Komunisté byli od samého počátku zdivočelí sociální demokraté.Socialismus jejich ideje neuspokojoval,nebyl dost revoluční,otravoval s nějakou demokracií.
To je jen jedno z tvých oblíbených prázdných hesel, Potuo . Komunisté, myšleno jejich idea, prastará a krásná, ti tu byli dávno před nějakými sociálními demokraty.
Jseš na omylu,ale já tě prázdně napadat nebudu.
Jak známo,i Sociálně demokratická strana Ruska se v letech 1903-1912
rozštěpila na 2 frakce: revoluční bolševiky v čele s Leninem a již
tradiční sociální demokraty- menševiky.V únoru 1917 byl sesazen car
(později bolševiky popraven s celou rodinou),do r.21 probíhala
obč.válka,aby v r.1922 vznikl první komunistický stát na světě –
SSSR.
Po 1.sv.válce,po vzoru ruských bolševiků se od sociálně demokratických
stran
oddělují bolševické frakce a vznikají komunistické strany po celém
světě.No a teď se konečně dostáváme domů- pod vlivem bolševické
revoluce vznikla v r.1921 Komunistická strana Československa odštěpením od
Čs. strany sociálně demokratické, podobně jako v dalších zemích.Nutno
dodat,že v době svého vzniku byla jednou z nejpočetnějších
komunistických stran na světě.Stala se součástí Komunistické
Internacionály
řízené z Moskvy.
A pokud mě někdo bude podezírat z poučování,bude mít tentokrát
pravdu.Být to ale na mně,spokojila bych se bývala s těmi zdivočelými
socany.
Komunistický manifest a Marxovy představy sdíleli před první válkou jak
(nepočetní) komunisté tak i početní socialisté.
Socialisté se za první války sblížili s národem a hlasovali pro válku. Ve
Francii i v Německu. Nacionalismus se střetl se socialismem a nacionalismus se
ukázal být silnějším. To vedlo ke krachu Socialistické internacionály.
Z první války zdánlivě vyšli vítězně komunisté, kteří si s válkou (
a národem) nezadali. Jenže socialismus zvítězil jen v Rusku, v jedné zemi.
Ruský typ komunismu do kterého se promítly celé ruské dějiny však nebyl
obecný, byl specifický. Dokázal oslovit Rusy, snad i Slovany, nikoliv celý
svět. I nad komunismem tak zvítězil nacionalismus, který se ukázal být
nejsilnější ideologií 20.století.
Socialisté ve své politice za první války pak pokračovali. Výsledkem byl reformismus a národní socialismus. Dnešní sociální demokraté (západního střihu) se k reformismu hlásí, nikoliv k Marxovi a národnímu socialismu.
Vitásku, ale já mám na mysli komunismus jako ideu. Sen o spravedlivém uspořádání společnosti se táhne celými dějinami, od Ježíše, který měl k těm myšlenkám velmi blízko, přes volnost, rovnost, bratrství francouzské revoluce atd. Nějaký Marx a Lenin, ti na to jen naskočili, a formální ustanovování nějakých stran a všelijaké teorie, tahle statistika je k ničemu.
Myšlenky socialismu-komunismu se skutečně objevují už v antice.Anglický
filosof T.More píše ve svém díle-
O nejlepším stavu státu a o novém ostrově Utopia- o kapitalismu: „Bože,
když to vše rozvážím, pak se mi každý dnešní stát jeví jen jako
spiknutí bohatců, kteří pod záminkou společného blaha sledují své
vlastní
výhody a všemi úskoky a úklady usilují jen o to, aby si zajistili
vlastnictví všeho, co neoprávněně získali, a aby prací chudých získali
a vytěžili za co možná nejmenší odměnu.Tato povedená ustanovení
zřizují bohatí ve jménu celku, tedy i chudých, a nazývají je zákony".
Komunismus se ale výrazně začíná projevovat až v 19. století jako část
politické
levice, není však ještě jednotný v tom, jak by měla být přesně
společnost uspořádána, ani
v tom, jakými prostředky by mělo být komunismu dosaženo. Základní
myšlenky socialismu a komunismu ve svých knihách "Komunistický manifest" a
"Kapitál" zformovali zmiňovaní filosofové-Marx a Engels,kteří zde také
uvádějí, že soukromé vlastnictví může být zrušeno násilím,a tedy
revolucí.A jak už tu bylo zmíněno,jako první získali komunisté moc v
Rusku r.1917 po VŘSR.
Od antických idejí- společného - k politické síle zformované v
19.stol. a do níž především Marx s Engelsem vetkli revoluční
charakter,uplynulo hodně vody.
Spravedlivé uspořádání společnosti - to je otázka, podle jakého kritéria tu spravedlivost budeme posuzovat.
Marxovi to bylo jasné. Jenže dnešní kapitalismus je jiný než ten za marxových časů. Je migrant ze Sýrie, žijící z humanitární pomoci v Německu, vykořisťovatelem či vykořisťovaným ?
To je otázka, jestli ta společnost v Marxem navržené podobě je opravdu spravedlivá.
Marx by se nejspíš zamyslel nad důvodem,proč je ten nebožák nucen ze své vlasti utíkat.Jistě si umíte představit k jakým by došel závěrům.Bohužel,ve své víře by byl akorát posílen.
Důvodů proč v Sýrii vypukl konflikt bylo povícero. Marx by si asi vybral příčinu, která by zapadala do jeho konstrukce. Sotva by ale hájil mocenské zájmy cara.
Jak víte,původ migrantů je různý,tedy nejenom Syřanů.Když už jsme
ale u té Sýrie,Marx by nejspíš Asadovu vládu pokládal ze menší
zlo,protože přinesla do země závan moderního sekularismu.Islámský
fundamentalismus,podporovaný Západem,nepřinesl blízkovýchodní
oblasti+části Afriky,pranic dobrého.
https://prima.iprima.cz/komentare/komentar-terezy-spencerove-amnesty-international-poodkryva-pravdu-o-osvobozovani-syrske
Sekularismus v arabském světě je podobný projekt jako demokracie v tom slovanském světě.
A protože v arabském světě nežijí jen vyznavači islámu a ve "slovanském světě" jenom Slované,je to v obou případech nejenom možné,ale i realizovatelné.
Realizovat se bude v arabském světě i třebas demokracie. kdo ví, třebas za 500 let ?
Od státu je možné oddělit církev, třebas katolickou, nikoliv však
islám.
Islám totiž není církví v evropském slova smyslu.
Přesně tak.Ještě bych jmenovala multikonfesní Libanon.Ostatně k sekularismu měli nakročeno i -diktátoři- Husajn s Asadem,ale taky jej v arabském světě stačili zdiskreditovat.Islám tedy zákony ovlivňuje na základě článku ustanovujícího jej jako zdroj zákonodárství a zakazujícího zákony,které jej porušují.Rozdíly spočívají pouze v míře ovlivňování- zda je islám "hlavním zdrojem", nebo jen "jedním z hlavních zdrojů".
Turci nejsou Arabi a vláda Páhlevího v Iránu netrvala tak dlouho jako sekularismus v Turecku.
Pro naši debatu je důležité převažující náboženství=islám. 98%
obyvatelstva jsou muslimové.
V Turecku samozřejmě žijí mj.i menšiny-etničtí Arabové,Kurdové atd.
O spravedlnost jde všem.Rozdíly tkví nejenom v programových cílech,ale zejména v prostředcích,jakými ji dosahují.
Všechny ideologické systémy , které se za tisíciletou historii lidstva vytvořily, mluví o osvobození a vykoupení (od hříchu prvotních lidí). Všechny ideologie o to usilovaly, některé k tomu dokonce získaly politickou moc, nicméně žádná z nich cíle nedosáhla. A to i když bylo v tomto směru vyvinuté ohromné úsilí vykazované hektakombami lidských obětí. Není snaha vytvořit ideální stát ( třebas podle Moora) něčím podobným úsilí o sestrojení perpetua mobile ?
Ideologie národního socialismu a komunismu, jak jsme je poznali ve
20.století, byly utopiemi. Ideální stav, kterého se mělo dosáhnout
ospravedlňoval prostředky. I když se dějiny neopakují a každý dostává
příležitost jen jednou, lidské úsilí o vytvoření ráje na zemi trvá. Je
to totiž zakódováno v lidské povaze.
Veškerý altruismus je tak nadějí i hrozbou zároveň.
Ne všechny ideologie ovšem mluví o podmínečné rovnosti,které lze dosáhnout jen revolucí.Soft ideologie se spokojí s "pouhou" rovností příležitostí a souboji myšlenek.
Symbolem rovnosti v době francouzské revoluce byla gilotina. Stětí mečem bylo předrevolučním privilegiem pro aristokraty. Revoluce zrušila privilegia, zavedla rovnost a protože pro tolik delikventů nebylo dost katů, bylo zapotřebí exekuce zprůmyslnit. I obyčejným lidem byla dána možnost zemřít čestnou smrtí, jakou dříve umírali šlechtičtí delikventi.
Demokrat má ovšem na mysli rovnost příležitostí!! Nikoliv násilně roubovanou rovnost tolik odlišných bytostí.