Rozcestník >> Věda a technika >> ELEKTŘINA

Informace

Název: ELEKTŘINA
Kategorie: Věda a technika
Založil: Ondi
Správci: Ondi
Založeno: 10.01.2020 18:05
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 27077x
Příspěvků:
151

Toto téma sledují (5):


Předmět diskuze: ELEKTŘINA - Pro všechny, které fascinuje tento druh energie, potýkají se s jejími zákoutími a chtějí sdělit své poznatky.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v časovém zobrazení

| Předmět: RE: Drobný tip
11.12.23 17:00:26 | #197
Reakce na příspěvek #195

Ve Windows
CTRL držet na natipovat 230 = µ
čísla 251, 252, 253 = ¹ ³ ²
někdy se hodí také 241 = ±


 #195 

| Předmět: RE: RE:
11.12.23 16:29:32 | #196
Reakce na příspěvek #188

60Hz oproti 50Hz je navýšeni frekvence o 20%. Rotační stroje by musely projít rekonstrukcí.
Transformátory by spotřebovaly méně mědi, jádra (plechy) by větší ztráty nepřinesly. Za to by u přenosu energie narostly ztráty a problémy.

Některé železnice (s trolejí) měly minulém století f = 16,5 případně 33Hz.


 #188 

| Předmět: Drobný tip
11.12.23 08:40:17 | #195

Znaky v Linuxu
Ω Ctrl + Shift ťuknout na u a napsat 3a9 Enter
μ Ctrl + Shift ťuknout na u a napsat 3bc Enter
² Ctrl + Shift ťuknout na u a napsat oob2 Enter
³ Ctrl + Shift ťuknout na u a napsat oob3 Enter




| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Něco k lithiovým…
26.10.23 04:34:50 | #194
Reakce na příspěvek #193

Jasně, proč ne, syntetické tekuté palivo má ve výhodách prioritu, pakliže je cenově srovnatelný s palivy získanými z ropy.


 #193 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Něco k lithiovým…
25.10.23 20:26:19 | #193
Reakce na příspěvek #192

Vývoj jak skladovat energii se nyní intenzivně ubírá všemi možnými i nemožnými směry, ale má obrovské zpoždění. Ropu jen tak snadno jako výchozí palivovou surovinu nebude snadné nahradit. Rabuje se neuvěřitelným tempem, okamžitá těžba celosvětově odpovídá momentálně dvojnásobnému průtoku Vltavy Prahou který je 90 m³/s .
Ale k věci, nevidím to s tím vodíkem jako správný směr, jelikož musí být v kapalném stavu udržován při velmi nízkých teplotách s ohledem na bod varu -250°C. Pro pohon mobilních systému asi velmi problematické. To už raději tohle http://jdem.cz/fjzyg8 (odkaz byl dlouhý). 20 Kč / litr není špatná cena a mnoho stávajících pohonů by šlo asi upravit.
Přidám osobní zkušenost (téměř trestuhodnou). Spoléhal jsem na to, že dojedu na rezervu, už svítila delší dobu výstraha a přibližně 4 km před cílem konec. Měl jsem sebou kanystr s methanolem, takže pokus a vyšlo to. Motor měl vyšší volnoběh a přibližně od poloviny plynu ztrácel výkon (to už je dávná minulost, Fiat 127 903 cm³).


 #192 


| Předmět: RE: RE: RE: Něco k lithiovým bateriím
24.10.23 03:03:33 | #192
Reakce na příspěvek #191

Jasan.
A účinnost francisovy turbíny v čerpacím modu jakožto i účinnost motoru, jsem též nezohlednil. Dejme tomu, že jsou stejné jako v produktivním modu. Celková účinnost systému "nabíjení a vybíjení" je pak 0,65.To znamená že z 1kWh přebytečné el. energie dostaneme 0,65kWh nazpět.

No a opět v rom není započítána účinnost el. vedení z energetické rozvodny (uzel sítě 220kV) k pumpám a nazpět.

Co soudíš o ukládání el. energie do vodíku? Ta celková účinnost el. <-> el. je ve srovnání s účinností gravitačního úložiště poloviční ... ale vodík lze použít i v automobilech. Jak ve spalovacích motorech (účinnost < 0,3), tak v palivovém článku s elektromotorem (účinnost kolem 0,5).


 #191 

| Předmět: RE: RE: Něco k lithiovým bateriím
23.10.23 15:18:00 | #191
Reakce na příspěvek #189

Asi někdo opomenul započítat ztráty v turbínovém režimu přestože v tomto bude účinnost o něco vyšší než 0,81 (0,85 x 0,95). Tipuji celkovou účinnost na 0,85 což je u takto velkých strojů dosažitelné. Samozřejmě % tam nepatří, to muselo být 85% a 95%.
η je bezrozměrná veličina, ale to jistě víš. Asi jenom překlep.


 #189 

| Předmět: RE: RE: Vybitá baterie vyměněna za 3…
20.10.23 05:29:23 | #190
Reakce na příspěvek #187

Ano ty akumulatory by měly být normované, řekněme 400Vdc 10kWh, snadno vyměnitelné (i pro případ požáru snadno na odpojení a vytáhnutí)..


1  
 #187 

| Předmět: RE: Něco k lithiovým bateriím
20.10.23 05:20:10 | #189
Reakce na příspěvek #186

Gravitační úložiště Dlouhé stráně jsou mistrovským dílem. 2,58 Mt vody na 510m spádu. Respekt, respekt.
I když musím korigovat údaj o množství uložené elektrické energie na 2,925GWh. 2,58 milionů m³ vody, pracovní spád 514m, účinnost francisovy turbíny 0,85, účinnost Generátoru 0,95%.

To samovznícení Li-ion akumulátorů je problém. K tomu kdysi došlo i v letadle Boening Dreamliber, naštěstí ještě na zemi, při popojíždění.


 #186 


| Předmět: RE:
19.10.23 20:51:10 | #188
Reakce na příspěvek #185

Pokusil jsem se rozšifrovat toto tajemné zdělení *27179* ... je tím naznačeno, že by Evropa měla přejít z 50 Hz na 60 Hz jako to mají v USA? Taková změna by asi nebyla vůbec realizovatelná a nejde jenom o zvýšení otáček asynchronních motorů, ale i větší tepelné ztráty transformátorů přenosové a distribuční soustavy + celá řada dalších vážných problémů. Např. stávající větrné elektrárny by se dostaly mimo oblast provozních otáček, ...


 #185 

| Předmět: RE: Vybitá baterie vyměněna za 3 minuty…
19.10.23 20:23:12 | #187
Reakce na příspěvek #184

Hlavní problém bude asi v kompatibilitě. Výrobců baterií je mnoho, typu aut také. Asi nebude možné používat pro určité typy aut jiné baterie, než doporučené výrobcem.


 #184