To by Svěrák samozřejmě pominul, vyzdvihl by případ pokrokového Čecha, který nemohl se svým epochálním vynálezem uspět ve zpátečnickém a konservativním Rakousku.
To by Svěrák samozřejmě pominul, vyzdvihl by případ pokrokového Čecha, který nemohl se svým epochálním vynálezem uspět ve zpátečnickém a konservativním Rakousku.
To jistě. A přitom se paradoxně humorným narativem stává skutečnost, že že za Rakouska došlo k historicky největšímu rozmachu českých zemí jak v zemědělství tak předevřím v technice a architektuře.
Když byl na počátku 60.let stvořen Jára Cimrman, domníval jsem se, že aurtoři se nevysmívali Rakousku,ale tehdejším poměrům v ČSSR. Dnes se ukazuje, že je Cimrman aktuální stále.
To udělali proto, že trefovat se ČSSR nesměli, našli si proto to Rakousko, to bylo pro komunisty docela přijatelné. Oni to Svěrák se Smoljakem ani nevymysleli, to byl Karel Velebný, džezový vibrafonista vulgo doktor Evžen Hedvábný a jeho přítel Jiří Šebánek, kteří vymysleli neexistující nealkoholickou vinárnu U Pavouka, z níž začali 1967 v rádiu vysílat zajímavé skeče. Natrefili se k tomu Svěrák a Smoljak a z té původní mystifikace udělali skvělé divadlo, na které cenzoři prostě nedosáhli.
Vinárnou "U pavouka" jsem se tehdy u rádia ohromně bavila , bylo to něco
úplně nového , podobně jako Semafor. Svěrák se Šebánkem tam účinkovali
od začátku a ti jejich fiktivní hosté byli naprosto uvěřitelní. 🥳
https://www.irozhlas.cz/kultura/jara-cimrman-puvod-vinarna-u-pavouka-zdenek-sverak-jiri-sebanek_2102061430_zuj