Rozcestník >> Věda a technika >> ELEKTŘINA

Informace

Název: ELEKTŘINA
Kategorie: Věda a technika
Založil: Ondi
Správci: Ondi
Založeno: 10.01.2020 18:05
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 30086x
Příspěvků:
153

Toto téma sledují (5):


Předmět diskuze: ELEKTŘINA - Pro všechny, které fascinuje tento druh energie, potýkají se s jejími zákoutími a chtějí sdělit své poznatky.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #109

Zobrazit vše


| Předmět: Jaké baterie?
23.12.20 17:14:43 | #109

Jako zdroj 24 V pro dva servomotory s max. odběrem 7 A u každého byly použity dvě autobaterie 12V v sérii. Vydržely asi 7 roků a nyní zcela ztratily kapacitu. Při záběru některého ze servomotorů padá napětí.
Jeden servomotor má běžný provoz asi tak 2x za den po dobu menší než 10 s (provozní a bezpečnostní uzávěr) a druhy přibližně 120 cyklů / den, každý v trvání cca 2s (regulační).
2,7 A dodává spínaný zdroj MEAN WELL MPS-65-24 s proudovým omezením a přibližně 5 A baterie. Při výpadku sítě 14 A cca 5 s (oba zavírají).
Zvažuji tyto (dvě v sérii):
https://www.battery-import.cz/rada-ot-12v/stanicni--zalozni--baterie-goowei-ot20-12--20ah--12v-vrla--/
Spínaný zdroj MEAN WELL MPS-65-24 neodešel, proudové omezení zapůsobilo dobře, nyní odpojen a ovládání je pouze ruční mechanicky.
Druhá varianta - Použít ty samé autobaterie, ale levnější s menší kapacitou, např. motocyklové. Ani ty gelové staniční by nevydržely 7 roků.
Za případný názor dík.



| Předmět: RE: Jaké baterie?
23.12.20 18:29:44 | #110 (1)

To je ta otázka typu "babo raď". *3284*

Z principu jsou startovací baterie do aut koncipovány na průměrnou životnost aut, tedy kolem 7 let (malá hmotnost a tedy objem + velký startovací proud). Životnost lze o něco prodloužit optimálním nabíjením / dobíjením s konečným napětím 14,4V / 13,6V (2,4V / 2,2V pro článek). Jestli ty baterie nabíjíš v sérii (asi jo), tak bys měl mít "balancer", který zamezí přebití té slabší baterie a její předčasné úmrtí.

No a ty stacionérní baterie jsou zase koncipovány na delší životnost, řekl bych na aspoň dvojnásobnou.
Možná se dají ještě dnes koupit jednotlivé články, které lze optimálně balancovat a také vyměňovat.

Ty vlastně nepotřebuješ velkou kapacitu. Proces zavření tě "stojí" 70As = 0,02Ah, A celodenní dřina baterky 0,04Ah provozní a bezpečnostní uzávěr a 0,5Ah celodenní regulace. Takže bys lehce vystačil se těmi motocyklovými, ovšem ty mohou mít i kratší životnost (u těch se zase šetří na hmotnosti).

V ručním osciloskopu jsem měl dva želatinové olověné monočlánky, mám dojem 2,5, nebo 4Ah. Už je to dávno a nevím jestli se to dnes ještě vyrábí a kolik by dnes stály.

Pochopitelně se nabízí ještě litiová varianta.

Zkrátka papír, tužku a kalkulovat.

Hezké vánoce a hodně úspěchů v příštím roce.


 #109 

| Předmět: RE: RE: Jaké baterie?
23.12.20 21:03:02 | #111 (2)

Vzal jsem tedy tužku a papír a vychází mi zatím např. toto:
Jiný zdroj 24V, 0 ~ 20A
https://www.bighobby.cz/Prumyslovy-napajeci-spinany-zdroj-24V-20A-480W-aktivni-chlazeni-d2621.htm (lepší by byl s pasivním chlazením)
Za normálního provozu bude zdroj zajišťovat veškerou spotřebu. Při výpadku proudu bude stačit nejlevnější Li-Pol 6S 650mAh 95C zapojená přes diodu, takže bude v akci pouze velmi krátce na zavření.
Jinak dík za přání a nápodobně.


 #110 

| Předmět: RE: RE: RE: Jaké baterie?
23.12.20 22:08:48 | #112 (3)

Tak extémě bych to nebral.

Potřebuješ na zavření sice jen těch 0,02Ah, ale vybíjel bys proudem 14A, což dělá zhruba 25C u toho 0,6Ah článku. Ne každý aku tohle ve zdraví přežije. Muselo by se to vyzkoušet.

V laptopu mám články 2,1Ah, co se týče proudové zatížitelnosti by se muselo zjistit ze specifik článku a odzkoušet. Těch 6kusů, tři páry v sérii, dá jmenovité napětí 10,8V, je to relativně levné (jeden kolem 20€) a má to pochopitelně i ten nezbytný balancer. Ale bylo by to pochopitelně i bastlování.

Na druhou stranu je silný síťový zdroj (20A 24V = 480W) také jaksi přehnaný, protože pojede vlastně skoro po celou dobu naprázdno.

Proto to "babo raď".
Je tu spousta požadavků, které si ovšem konkurují:
životnost, cena, kapacita, spolehlivost, technická způsobilost (proudová zátěž, vnitřní odpor) a možná i jiné.


 #111 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Jaké baterie?
23.12.20 23:06:15 | #113 (4)

https://www.peckamodel.cz/ta-rl-95c-650-6s1p-gens-ace-lipo-tattu-r-line-serie-6s-650-mah-95c
... i kdyby ty údaje o proudovém zatížení byly silně nadhodnoceny, mají dostatečnou rezervu pro daný účel. Zdroj 20A jsem asi přehnal, stačil by menší, ale bral jsem ohled na proudovou rozběhovou špičku servomotorů.


 #112 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Jaké baterie?
24.12.20 02:55:16 | #114 (5)

Obsah příspěvku byl smazán.


 #113 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Jaké baterie?
24.12.20 03:38:44 | #115 (5)

To je teda fakt sympatickej kousek.

Nezapomenout balancer, vlastně nabíječ s balancerem. Když si pořídíš nabíječ+balancer se síťovým vstupem (230Vac), tak ti odpadne starost o síťový zdroj.

Praxe, teda všeobecně, ne ke konkrétním součástkám, mi ukázala, že údaje výrobců jsou často účelově přehnaně optimistické, podobně jako třeba spotřeba paliva nějakého auta udávaná v prospektu.

Tak mi napadlo, jestli je nutné používat ty servery současně. Pak by jsi měl špičkový proud jen poloviční, což by asi prodloužilo životnost té baterie.


 #113 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jaké baterie?
24.12.20 07:37:16 | #116 (6)

"Když si pořídíš nabíječ+balancer se síťovým vstupem (230Vac), tak ti odpadne starost o síťový zdroj."
To by bylo perfektní a absolutně nejlepší řešení, ale má to háček. Všechny nabíječe s balancerem vč. těch co tu mám, např. G.T. DUO 612, Cellpro POWERLAB 6, Accucell 6, ... mají automatické vypnutí po dosažení napětí odpovídajícího plnému nabití, ale v menu "nekonečných možností" tuto funkci nelze vypnout. Opětné zapnutí je možné pouze ručně a také se automaticky vypínají s každým i krátkým výpadkem sítě.
Ještě přehodnotím použití těchto dvou akumulátorů v sérii s původním zdrojem:
http://jdem.cz/fgtw36


 #115 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jaké…
24.12.20 11:37:40 | #118 (7)

Aha tak je to, mohlo mne to také napadnout.

Ty motocyklové vypadají slibně.


 #116 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Jaké baterie?
24.12.20 08:06:44 | #117 (5)

Ještě k tomu současnému spínání obou servomotorů. Při výpadku sítě musí oba co nejrychleji přestavit turbíny na zavření (Francis 15 kW a Kaplan 18,5 kW), jinak by přešly do průběžných otáček. U "Francky" to nevadí, ta má radiální rozvaděč a malý mezi-lopatkový prostor ve kterém je v průběhu silná brzdící turbulence. Průběžné otáčky jsou asi tak 1,4 násobkem provozních (115 ot./min), takže max průběžné cca 161 ot./min. U Kaplanky už je to problém, rozváděcí i oběžné lopatky jsou axiální s velkým mezi-lopatkovým prostorem. Průběžné mohou dosahovat až 2,3 násobek provozních (provozní 340 ot./min.), takže asi 782 ot./min. na turbíně by zvýšilo otáčky odpojeného generátoru ze 760 na 1748 a to by nedopadlo dobře.


 #113 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jaké baterie?
24.12.20 11:59:00 | #119 (6)

Na jakém veletoku vyrábíš proud?

Kdysi, dávno, ze mne jeden číman tahal rozumy na téma vodní elektrárničky. Zdědil nějakou salaš na horách, bez přípoje na síť a chtěl by takhle dobíjet autobaterku, či dvě, hlavně na svícení. Jako alternativu uvažoval o malé centrále na benzín. Přebytkem el proudu chtěl tu salaš elektricky vytápět Tak jsem ho poučovoval o principech, o měření průtoku, o spádovém rozdílu, o problémech s mrazem, o povolení manipulovat ten potůček atd. Na horách je dlouhá zima. Také jsme se bavili o možnostech větrné elektrárničky. Jak to nakonec řešil nevím. Asi očekával nějaký zázrak.


 #117 

| Předmět: RE: RE: Jaké baterie?
09.01.21 21:36:06 | #120 (2)

Vyřešeno, problém nebyl jenom v bateriích. Zatímco u Kaplanky zvládá regulaci v celém pracovním rozsahu spínaný zdroj MEAN WELL MPS-65-24 nastavený na výstupní napětí 26,4 V (max. Ivýst. = 2,7 A). Akční člen (DC motor s převodovkou spínaný elektronickým bezkontaktním reverzním stykačem) není téměř namáhán, u Francky je problém v krajní poloze otevření. Proud šel až nad 20 A (dlouho se v této oblasti nepohyboval pro nedostatek vody).
Motor s převodovkou je stejný, ale pracuje na hranici svých možností, takže regulace bude kompletně předělána z elektrické na hydraulickou. Na zavření gravitačně (rameno se závažím) a otevírání hydraulickým válcem + malý hydraulický agregát.


 #110 

| Předmět: RE: RE: RE: Jaké baterie?
10.01.21 00:57:24 | #121 (3)

O zábavu máš postaráno, ať se ti daří.


 #120