V aristotolevském pojetí toho výrazu TGM plebejcem rozhodně byl. Nebo byl příslušníkem aristokracie?
V moderní éře už plebejství vnímám spíš jako stav duše.
Ostatně , o tuzemském plebejství se zamýšlel již J.Pehe v r.98
https://pehe.cz/1998/12/14/ceske-plebejstvi-jako-politicky-problem/
Nemyslím. Mentální plebejství, o kterém píše Pehe je chiméra, která se okamžitě rozpadá, když si uvědomíme, že každá ideologie prochází žaludkem, jak se říká. Dnešní plebejci jsou otroky slevových akcí, levných dovolených a dvacet let starých aut, a toto řekl bych ekonomické plebejství nemá nic společného s původním významem toho slova.
Pojem pochází to z dob Říše římské, kde byly tři třídy obyvatestva, totiž patriciové, plebejci a otroci. Je to v souhlase s Aristotelovým dělením na aristokracii a politeu. Ekonomické plebejství by se tohoto schématu prostě nevešlo, protože plebejci nebyli otroci (konsumu) .
Historický původ výrazu plebejství je mi znám ,k tomu našemu údajně
přispěla Bílá hora a osud šlechtických rodů. Jenomže já holt beru v
úvahu, že za více než čtyři století nezůstala společnost statická
.Proměňovala se mentálně a dokonce i národnostně. Mnozí "cizáci" zde
zapustili svoje geny.
Do jedné škatulky se zkrátka národ strčit nedá.
Tvoje charakteristika plebejce, coby konzumenta veškerých druhů slevových
akcí , je záměna s tématem Marxova třídního pojetí společnosti. Z
tohoto úhlu pohledu by v Evropě "plebejskou společnost" utvářeli zejména
běženci, podkopávající výsledky sociálního dialogu a snižující cenu
práce i rozsah pracovního práva.Ale to už je úplně jiné téma.