Já mluvím o dobru a zlu v mravním smyslu. Viz výše.
Já mluvím o dobru a zlu v mravním smyslu. Viz výše.
Součte, je vražda z morálního hlediska zlem: Samozřejmě, že ano. Ale co toto: "Z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem:"
A kdo rozhoduje o tom, že je někdo "tyran" a že musí být tudíž svržen
nebo zavražděn? A že jeho svržení či vražda nezpůsobí ještě víc
utrpení než kdyby zůstal u moci? To je taky velice subjektivní pojem,
záleží na tom, z jakého úhlu se člověk na takovou situaci dívá.
Například svržení "diktátora" Sadáma Husajna v Iráku byl z pohledu
západních zemí morálně oprávněnou vojenskou intervencí, dodatečně
schválenou rezolucí OSN, ale v Iráku způsobil akorát chaos a další vlnu
terorismu ve formě radikálních organizací jako je Islámský Stát.
To jsou potom dvě otázky: jestli je vražda zlem a jestli je vražda tyrana zlem.
Z toho plyne, že ne každá vražda je zlem. Může mít přívlastek, který to změní. A to je ta relativita.
Hodnocení bude odlišné pro dobu válečnou a mírovou,ve které rozhodují výhradně soudy.