Jasně,že se stavělo i za první republiky,ale asi už to nebyli Italové.
Jistě znáš i poměr počtu dělníků italských,tuzemských
,německých,příp.i francouzských?
Jakkoliv jsi to myslela jako nadsázku, tak na těch stavbách pracovali i za první republiky hlavně nádeníci - tageslohner. To dnes není možné, Tehdy si italský polír vybral lidi z okolí, zapsal je na pojišťovací arch na týden dva, nebo jak si řekli a v sobotu dostali výplatu. A bylo jedno, jestli je někdo Němec, Moravák nebo Francouz, buď dělal ke spokojenosti šéfa stavby nebo už nemusel chodit. Jednoduché, účinné.
Každá tvrzení bychom měli umět dokázat.Že bychom si najímali italské
dělníky a našinci točili mlejnek,to je přeci hloupost.
Přesně obráceně. Italští zkušení dělníci a mistři si najímali naše lidi z vesnic. Ale byla to pro ně příležitost dobrého výdělku, proč ne. Dneska by to přes zákoník práce neprošlo.
Nesmíš spoléhat na skutečnost,že si to člověk nemůže sám ověřit.(Jako třeba s tou geniální tchajwanskou páskou.) Již za monarchie představovaly české země průmyslově nejvyspělejší oblasti kontinentální Evropy,stejně vyspělé a podnikatelsky úspěšné jako německé.Byla to plzeňská Škodovka,firmy tvořící později pražskou ČKD, severomoravské Vítkovické hutě a železárny a dále celá struktura uhelných dolů.Vyváželo se proto uhlí,výrobky těžkého strojírenství,zbrojařského průmyslu,moderního strojírenského zařízení,zejména pro elektrárny.Rozvinutý byl ale také textilní průmysl,úspěšně se vyvážely i potravinářské produkty(cukr,pivo,pražská šunka) a již tehdy si výborně vedl průmysl automobilový-mladoboleslavská firma Laurin & Klement. V porovnání s nejvyspělejšími státy probíhala v českých zemích modernizace infrastruktury,zejména budování železničních tratí a elektrifikace.Nás to Italové skutečně učit nemuseli
No, pěkně jsi to smíchala. Ale je pravda, že tuzemský rum (inläder) vynalezli hanáčtí lihovarníci jako náhradu za pravý rum z oblastí Karibiku, když mnám tam zapíchli Maxmiliána.
Ovšem Kaplan se svou turbinou byl Rakušák jak poleno, jen abych připomněl. Pak ta elektrifikace drah. Komunista se rozhodl, že udělá stejnosměrnou síť 3000 V, kterou už dnes skoro nikdo nepoužívá a stihl zadrátovat jenom pár tratí kolem Prahy (kde taky jinde, že) dodnes to není předělané a musejí se používat trojsystémové lokomotivy, takže to s úspěchy československého průmyslu nebude tak žhavé. Dodnes se ještě těží z licencí nakoupených za první republiky, třeba ložiska SKF, i ta naše "slavná" JAWA.
Původ lidí žijících v Československu skutečně neřeším.
Je ale pozoruhodné,že i po pádu režimu,jsme stále mohli konkurovat
kvalifikovanou pracovní silou.Jen škoda,že až polovina poměrně rychle
nenacházela uplatnění,protože došlo k likvidaci 65% průmyslových
podniků,produkce ve zbývající části byla značně zredukována a většina
se ocitla v rukou zahraničních vlastníků. Už v počátcích jsme se tedy
zadlužili u MMF- již v r.1990 jsem požádali o téměř 4 miliardy US
dolarů,za nepříliš velkorysých podmínek.
https://ihned.cz/c1-49009520-vite-kolik-penez-jsme-uz-nasypali-do-mezinarodniho-menoveho-fondu