Loď Orkney se údajně potopila v Baltském moři na cestě z Londýna do Petrohradu, tehdejšího hlavního města Ruské říše. Alexander Keith, který byl známý pod několika pseudonymy, včetně Williama Thompsona, měl již dříve zkušenosti s výbuchy lodí, aby získal v Evropě peníze z pojištění. Nejznámější byl jeho výbuch lodi Mosel, k němuž došlo později. Předpokládá se také, že Keith se mohl podílet na potopení nejméně dvou dalších lodí - SS City of Boston a Marie Victoria
Ruský politik Vladimir Žirinovskij z Liberálně demokratické strany Ruska
vznesl tato tvrzení, stejně jako úplatkářství související s tímto
obchodem.
Vysvětlení:
Existuje několik důkazů, které tuto konspirační teorii vyvracejí[5].
Pro začátek lze uvést, že peníze byly použity na nákup železničního vybavení, které bylo určeno pro železniční tratě Kursk-Kyjev, Rjazaň, Kozlovskij, Moskva-Rjazaň a další. To naznačuje, že prostředky byly okamžitě utraceny, což naznačuje, že by nebylo možné, aby byly zaslány ve zlatě
Za ruská panství v Severní Americe postoupená severoamerickým státům
bylo z výše uvedené dohody získáno 11 362 481 rublů 94 kopějek. Z nich 10
972 238 rublů 4 kopějky byly přesměrovány a vynaloženy v zahraničí na
nákup příslušenství a zařízení pro stavbu následujících železnic:
Kursk-Kyjev, Rjazaň-Kozlov, Moskva-Rjazaň atd. Zbývajících 390 243 rublů a
90 kopějek bylo přijato v hotovosti do carské pokladny.
- Archivní dokument státní pokladny
Za druhé, podle konspirační teorie Orkneje explodovaly dříve, než měly být peníze vyplaceny. Tvrdí se, že loď byla potopena v polovině července 1868, zatímco platba měla být doručena 1. srpna 1868. Kromě toho neexistuje žádný záznam o tom, že by loď jménem Orkney zmizela, pouze loď s podobným názvem Orkney Lass, která byla po událostech zaregistrována jako stále v provozu a údajně toho roku cestovala do Jižní Ameriky, nikoli do Petrohradu. V Baltském moři nebylo nikdy nalezeno žádné zlato.