Vše co se točí kolem elektřiny je pochopitelně i mým koníčkem.
Sem rychlá:-).
Klikla sem na ani muž ani žena při registarci, na něco mezi a mám proto
zelená písmenka, heč:-), ale nevim proč tam musím mít toho kravaťáka,
ale pracuji na jeho obměně:-).
No, fakt by Chatujme mohli mít barvu, nebo ikonku, pro lidi tající své
pohlaví a pro lidi odmítající pohlavní digitalitu.
Logika zná ano a ne, jedna a nula. Na štěstí existuje i fuzzy logika
(nejistá, rozostřená).
Třeba se ti podaří něčeho v tomto smyslu dosáhnout
..zatím porád nic se mi v tom nepodařilo, nemám svoji vhodnou fotku a asi ani mít dlouho nebudu, už mi dvě zamítli, jo, je to nefér že tam mají pro něco mezi mužem a ženou, muže s kravatou, to není vůbec OK, zkusím jim o tom něco napsat.
Profilova fotka podleha pravidlum a prochazi kontrolou na to je treba brat zretel, staci pouze splnit pravidla a neni problem, pokud si prejes neco urciteho ohledne profilu nebo fotek se mnou prodiskutovat vol prosim radeji vzkaznik, protoze tato diskuze neni prilis patricne misto. Vec kdy uzivatel nema profilovou fotku, misto nichz se zobrazuje pouze postava neurcite prazdne silulety, ktere znazornuje muzske nebo zenske pohlavi, pak je zde jeste na vyber moznost pohlavi neco mezi, ale to je spise vec gendrova, to bych ale asi nechal byt. Ale pokud vsak mas nejaky urcity navrh, namet nebo pripominku k teto sluzbe muzes to prenest na tomu urcenou diskuzi namety a pripominky diskuze, chat, profily nebo jine.
Plati pro vsechny, ze kdokoliv neco ma skrze profily muze me kontaktovat nejlepe prostrednictvim vzkazniku nebo na chatu, pokud budu zrovna pritomny.
Admin profilu.
Děkuji, děkuji, děkuji.
To jsem neznal.
Naši zaváděli elektriku do domu, když mi bylo tak 5 roků, do té doby se
svítilo petrolejkou. Pak jsme měli v každém pokoji, i v komoře a ve
chlívku po jedné 40W žárovce. Děda si koupil rádio, aby mohl poslouchat
Svobodnou Evropu. A tak se rozléhalo kvílení rušičky střídané s útržky
reporáží barákem dlouho do noci. To byl pokrok, to byla civilizace.
Jsem zřejmě odolnej a opatrnej. Pracoval jsem jak s napětími kolem 60kV, tak s proudy několika kA. Kromě několika drobounkých (tak do jednoho milimetru) popáleninek od vysokofrekvenčního 40kV napětí jsem neinkasoval nic co by stálo za řeč. Ty kopance, které člověk od síťového napětí čas od času slízne mi nikterak nekazily náladu.To se víc poničím v dílně ostrým a špičatým nářadím. Nebo popálím, v tomhle mám taky dobrou praxi.
To není prosím holedbání, ale faktum mé profese a mé chaotické píle.
Teď jsem dokončil takový minimixer na pěnění mléka do kafe pro mou
paní, nic moc. Spíš si jen tak hraji a to rád.
Pracuji momentálně na čtvrté variantě měřiče koncentrace plynu (plynů)
(propanbutan, zemní plyn, vodík a pod.).
Má tu někdo zkušenosti s programováním mikroprocesorů Atmel řady Attiny?
Jestli jsi mínil ty "čuchače" plynů, tak je to nejen zajímavé, ale i životně důležité.
Jestli ti neunikla ta exploze věžáku v Prešově, tak té by takový hlásič, vybavený poplašným zařízenim, spolehlivě zabránil. No a existují i "čuchače na jedovatý CO, na který zemře opakovaně spousta lidí a přitom takový "čuchač" lze pořídit za pár babek.. To samé platí i pro hlásiče kouře (z hoření). Když člověk spí, nebo leží ve vaně, tak plyny nevnímá. A CO je tichý zabiják.
Zrovna se potýkám s pochopením protokolu I2C, páč jsem si pořídil LED display s tímto rozhraním.
zdravím,vrtá mi hlavou jedna věc - v týdnu se mi stala nemilá věc ,po nastartování a následném rozsvícení ikonky dobíjení a za cca 4 minuty jízdy jsem byl kaput bez štávy . baterie - nula ,následně se při opravě zjistilo že na vině je diodový můstek v alternátoru
nejde mi ovšem do hlavy jak může odejít baterie tak rychle ,protože i kdyby alternátor přestal dobíjet tak to nějaký čas potáhne baterie ,tohle byly ovšem tak čtyři minuty , on se ten diodový můstek chová jako zkrat když přestane fungovat ?
To by mi mou hlavou vrtalo také.
Jestli to nastartovalo motor, tak by baterka měla zásobovat zbylé el.
spotřebiče podstatně déle, než několik minut. Ovšem v těch elektronikou
prošpikovaných dnešních vehiklů se nedá říct co vlastně ten motor
zastavilo. Jestli to výměna alternátoru "opravila" nedokáži potvrdit.
K alternátoru - tak ten třífázový usměrňovací můstek je prakticky
nezničitelný, pakliže nemá výrobní vadu. Má devět diod a ty jsou
propojeny přes pojistku trvale k baterii.
Podstatně houfněj "odejdou" po statisících najetých km uhlíky na
kroužcích rotoru. Další strategické součástky alternátoru jsou ložiska,
regulátor napětí a jeho el. kontakt ke zbytku alternátoru.
Takže kdyby ... kdyby šly dvě diody (protilehlé) do zkratu, tak by se měla
přepálit pojistka (u mého, celkem slabého alterátoru má 70A, takže by ji
proud kolem 100A zajisté přepálil).
Ještě existuje jedno strategické místo v automobilu týkající se elektriky. Tím je zemnící vodič spojující elektricky motor a kostru automobilu. Tenhle vodič je pružný plochý propletenec tenkých drátků o impozantním průřezu, klidně 100mm², obvykle tak kolem 30cm dlouhý a musí odolávat vibracím (běžícího) motoru. V tomto smyslu může být i jeho připevnění šrouby uvolněné, nebo zkorodované. Je-li tento vodič pochroumán dlouholetou službou, nebo dokonce přerušen, tak je automobil elektricky absolutně po smrti.
Na to jsi přišel sám od sebe? Kolik lidí zahubily podle tvých
vědomostí elektro-automobily?
Není to spíš tak, že houbou lidstva jsou ideologové a zbrojaři?
S tim docela souhlasim. Lithium likvidovat je problematicke. Vyroba el.
energie je mozna i horsi k ovzdusi nez spalovani phm.
Rozumna alternativa by byl vodikovy pohon ktery se zatim moc nerozsiril
Ano vodík postavit atomovou elektrárnu na břehu moře a vyrábět ho z vody. i když myslím že jsou jiné chemické technologie. Vodík je dost výbušný ale technologie by už byla dnes docela zvládnutelná že by se toho lidé báli?
Nástup nové techniky je skoro vždy spojen s různou problematikou, která se pak řeší "za pochodu". Nejiné to bylo i u motorů s vnitřním spalováním v dobách, kdy se benzín kupoval po litrech v lékárnách a drogeriích.
I ke katastrofám dochází, letadla padají, automobily bourají ... a přesto letecká i automobilová doprava houstne.
Co se týče (plynného, ale i tekutého) vodíku ... tak tam jsou také nemalé problémy a to jak se skladováním, tak s transportem a výrobou. V současnosti se vyrábí vodík z ropy a ze zemného plynu a to je kvůli bídné účinnosti těchhle procesů velmi nákladné.
V chemii litiových akumulátorů se nevyznám a možná je jejich recyklace nákladnější než získávání z přírodních nalezišť. Možná že je to jen dočasné a že budou nalezeny metody, jak tenhle odpad efektivně využít.
Pozor. Přesněj řečeno není vodík ani trošku výbušný, na rozdíl od
nitroglycerinu.
Výbušná je směs vodíku se vzduchem a nedej bože s kyslíkem. Přesto to
nebouchá samo od sebe, ale potřebuje to nějakej iniciátor, jiskřičku, nebo
elektrický výboj. Přesně stejně ovšem bouchne směs zemního plynu se
vzduchem, jako i směs benzínových, nebo acetonových par se vzduchem.
Pamatuji se na experimenty se směsí vodíku a kyslíku z elektrolýzy vody. Malá štamprle (tak 20cm3) tohoto čertova plynu dá explozi, proti které je výstřel z pistole jen "pšouknutím".
Ovšem největší problém v realizaci masívního používání
elekromobilů je
a. v časově náročném doplňování energie do vozidla.
b. V současné době potřebné registraci, či (placeného) členství klubu
dotyčného zdroje el. energie.
b. ve drahém a málo efektivním skladování elektrického náboje a tím jeho
podstatným prodražení.
K
a. specielně v USA se už tvoří mnohahodinové kolony vozidel u nabíjecích
stanic a když není k dispozici dobře vybavená čekárna, tak stráví v
zimě čekatelé hodiny ve vymrzlém vehiklu.
Když se diskutovalo o elektro-mobilitě před půl stoletím, tak se mělo za to, že akumulátory budou normované a na zásobovacích stanicích během minuty vyměňované za nabité. Ovšem to by se musely automobilky domluvit na normalizaci akumulátorů.
výměna akumulátorů je nereálná koupím auto a vyměním svoje nové za jeté s nízkou kapacitou? Jo a kolik sad bude na skladě? stejně jako propan lahví?
To je jeden z problémů, ta vysoká cena akumulátorů a neochota
automobilek se dohodnout na normě. Pochopitelně je s tím spojena ještě
spousta dalších nedořešených detajlů.
Ten návrh z minulého století počítal pochopitelně s placením za odebranou
elektrickou energii.
Příklad, dejme akumulátor se jmenovitou kapacitou 45kW což by mělo stačit na šetrnou jízdu na 300km. Nový akumulátor by umožnil dojezd 330km a akumulátor starý, před vyřazením (80% kapacity) dojezd 240 km. Jedu tedy 200km a na stanici chci nabitý akumulátor, protože mám před sebou ještě 41km. V amululátoru mám tedy energii na 40km a dostanu třeba nový akumulátor s energií na 330km. Zaplatím tedy za energii pro dojezd (330 - 40) 290km.
Výhoda by byla ve výměně akumulátoru řekněme za 2minuty a tudíž ve snesitelně krátkém přerušení cesty.
Nevýhoda je v tom, že by na stanicích museli mít zásobu průběžně nabíjených akumulátorů a tedy nějakou elektrárnu poblíž.
Neříkám, že je snadné tohle realizovat. Jde hlavně o cenu akumulátorů, která by musela spadnout na únosnou míru, na několik procent dnešní ceny. Což je možná, nebo pravděpodobně nerealizovatelné.
Před 200. lety objevil Oersted (Hans Christian Ørsted), že elektrický proud budí magnetické pole. Tím položil první kámen do stavby budovy elektrodynamiky. Jeho kolegové zkonstruovali na tomto principu v tom roce (září 1820) první galvanometr.
Proč mnozí lidé používají výraz "žárovka" pro svítidlo s LED? Mohli by použít i jiná pojmenování světelných zdrojů, třeba - pochodeň, louče, obloukovka, výbojka, petrolejka, zářivka, olejovka, svíčka ... ale né, i diody jsou označeny žárovkami. Tvrdě a nekompromisně.
Snad LED-svítidlo s E24 závitem. Nebo jen LED s E24 závitem.
O žáru se v případu fungující LED nedá mluvit.
tvarove pripomina zarovku, to ze nema vlakno z toho nemusi nutne delat ne-zarovku :D
To je právě omyl. Žárovka vůbec nesouvisí s žárem. Původně ji totiž vynalezl ještě před Edisonem Jára CImrman a nazval ji "Járovka". Američané to ale vyslovovali žárovka a pak už se to tak zkomoleně ujalo všude. Jára zase přišel zkrátka.
Ne !!!
Spíš "Studenka".
(jako studénka křišťálovej vody, nebo studénka jasného světla)
Nedávno jsem někde (na síti) zahlédl článek o jednom kutilovi, který si namontoval na svůj automobil sadu LED světlometů, které by zaručily slepotu protijedoucích řidičů. Když zaměří svůj světlostroj na kopce, tak je osvětlení zřetelné na 2,5 kilometrech vzdálených skalách.
Možná měl druhej akumulátor v autě ... a když motor točí aspoň tak
2000 ot/min ...
Myslím že takovejch 300 A lze lehce schrastit a to dá jmenovitě 3,6 kW. S
dobrými koliminátory by se dala vysvítit plocha 500 x 500 m tak, že by se
tam daly číst noviny. Na ploše 36 m2 by jas byl stejný jako když
svítí Slunce.
Kdysi jsem debatoval s jedním, který si stavěl "ruční" svítilnu o elektrickém výkonu sice slabším, ale jestli mě paměť neklame, tak to mělo být snad 300W. Pochopitelně byly ty LED chlazeny vodním oběhem ... a časová délka svícení na plný pecky měla být jen v minutách. Nevím jestli ten svůj projekt dotáhl do zdárného konce.
To co píšeš je mimo mísu? Druhý akumulátor v autě, dva dohromady 90 ampérhodin tedy devadesát ampér svítí hodinu. W=V krát A to je 12x90=1080w 5w osvětlí metr čtvereční osvětlíš tedy 216 m čtverečnách. Ty si napsal že osvětlíš 500x500= 250000 m čtverečních . Potřeboval by si těch auta víc jak 1157 slovy tisíc stopadesát sedum automobilů, aby si osvítil tu plochu o straně 500metru. Z čehož vylívá, že máš IQ houpacího koně.
Bohužel ve tvém posudku se to přímo hemží chybami.
Startovací batterie pro malé osobní auto si vystačí zpravidla s
kapacitou 45 Ah, Já mám ve svém třílitru baterku 70Ah. Ale tyhle údaje
nemají nic společného s výkonem.
Tvá věta: W=V krát A to je 12x90=1080w jest
zkrátka hovadinou a to je mírně formulováno.
Napětí vynásobené intenzitou proudu dá výkon, P = U x I
V našem případu ja 45Ah baterka schopna dodat do startéru proud, řekněme
200A, dodá tedy výkon P = 12V x 200A = 2,4kW. Se dvěmi batteriemi, podobnými
té mé, která je schopna dodat proud 450A
P = 2 x 12V x 450A= 10,8kW.
Pak tam máš ještě logické a faktické chyby, přímo renoncy. Pětiwatová kapesní baterka s LED osvětlí krásně jasně 100 metrů čtverečních fasády domu.
Jo a ta má pětiwatová kapesní baterka s LED dosvítí i na Měsíc, na Mars i na Slunce.
To co jsem psal o té superbaterii LED světlometů byla citace z jednoho magazímu. To neznamená, že jsem si tohle monstrum postavil.
to uvádíš startovací proud který jde použít několik sekund a navíc podle normy může klesnout napětí pod 8Volt . Takže tu nemávej 12cti volty
Tohle je kroky odkaz na tvůj e-mail do kterého nemám pochopitelně přístup a asi i ostatní diskutníci.
O co vlastně v tom skeči kráčí?
Ze začátku jsem se na to nemohl dívat, na to mrhání vzácnými a brzo
zlatem vyvažovanými žárovkami.
Ale v 1:50 jsem byl odměněn. Díky. Teď můžu konečně vyhodit zastaralé
štafle a měnit žárovky moderně.
To uvítají zajísté i vlastníci křišťálových lustrů s padesátkou žárovek. A že v zámku může být těch lustrů mnoho.