelnost podstaty Boha v absolutním smyslu. Užití
termínu kolísá mezi osobním a neosobním pojetím Ejn Sof – v prvním
případě termín Ejn Sof odkazuje k „tomu, jenž je bez konce“, kdežto v
druhém případě k „tomu, co je bez konce“. Osobní pojetí vychází z
předpokladu, že Ejn Sof sice není v podstatě zcela poznatelný, ale přesto
se nechává částečně poznávat skrze své jednání a emanaci ve
stvořeném světě. Výraz Ejn Sof je v tomto případě chápán jako jeden z
atributů Boha. Neosobní aspekt naproti tomu poukazuje na stav před
stvořením světa, kdy ještě nebylo nic než Ejn Sof, takže tomuto stavu
nelze přisuzovat žádnou z vlastností či přívlastků Boha, o nichž čteme
v Tanachu. V případě Boha, jenž se projevuje ve stvořeném světě, pak
tento neosobní aspekt Ejn Sof slouží k označení všeho, co veškerému
stvoření zůstává úplně skryto a je tedy pro stvořené bytosti zcela
nepoznatelné