Věřím v Boha třeba , když vidím zázraky přírody. To by však nestačilo. Člověk s ním musí spolupracovat a pak to dává smysl.
Věřím v Boha třeba , když vidím zázraky přírody. To by však nestačilo. Člověk s ním musí spolupracovat a pak to dává smysl.
v prirode prirozene probihajici jevy se sice mohou jevit jakozto "zazraky" sveho druhu, ale uprimne receno mi duvod, proc mnozi theiste za prirozenymi jevy vidi nadprirozenou entitu, zustava skryt..
jelikoz jsou "zazraky" v theistickem slova smyslu nevysvetlitelne udalosti, ktere verici vnimaji jakozto projev nadprirozena, samozrejme nemam vubec tuseni, jake "v přírodě nepřirozeně probíhající jevy" mas vlastne na mysli, protoze jsem atheista - specifikuj tedy prosim, jakou "probihajici" zazracnou udalost mas konkretne na mysli a predevsim, jakym zpusobem si vlastne experimentalne overil, ze je zpusobena Bohem?
viera v Boha sa nedá overiť experimentálne, lebo je to viera - a tá znamená veriť v niekoho/niečo, čo na základe vyhodnotenia rozumu a vôle z javov ("zázrakov") okolitého sveta a Vesmíru, ktoré vyhodnocuje a potvrdzuje aj veda (rozum a vôľa proti tomu neprotestujú, dokonca to podporujú) silne predpokladám, domnievam sa, dokonca som si istý, že existuje niekto/niečo, čo vidím, vnímam, s čím experimentujem, čo ma ovplyvňuje, čo cítim v srdci a vo svedomí, že to má pre mňa absolútny význam pre moju existenciu - lebo, ako povedal sv. Augustín: "nespokojné a nepokojné je srdce, ktoré nespozná a nevlastní Boha"...
ad visitor:
vzdyt ja prece nezadam o "experimentalni overeni viry v Boha", ale o
klarifikovani zpusobu, jakym Jonatan dospel k nazoru, ze "v prirode
prirozene probihajici jevy" jsou "nepřirozeně probíhající
jevy/zázraky", zpusobene nadprirozenou entitou. Jinak co se duvodu, proc
veris, tyce, shledavam je zcela v souladu s iracionalni/neoduvodnenou virou
vetsiny theistu.. "citim v srdci" apod
Jonatane.
Mohl bys uvést nějaký přírodní úkaz,který byl určen za zázrak??
ad DalkoT: Mohu i já? Jestli ano, tak mohla by to být existence (čehokoli) bez příčiny?
ad kontrhel:
nemohla, protoze je neprve nutne demonstrovat, ze ona "existence (čehokoli)
bez příčiny" je prave onim zazrakem, tedy "projevem
nadprirozena" a nikoliv necim, co jen veda stale nedokaze vysvetlit.
Jevy které lidé považují za zázrak nemusí porušovat přímo
přírodní zákony. Bůh je všude je sučástí tohoto světa, on nemusí
nutně porušovat svoje zákony aby to byl zázrak. Mám tady jedna
zjevení,která nejsou dosud uznána církví: https://cs.wikipedia.org/wiki/Me%C4%91ugorje
Když byla válka v Jugoslávii,tak byli uskutečněny 2 nebo 3 pokusy Medugorje
neúspěšně bombardovat, vždycky byli tak husté mraky,že to nešlo,proto
jedíné Medugorje není dotčeno válkou , jinak to tam bylo v okolí dosti
zničeno.
ad necroczar: Do vědou nevysvětlitelných záhad se toho vejde celkem dost. To, že věda zatím něco neumí vysvětlit neznamená, že to v budoucnu věda vysvětlit dokáže. Nikde nevidím žádný empirický důkaz, že se to jednou vědě povede. Navíc ve světle takové argumentace bychom mohli připustit, že víra zatím nedovede prokázat, že je Bůh, v budoucnu to možná dovede. Jestli tedy dnes věda nedovede vysvětlit, proč je svět, nic mi nebrání, abych existenci světa vnímal jako zázrak.
ad Jonatan:
promin, ale zrejme potrebuji dalsi klarifikaci, protoze nejprve si naspal "v
přírodě nepřirozeně probíhající jevy jsou zázraky" a nasledne
opak, "jevy které lidé považují za zázrak nemusí porušovat
přírodní zákony"..??
Kdyby si si nastudoval definici zázraku věděl by si ,že zázrakem může být jak přirozený tak nepřirozený jev.
ad kontrhel:
vzdyt ano, proto jsem napsal, ze se jedna o neco, "co jen veda stale nedokaze
vysvetlit".. jinak nemohu akceptovat tve tvrzeni, protoze onen rozdil je dosti
podstatny - vedeni/poznani je predmetem gnozeologie, zatimco vira predmetem
theismu - jestlize tedy vedec neco nevi, v zadnem pripade to neotevira prostor
tem, kteri pouze neoduvodnene veri v to, ze vi.. jelikoz se fantazii samozrejme
meze nekladou a zaroven, jak si uvedl "víra zatím nedovede prokázat, že je
Bůh", atheista jednoduse nema vubec zadny duvod v neco takove verit.. jen pro
klarifikaci, nejde pouze o to, ze nemame vedecky testovatelny dukaz, ale zaroven
neexistuje ani logicky platny argument podporujici opravneni byt
presvedcen/verit/"vedet", ze Buh je - ale muzes se o nejaky pokusit, abych ti
na nem demonstroval, co mam na mysli
ad Jonatan:
kdyby sis skutecne precetl muj text, urcite by sis vsimnul, ze jsem psal o
"zazracich v theistickem slova smyslu", coz je shodou okolnosti i
predmet nasi debaty, takze bud prosim tak laskav a neodbihej od tematu.. rad
bych te proto jeste jednou pozadal "specifikuj tedy prosim, jakou
"probihajici" zazracnou udalost mas konkretne na mysli", at se trochu
pohneme z mista
ad necroczar: Právě, protože jsi napsal, že se jedna o něco, "co jen věda stále nedokáže vysvětlit", namítl jsem, že takový argument je k ničemu, protože nemáme jistotu, že se vědě někdy to, co nedokáže dnes, povede v budoucnu. Že se to vědě povede, tomu můžeme a nemusíme neodůvodněně věřit. Co vede například tebe k neodůvodněné víře, že v budoucnu věda potvrdí tvé domněnky že existence světa není zázrakem? Je to tvá fantazie? Iracionalitu mé víry nutnosti Boha bys mi nejlépe demonstroval tím, že bys mi vysvětlil příčinu existence, bez jakékoli příčiny.
ad Jonatan:
nejsem si jisty, zda-li je to pouze vtip, takze se radsi zeptam takto.. ty mas
opravdu pocit, ze spatne pocasi (zcela normalni vec), diky kteremu Medugorje
nebylo bombardovano, je zazrak???
ad kontrhel:
radsi ozrejmim jeden pomerne zasadni pojem, ktere by ti mohl pomoci pochopit
mnou vyse uvedene - vede totiz vladne metodologicky naturalismus / popis v
prirode prirozene probihajicich procesu, takze pro to, co veda nedokaze
vysvetlit, se nehleda "nadprirozene" vysvetleni. Jestlize tento pristup nyni
budu "vulgarizovat", mohu pouzit nasledujici frazi "if you can’t show it, then
you don’t know it", coz paradoxne neznamena nic jineho, nez ze vedci zastavana
pozice ohledne poznani nami zite reality je tentativni, protoze ve chvili, kdy
je pravdivost tvrzeneho demonstrovana, vedec je nucen to prijmout. Veda je totiz
v pozitivnim slova smyslu pohanena nevedomosti. Ale schvalne pouziji dalsi
pomerne znamy priklad: vezmi si samotneho Einsteina, za svuj nejvetsi zivotni
omyl oznacil chybne reseni rovnice relativisticke teorie za pomoci kosmologicke
konstanty a ve chvili, kdy mu toto bylo demonstrovano, byl nucen zmenit nazor.
Nemam tedy vubec zadnou "neodůvodněnou viru, že v budoucnu věda potvrdí mé
domněnky že existence světa není zázrakem", protoze jsem atheista,
neverici..
ad necroczar: Obávám se, že kdybych pokračoval, točili bychom se v nekonečném kruhu a výsledek by byl nulový. Já uznávám, že vědě nepřísluší zabývat se Bohem. Jediný způsob, který si uvědomuji, že by mohl z pozice vědy zasáhnout do náboženství by byl ten, že by věda prokázala nějakou příčinu existence. Dokud se to vědecký nepovede, nezbývá než mlčet. A pokud se to povede, budeme muset čekat, zda se časem nepovede prokázat, že se to vlastně nepovedlo. To už je osud většiny vědeckých poznání.
ad kontrhel:
chapu tvuj postoj, ale s tou vedou je tomu opravdu uplne jinak.. nikoliv, ze by
se jim nezabyvala, cinila tomu tak prece po tisicileti, ale nikdy se nikomu
nepodarilo detekovat cokoliv nadprirozene povahy, coz kuprikladu nekteri
antitheiste vnimaji tak, ze je to samozrejmost, protoze nelze prokazat
neexistenci neexistujiciho.. " Dokud se to vědecký nepovede", tak nikoliv, ze
"nezbývá než mlčet", ale iracionalne v to neverit. jestli to vsak chces
probrat z ciste filosofickeho hlediska, budu rad.. jen se predtim prosim koukni
treba na tento odkaz, ktery je pomerne vhodny pro pochopeni, co je ono"dukazni
bremeno" - pro vedu naprosto zasadni https://cs.wikipedia.org/…3%A1_konvice
pardon, zrejme spatne prekopirovano
https://cs.wikipedia.org/wiki/Russellova_%C4%8Dajov%C3%A1_konvice
správně si to načal je jedno co se stalo, jde o souvislosti k ostatním věcem a potom to může být vnímáno jako zázrak. Samotné počasí ,kdyby proběhlo stejně, ale nabyli tu ty okolnosti ,je to zcela běžná věc
No to je dobré vysvětlení kromě této politické věty která je nepravdivá: "Křesťané nemají právo si osobovat organizovat morálku a jiné věci na základě ideje, kterou nejsou schopni dokázat, zaštítěni pouze tvrzením, že tuto ideu nelze ani zcela vyvrátit." Křesťan svědčí o morálce potulného kazatele Ježíše ne na základě konvice nebo jí podobných případech. Je to svědectví , morálku totiž nelze organizovat morálka je osobní rozhodnutí.Takzvaná organizovaná morálka je jen pokrytectví.
V tom odkazu mne zaujala věta:
Proto je legitimnější být jak agnostikem („to nemůžeme vědět“), tak
ateistou („to je nepravděpodobné“) a dle zásad agnosticismu, případně
ateismu, organizovat svět, dokud náboženství nepodá pádné důkazy o svém
základním tvrzení.
Zajímaly by mne ty "zásady ateismu, případně ateismu", které nám
doporučuje(š) k organizování světa.
Jaké to jsou?
agnosticizmus je len forma alibizmu, pokus o únik z reality sveta, stvorenia...- lenivosť a pýcha akceptovať stvorenie, jeho zákony, uznanie Príčiny Príčin...
ad necroczar: Nebylo a není mým úmyslem předkládat tvrzení, že Bůh je, protože se nedá dokázat, že Bůh není. Pokud by však ten předmět velikosti čajové konvice zanechával nějakou stopu, bylo by problematické jeho existenci zpochybňovat.
áno, priamo sa Boh experimentálne dokázať nedá, ale z filozofického princípu "príčinnosti príčin" (nepriamy dôkaz) Boha môžeme, ako hovorí ap. Pavel, "dokazovat" = poznávat (Rim 1, 19, 20)...podstatné je však to, že o ňom, ako o svojom a našom Otci hovorí Ježiš, a jeho slovo je pravdivé...bolo by pošetilé a absurdné, priam bláznovstvom, neveriť Kristovi, je to najdôveryhodnejšia osoba dejín...
Je to tak, jenže Ježíš Kristus je podstatný pro nás, pro věřící. Pro ty, kteří nevěří v nezbytnost Stvořitele, je Ježíš, v lepším případě, historickou postavou. Mnozí se brání i tomu.
I kdybych připustil, že křesťany uctívaný Ježíš je historická
postava, tak je její popis a popis jejích činů značně dobásněný, místy
do pohádkové formy.
Spíš se kloním k názoru, že Ježíš je objektem idealizovaným, možná
kompilátem různých potulných kazatelů oné doby, asi jako náš Přemysl
Oráč, Horymír, nebo anglický Robin Hood.
Křesťané potřebovali svého mučedníka, tak si ho stvořili a dali mu tuctové jméno Ježíš.
tak skus tady v česku, sehnat pár kazatelů a začni tvrdit že jedem z nich vstal z mrtvých, nějaký dělník ve fabrice. Nesmíš ale použít moderní zdělovací prostředky. A sežeň dvě miliardy lidí co ti uvěří a potom řeknu že máš pravdu s Ježíšem.
kresťan berie a chápe Krista tak, ako ho pozná z Biblie, nič mu nepridáva - Kristus-Spasiteľ, ktorý zomrel a vstal zmrtvých za moje hriechy, v ňom sa zjavila Božia milost - amen!...pridávajú len filmoví, knižní (a iné) konšpirátori - často neveriaci/pohania - aby na Ježišovi zarobili....
I kdybych připustil, že křesťany uctívaný Ježíš je historická postava, tak je její popis a popis jejích činů značně dobásněný, místy do pohádkové formy.
Četl jste Bibli?
iste, ale takto kresťan Krista nevníma, robia to len tí (často pohania, neveriaci), ktorí chcú na senzáciách a manipuláciách biblického Krista zarobiť - tak to nenálepkujte kresťanom...tí vedia v koho a prečo veria...
iste, ale takto kresťan
Krista nevníma, robia to len tí (často pohania, neveriaci), ktorí chcú na
senzáciách a manipuláciách biblického Krista zarobiť - tak to
nenálepkujte kresťanom...tí vedia v koho a prečo veria.
Kdo podle vás jsou pohane?
Odkud víte že jste křesťan? Na základě čeho to tvrdíte?
je to jednoduché:
pohan je ten, kto nepoznal, a nechce poznať Boha zjaveného v Kristovi, a tým neprijíma krst podľa Mt 28, 19.
A teď mi řekněte kdo je ten pravý :
Katolická církev křti, pravoslavná církev taky křti, svědkové,
evangelici, adventisti........ tak která?
zázraky prírody vidíme a popisuje ich (v experimentálnom prístupe) veda, a za tými zázrakmi musí niekto/niečo existovať, musí to byť výsledkom nejakej príčiny - a ak ideme step by step dozadu, musí existovať príčinnosť príčin, a tak sa logicky dostaneme do pozície Prvej Príčiny, ktorú zjavené náboženstvá (judaizmus, kresťanstvo, islam) nazývajú Boh...
Tvoje uvažování obsahuje logickou chybu. Z jakého důvodu, by ten řetěz příčin, měl končit u boha? Proč se neptáš dál? Kdo stvořil toho boha, co stvořil svět? A kdo stvořil toho boha, co stvořil boha, co stvořil svět? A tak můžeš postupovat do nekonečna. To znamená, že nekonečný počet stvořitelů je nesmysl, takže tvrzení že Bůh je prvotním činitelem, je taky nesmyslné.
"věčnost" je výraz, jehož definice je přetěžká.
Znáš to:
"když jseš s milou, tak ti hodiny připadají jako sekundy a když vemeš do
ruky sklenici s horkou vodou, tak ti připadají sekundy jako věčnost".
koleníku ještě jednou tu budeš mít toho smajlíka jak prská chřipkový
bacily na tuto diskuzi ,okamžitě ho mažu,
jeho jazyk je odporný.
Je těžké bavit se o něčem,co máme na očích s někým,kdo za vším
vidí Boha.
Vesmír sám o sobě by měl být zázrakem - proč je tak rozměrný a má
nespočetně hvězd,galaxii,kup galaxií a atd.?
Proč Bůh nestvořil maximálně tak naši galaxii,popřípadě jenom naši
sl.soustavu - udělil jí fyz.zákony,aby do drželo "pohromadě"?
Pokud budete za tím,že roste tráva vidět boha je škoda diskutovat - nemělo
by to význam.
Církev už taky uznala evoluci a pod.vědecké poznatky,které předtím
jednoduše zamítala.
Jediné,co ponechala Bohu je Velký Třesk.
Vesmír je rozměrný proto že tam je velké množství dalších
civilizací.
Církev nikdy evoluci nezamítala.
Bůh svět vymyslel a velký třesk ,je jen jedna jeho realizovaná
myšlenka.
Tráva roste díky Bohu.
Církev nikdy evoluci nezamítala.
Ty jsi jonatáne skutečně divoch.
Tak tráva potřebuje boha ke svému růstu, pochopitelně i každá žížala, každá mšice, každé klíště ... a na to jsi přišel sám od sebe?
Boha potřebuješ i ty aby si tu povídal pohádky a on tě nechá klidně si povídej máš od něj svobodu.
",,, a on tě nechá klidně si povídej máš od něj svobodu" To ti pověděl ve snu ten tvůj bůh?
Cirkev prijíma evoluci v zmysle, ako píšem na svojom df - kreacionizmus...
treba najprv definovať, čo sa myslí pod pojmom "evoluce" - čo človek to iný názor, evuluce má x- aspektov a nuans...evoluce je však vždy len teorie, a debatovať zmysluplne v rámci teorie je spíš komedie....
evoluce je hypotéza ,tedy ani teorie to není a pitomci tvrdí ,že to je fakt a cpou to děckám ve škole.
jonatan: To, že nám dal pánbíček svobodu, si vymysleli svatí kozli, když nedokázali vysvětlit jak to, že se ten všemocný pánbíček, nemůže nijak projevit.
Pius IX Darwina odsoudil z pozice náboženství a z pozice vědy mu vytýkal
zjednodušení což se ukázalo že měl pravdu a též že je to jeho bádání
nevědecké.
22.10.1996: Papež Jan Pavel II. prohlásil ve své řeči Vznik života a
evoluce, k Papežské akademii věd, že jeho předchůdce Pius XII. "považoval
učení o evoluci jako vážnou hypotézu". Papež tento jeho výrok rozšířil
takto: Vyhlašuje, že
"dnes, téměř půl století po této publikaci Pia XII., nové znalosti vedou
k uznání, že teorie evoluce je víc než hypotéza. Je pozoruhodné, že tato
teorie je postupně akceptována vědci během jejich objevů v různých
oblastech vědy. Jedná se proto o konvergenci výsledků práce, která byla
nezávisle prováděna a nebyla ani vymyšlena, ani padělána, ale je sama o
sobě důležitým argumentem upřednostňujícím tuto teorii..."
evoluci v podaní vedy je len teorie, KC zastáva kreacionizmus v zmysle, ako píšem na svojom df - Ateismus vs víra v Boha vs věda: kreacionizmus v zmysle stvorenia a tvorenia (druhov ako pevné a nemenné taxonomické jednotky) aktivitou Boha....
KC nezastává vaši soukromou představu o kreacionizmu, tak jak ji
prezentujete na vašem DF, podejte oficiální dokument KC který to
dokazuje.
samotný text obsahuje slova "nemožné", který nejste schopen dokázat. Nikdy
neříkej nikdy.
prezentujem názory R(KC) aj v tejto veci...- nech sa katolícki teológovia vyjadrujú o "evoluci" akokoľvek, vyjadrujú sa, ako tomu oni chápu (nepatrí to do vierouky, a teda môžu dať svojim názorom voľný beh)... - ale vždy tie názory budú oscilovať okolo- a smerovať k Bohu, ako Kreátorovi stvorenia, stvoriteľovi pevných druhov....
Vedete oba naprosto nesmyslnou debatu. Pokud si nevymezíte o čem je řeč, nikam se nedostanete. Římskokatolická církev ani ústy žádného papeže neuznala evoluci obecně, ale uznala že vývoj prostě probíhá. dohadovat se tedy o tom, co který papež řekl, bez pochopení toho co řekl, je ztrátou času. Ale vás to asi baví, tak se nedejte rušit.
Když je tak těžké se s věřícím o něčem bavit, tak proč to děláš? Jsi snad masochista?