ne, Maria není důležitější ale můžeme ji vidět jako předobraz
církve.
Cituji:
Když Marii vyzdvihneme ze všech lidí a budeme ji uctívat, následujeme tím
příkladu Bible samé. Bible ctila Marii jako žádného jiného člověka.
Při zvěstování (L 1,26 a následující) je nazývána jako „milostí
zahrnutá“, eventuálně v latinském textu „milosti plná“. Je
„požehnaná nade všechny ženy“, má se stát „matkou Syna
Božího“.
Zde vychází najevo něco důležitějšího: těsné spojení Marie s
vykoupením Ježíšem Kristem. Bůh neuskuteční svůj plán bez toho, aby
Marie vyřkla své „ano“: „Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle
tvého slova.“
Tak se Marie stává předlohou a vzorem každému věřícímu člověku.
Neboť také naše víra je odpovědí na zavolání a nabídku Boha. Také
Marie věřila i v nejistotě, především při porodu a pod křížem. Proto
Marii rádi nazýváme „matkou věřících“.
Ze stejného důvodu je také nazývána „pravzorem církve“. Neboť i
církvi může vždy jít jen o to, aby upřímně přijala to, co Bůh
člověku nabízí prostřednictvím Ježíše Krista. Proto II. vatikánský
koncil o Marii hovoří v souvislosti s církví a společenstvím
věřících.
V „Evangelickém katechismu pro dospělé“ (1975) se říká: „Marie
patří do evangelia... Je označována jako příkladná posluchačka slova
Božího, jako služebnice Páně, která říká „ano“ vůli Boží, jako
milostí zahrnutá, která sama o sobě není nic, ale prostřednictvím Boží
dobroty je vším. A tak je Marie pravzorem lidí, kteří se otevírají Bohu a
nechávají se obdarovávat, pravzorem společenství věřících,
církve...“ (str. 392 a následující).
A taky odsud:
Svatí nezatemňují obraz Boha, naopak, odkazují na Boha jako nic jiného.
Každý svatý je odrazem a obrazem Krista; v každém stejně se znovu
uskutečňuje vtělení Boha, protože v něm bylo dosaženo to, čím by měl
být každý člověk, totiž „další Kristus“ (srov. Pavlovy listy).
Svátost není jen prostřednictvím Krista, sama Marie se v Magnificat (L
1,46-55) modlí: „Veliké věci se mnou učinil ten, který je mocný.“
Pokračuje ale dále: „Proto mne budou blahoslavit všechna pokolení.“
Chceme při tom chybět?
Proto nechť je připojena také výzva, kterou my katolíci směřujeme k
Marii. První část je vyňata z evangelia a neopakuje nic jiného než
pozdrav, kterým Marii poctil anděl a Alžběta (L 1,28,42). Druhá část je
připojena církví a prosí Marii o její mocnou přímluvu u Boha:
Buď zdráva, Marie, milostí zahrnutá,
Pán s tebou.
Požehnaná jsi nade všechny ženy
a požehnaný plod tvého těla, Ježíš.
Svatá Marie, matko Boží, pros za nás hříšné,
nyní i v hodinu smrti naší.
zdroj: https://www.pastorace.cz/tematicke-texty/marie-a-svati-svati-nepotlacuji-krista-svatoreceni-obrazy-sochy-relikvie-kgi-1