O tom projektu vím a stejně tak o těch obrovských zásobách sladké vody
pod Saharou. Kdysi jsem takhle zkoušel pár známých a ty si ťukali na hlavu,
když jsem vyslovil Sahara, jako největší zásobárna pitné vody na
světě.
Musím, ale zdůraznit, že jsem pořádně nikde neviděl záběry toho tunelu.
Byla to velmi rozumná věc. Co dokáže válka. To už vůbec nepíši, kdo za
ni může. Je to hrozně smutné.
Také vím, že zkoušeli pěstoval na poušti stromy. Konkrétně letní duby a
ono se to povedlo. Jednoduše postříkali ropou vrchní vrstvu písku, tím se
slepila a nedocházelo k velkému výparu.
Dobré je, že tady se přešlo od slov k činům. Taková první
vlaštovka.
První vlaštovka ... ale umírající na lidskou hloupost.
Uř jse jednou zmínil, že Gadafi měl údajně nabízet Berluskonimu transport
energie elektrických a solárních elektráren via Sicílie do Evropy. Nesehnal
jsem nikdy podrobnější popis toho projektu.
Jinak - největší zásobárna pitné vody Země je ... v Antarktidě. Vzpomínám si matně na návrhy vizionářů minulého století takový do moře odlomený ledovec zabalit do plastového obalu a odtáhnout lodí na místo potřeby. Na severu Atlantiku, na Grónsku, také "rostou" ledovce se kterými je to do Evropy blíže ... a i do Lybie.
Tady také a vítr je studený. Viděl jsem několik kosů s čepicí na hlavě:-)))
Taky jsem měl takovou krásnou, jako malý kluk. S takovými rozetkami pospojovanými:-)))))))))))))
Sucha v Evropě jsou nejhorší od dob Římské říše.
Podle deníku The Guardian to vyplývá ze závěrů studie vzniklé na
základě zkoumání letokruhů stromů. Podíleli na ní i Češi.
Poslouchal jsem o tom krátkou relaci v rádiu na Radiožurnálu a pak si to
našel v Chomutovském deníku https://chomutovsky.denik.cz/veda-a-technika/sucho-vedro-rimska-rise-vyzkum-20210316.html,
protože jsem neslyšel vše.
Předchozí rekonstrukce klimatu z letokruhů využívaly šířku a hustotu
letokruhů k určení teploty. Studie vedená Büntgenem se zaměřila na
množství izotopů uhlíku a kyslíku, aby ukázala, kolik vody měly stromy
k dispozici. To ve výsledku dalo vědcům představu o míře sucha
v daných obdobích. Ukázalo se, že vysoká frekvence such v posledních
letech byla v Evropě bezprecedentní, dokonce i ve srovnání se
dřívějšími zničujícími suchy, jako bylo to v době renesance na
počátku 16. století.
Klimatologové uvádějí, že sucha způsobila změna tryskového proudění a
oběhu vzduchu nad kontinentem a že jejich hlavním původcem byla klimatická
změna. "Změna klimatu (znamená), že extrémní podmínky budou stále
častější, což by mohlo být zničující pro zemědělství, ekosystémy
i společnost jako takovou," dodal Büntgen.
Našli prý v tom určitou cykličnost, což by mohlo, podle mě být zase
určitou nadějí pro lidstvo.
Jasně, lidé si musí uvědomit, že planeta Země není něco jako naprogramovaný stroj s ozubenými koly. Klimatické změny probíhají neustále a do jaké míry na jejich průběh lidstvo svou činností si nesou za jedno ani klimatologové. Takže po horkých letech přijdou chladná leta, po mokrých suchá a to můžeme byý ještě rádi, že se od nás drží kobylky dálej.
Na vývoj počasí mají obrovský vliv mořské proudy. A ty prodělávají také změny, cyklické, ale může dojít k dramatickým změnám. Každý zná periodický efekt cyklické změny zvané El niňo. My Evropané jsme existenčně závislí na stabilitě Golsfského proudu.
Sucho je závažný problém, poněvač má přímý vliv na produkci
potravin. Číňani budují zrovna gigantický 1500km dlouhý akvadukt na
přívod vody do suchem postižených (severních) oblastí.
Zdroj: https://www.sueddeutsche.de/wissen/megaprojekt-maos-gigantisches-aquaedukt-soll-chinas-durst-stillen-1.2950825
Jen v Pekingu spotřebují obyvatelé ročně 3,6 miliard kubických metrů
vody.
Lidstvo je na pokraji katastrofy způsobené populační explozí. Podle murphyho zákona "co se může pokazit se také někdy pokazí" ta katastrofa zaručeně příjde.
O tom zpomalování Golfského proudu a vlivu tajících arktických ledovců
na hustotu mořské vody, která podmiňuje jeho cirkulaci jsem psal vedle.
Bohužel tam se to setkalo s nevědomostí a nelibostí. Uváděl jsem za
příklad sníh posypaný popelem a sníh, bez takové vrstvy, co bude tát
rychleji?
Ten akvadukt je rozumný počin, ale na jak dlouho? Bude to stačit?
Jak píšeš, je nás moc a stále ubíráme a ukrajujeme další kousek z
přírody a nejhorší na tom je, že si všechno jen omlouváme a nebo to
schováváme za hlášky typu, nedá se nic dělat, je to neodvratitelné a
přirozené, bylo to tu už i dříve, už se to zlepšuje - lidé více
třídí odpad. Asi nejvíce jsem se musel smát pojmu zalesněnost a způsobu,
jak se s tím argumentuje a nikdo nehledí na stáří porostu. Kolik kyslíku
vyprodukuje starý veliký strom a kolik tříletý proutek? S tím je spojena i
kvalita půdy a nastartování půdních procesů, transpirace.
Sledoval přeplněné vagóny našeho dříví směřující do zahraničí a
dnes tomu není jinak. Jen se často operuje s přirozenou obnovou lesa.
Spousta lidí žije v iluzi, že až bude nejhůř, tak vyjedou z Blaníku rytíři a vše zachrání. Nebo křesťanská verze, až bude nejhůř, tak sestoupí na Zem Ježíšek a zahájí poslední soud - konec planety Země a vyvolení jsou posláni šupajdy do nebe. Fatalismus a po nás potopa.
Katastrofální pro lidstvo je fakt, že lidé s takovým, nebo podobným myšlením ovlivňují běh světa, teda budoucnost lidstva. A ještě katastrofálnější je na tom to, že tito lidé jsou do svých vedoucích funkcí "dosazováni" výsledky "demokratických" voleb neinformovaného, nebo dezinformovaného davu.
Pak bude lev i trávu žrát, znám ten příběh. Vyvolených bude podle
Jana 144 000 a ti se budou dívat, ještě je opatří znamením. Nevím, jak to
chtějí udělat, třeba ke křesťanské víře se jenom u nás při posledním
sčítání přihlásilo 1 467 438 lidí a to je jen ČR. To znamená, že se na
každého nedostane.
Ten další odstaveček je trefný. Někteří politici bijí na poplach nebo se
bijí v prsa a jak je po volbách, tak už jen valorizují své platy (tak mi to
připadá).
Tady jsem chtěla popřát hezký den a já se spletla a napsala někde jinde, ale jsem slušná a omluvila se ))
My jsme zajisté potěšeni, ti jiní určitě také a tobě přeji také
hezký, i když větrný, den.
Koukám, že miluješ kytky. Nám zrovna kvete talovín, heleborus (čemeřice),
amarillis (červená), střevíček a klívie. Jaro se kvapem blíží.
Jaro se zatím kvapem blíží jen astronomicky a kalendářně. Dnes je tam zima a fučí to hrozně. Sem tam vyleze sluníčko za mrakem. Jinak se má tady oteplovat až od soboty.
Překlepy produkuje spousta lidí, jsou tolerovány a netřeba se za ně omlouvat.
:-))))))))
Nemusela jste se omlouvat, každý může chodit kam chce, pokud ho správce
nezablokuje:-)))
Dočetl jsem se o vážně diskutovaném návrhu z USA v době hospodářské
krize (asi 1928) změnit prodej domácích spotřebičů (od ledniček a praček
přes vysavače a mixery po rádia a auta) na systém půjčky.
Asi takhle: zákazník potřebuje ledničku, dojde do prodejny a půjčí si ji
na rok, dva, nanejvýš na tři roky u menších spotřebičů a pak ji musí
vrátit a půjčit si jinou. Tím se obnoví výroba ve fabrikách a krize bude
zažehnána.
Nemusím podotýkat, že tohle nebylo realizováno.
Sen výrobce je mít výrobky, které uspokojí zákazníky na dobu tří let a pak jsou porouchané a zákazník si koupí od stejné značky nový.
Příkladem mohou být dálkové ovladače k TV, k rekordérům a pod. ve kterých je tlačítko realizováno "gumou" s vodivým povrchem. "Guma" se po dvou letech začne "potit", nebo se ten vodivý povrch opotřenuje a dálkové ovládání přestane fungovat ... a náhradní zmizí z trhu, není k dostání, protože se dotyčný model přístroje už dávno (třeba jeden rok) nevyrábí.
Vzpomínám si na aféru, před tak deseti lety, kdy jeden pán v Německu
nedostal na své auto plaketu technické kontroly (TÜF), protože spínač pod
sedlem spolujezdce, který aktivuje spolujezdcův air-bag, nefungoval. Auto
koupil ten pán (tehdá) před 4. až 5. lety a německá automobilka
(začáteční písmeno O) spínač pro tento model už nevyráběla. Auto
patřilo sešrotovat.
Pán si to ovšem nenechal líbit a psal do časopisů, politikům, té firmě,
a ombudsmanovi ... přihlásili se další postižení ... a ejhle automobilka
"O" nechala vyrobit ještě malou sérii těchto strategicky nepostradatelných
náhradních součástek.
To jsou věci. Já si při tvých slovech na počátku vzpomněl na
operativní leasing, to je svým způsobem něco podobného.
Také mám ten pocit, že výrobek má vydržet tři roky a pak si máš koupit
nový. Zajímavé je v této souvislosti prodlužování záruky, třeba o pět
nebo deset let. Na motor n pohyblivé části a já nevím na co ještě. Je to
svým způsobem lákavé, ale já toho raději nevyužívám, protože si
myslím, že se tam po té době většinou nerozbije to, nač se nevztahuje
uvedená záruka. Jen s pračkou jsem to na počátku porušil a jsem zvědavý,
jak dlouho vydrží, když jsem jí k životnosti přidal 2 500 Kč:-)
Stalo se mi stalo s páčkou u zadního sedadla na sklopení, utrhl jsem jí. ne
že bych neměl sílu ale tu by utrhl každý, byla z takového materiálu.
Říkám, nebyla by páčka. Odpověď to je mechanismus sedačky, musíte si
koupit novu za 7 000 Kč. Vyděsil jsem se a šel za mechanikem do dílny,
který se to snažil uvolnit. Povídá, když to chcete sklopit dolů, pak sem
vrazte šroubovák a z druhé straně sikovky a ono to funguje do dnes:-)))
Nevím, zda to sem můžu dát, ale jestli to nebude vadit ( jinak klidně
smažte ), tak jsem si díky Vám uvědomila, že vlastně znám jednoho
člověka z dětství, co mi před pár lety psal, že začali lobovat právě
za to, aby byly věci opravitelné. Založili si s tátou společnost a web a
snaží se to dostat k veřejnosti, jak se dá. Přiznám se, že jsem jejich
služby zatím nevyužila, jelikož mám docela štěstí na léta běžící
spotřebiče ( taky je pečlivě vybírám vždy ), ale věřím, že dřív,
nebo později to štěstí mít nebudu a využiji služby jejich webu. :)
Tak tady odkaz, kdyby to někoho zajímalo a třeba to někomu také pomůže.
Ať se jim daří .
Přiznám se bez mučení, že jsme s kolegou tohle provozovali vedle zaměstnání ve fabrice a dost nám to vynášelo. Dokonce jsme spekulovali nad tím si založit oficiální firmu, tak jsme kalkulovali a počítali a nakonec to hodili za hlavu. Moto: lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše.
Dík... Už se jim daří, ale ze začátku to taky neměli lehké. :)
Moc hezký, možná i škoda, že jste to nedotáhli. Většina, co takhle
začínala, tak většinou postupně u nějaké jiné práce a myslím, že u
všech to je a byl boj. Mohli jste to zkusit u práce a pak byste viděli, ale
to už je fuk. :)
Jj, někdy lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše, ale ne vždy to
platí si myslím.
Oba jsme měli tehdá malé děti, manželky v domácnosti a měl jsem
bankovní půjčku na stavbě domu. A měli jsme dobře placené
zaměstnání.
To není výmluva.
Nevidím v tom výmluvu. :) Naopak vás to v mých očích a mém cítění světa, ctí. :) Je hodně skvělých firem a prosazených projektů, ale dosti často je úspěch vykoupený samotou, nebo nefunkční rodinou. Málokomu se tohle povede skloubit dohromady tak, aby vše fungovalo a bylo v pohodě. :) Vybrali jste si rodinu a jistoty, abyste tu rodinu zajistili, je to pěkné.
Díky za pochvalu ... a nelituji.
Profesně jsem měl do činění se spoustou rúzných firem a vím, že
někteří majitelé, třeli bídu s nouzí. Takový kolotoč, nebo houpačka,
chvíli nahoru a vzase dolů. Nebylo o co stát. Pochopitelně to závisí na
mnoha faktorech a pochopitelně nemálo na osobnosti majitele firmy, tedy šéfa
a na náhodě.
V mládí jsem měl také sny, třeba o tom, že bych měl servis na stroje, třeba na automobily a na motorky. Ale to se postupně vyvíjelo.
Také by člověk neměl být závislý jen na jednom typu pohonu, aby ho
takzvaně nevyšplouchl při živelných pohromách a v jiných krajních
situacích. Trochu odbočím, ale ono to s tou závislostí, v obecné rovině,
souvisí.. Jde mi o vliv geomagnetických poruch na provoz sítí, nejen
satelitních, rozvoden el. proudu a elektrických spotřebičů, vyvolané
zejména sluneční činností. Taková závislost by se nám jednou mohla stát
osudnou. Vždy je třeba mít nějakou alternativu. Nezapomenout na to, že
svět neřídí jen počítače a že se bez nich dá také slušně žít,
stejně jako bez televize, mobilních telefonů. že si vzkazy a poznámky a
dopisy můžeme psát tužkou a do notýsku nebo na papír. Měli bychom být na
takovou eventualitu dobře připravení, aby pak nenastal chaos a panika.
Proto je třeba hlavně děti seznamovat s tím, jak se co dá udělat, bez
moderní techniky. Měly by se učit pracovat se zemí a nástroji, které
slouží k jejímu obdělávání. Získat určité technické (kutilské
dovednosti). Je třeba je seznamovat se způsoby, jakými se dá přežít,
pokud dojde k nějaké takové události a správnou reakcí na ni.. Dříve k
tomu sloužily pěstitelské a dílenské práce ve školách a různé
kroužky. Občanská nauka i branná výchova. Dnes si myslím, že je na to
kladen malý důraz. Děti uvažují ve smyslu, co nevím, neumím, to si můžu
vygooglovat a to je špatně. Všiml jsem se, že některé ani neumí pracovat
s klasickým encyklopedickým slovníkem v knižní podobě, protože mu chybí
řádek hledej.
Ono u té el. energie pro pohon vozidel jde nejen o likvidaci baterií a recyklaci palivových článků, ale také hlavně o to, kde ji brát v dostatečném množství, pokud časem nahradíme celý vozový park? Němci podle mě nesmyslně uzavírají jaderné elektrárny a u nás se někde dočteme, že musíme navyšovat kapacity, abychom se nemuseli bát blackdownu. To nic neřeší, natož ekologii. Navyšování znamená výstavbu nebo dostavbu jaderných, tepelných, vodních nebo jiných elektráren. Stejné je to s emisními limity. Zdá se mi, že jde především o to, jak udržet ekonomiku. Jsem toho názoru, že je lepší využít automobil do doby, než opravdu nebude pojízdný, než ho nahrazovat novým. Díky těmto limitům se zrychluje obměna vozového parku. Samotná výroba auta není rozhodně ekologickou záležitostí a likvidace také ne, i kdyby snaha o ní byla co největší. Uvažuji tak, že je lepší s jedním autem jezdit 20 let, než ho za tu dobu 4 krát nahradit jiným. Je to neekologické (z hlediska výroby a likvidace ojetiny) a jen plýtváme surovinami. Stejně to funguje třeba u počítačů nebo mobilních telefonů, kde je obmýtní doba (to jsem si vypůjčil od lesáků) už docela slušně pod třemi roky. Na trh přicházejí nové výrobky a současně svými novými komponentami… hmotnými i nehmotnými znevýhodňují ty staré – chybí tam často kompatibilita s těmi starými a nebo je omezená časem. Takže spotřebitel volí buď tu nejužitečnější variantu (podle stavu peněženky a podle toho, jak nutně sám potřebuje daný přístroj, třeba pro svou práci) a nebo dá na masivní reklamu. Můj názor.
Tento názor sdílím také.
Je prostě šílené, když si člověk představí tu horu odpadu, jehož
většina končí někde v Africe. Kde to končí z větší části někde na
haldě, kde neinformovaní chudáci pálí izolaci kabelů, aby se dostali k
mědi.
V roce 2018 to byly jen v EU 4 miliony tun odpadu, ledničky, pračky, PC ....
to dělalo na osobu skoro 9 kg.
Počítám, že to v USA, v Číně nebude jiné.
PS díky za nové DF.
Také v Indii. Lidé hledají, i co by se ještě dalo použít a hlavně
sníst a nebo spálit. Viděl jsem v jednom dokumentu, takovou spalovnu. Místo
si nepamatuji a byl tam muž, který měl něco jako plechový kotel, seděl
vedle skládky a pálil, co mu z ní ostatní přinášeli. Dostával za to
peníze. Ekologie a skutečná bída si nikdy na ruku nepůjdou. Pak je hrozné
se na to dívat. Jsou to chudáci a my tady nevíme, co si dřív strčit do
úst a ještě si vybíráme.
Zase popravdě nevím, zdali by náš uspěchaný a nervově náročný život
chtěli měnit za ten svůj, myslím, že by si to museli vyzkoušet. Všechno
má své pro a proti. Pokud je, ale skutečný hlad, jde většinou vše
stranou.
Ta čísla jsou děsivá, ale vyjadřují, to o čem spolu píšeme. Zajímalo
by mě, kolik z těch spotřebičů bylo za určitých podmínek, v době
likvidace, ještě použitelných? Doufám si tvrdit že klidně 70 procent Jen
se jim třeba vylomila dvířka nebo praskl nějaký košíček, výplň nebo se
poškodila izolace. Bohužel to třeba nejde opravit, výrobce nedodává
náhradní díly, nebo by je musely objednat do několika týdnů až měsíců
a na to spotřebitel nemá čas (když budu potřebovat uchovávat někde
potraviny, těžko budu čekat měsíc na opravu). Pak to může být také z
jednoho kusu a nebo je oprava ve výsledku drahá, včetně posouzení, zda to
lze opravit, že si raději koupí spotřebič nový.
Eu rozhodla o tom, že spotřebiče musí jít opravit a mělo by to už platit.
Měly by tudíž být rozbíratelné a myslím, že je tam i povinnost vyrábět
10 let náhradní díly. Přiznám se, že jsem to celé nečetl a spíš
čekám na výsledek a výjimky.
Neděkuj. Třeba to sem někoho přitáhne, uvidíme:-)
Myslím ,že záběr to má značný:-))
Jednou jsem si koupil ledničku, je to tak deset let. Pak se asi za necelý
rok nedopatřením vylomil jeden plastový košíček. Šel jsem na internet a
hledal výrobce a typ a nemohl nic najít. To mi bylo divné, ta volám do firmy
a oni mi zavolali zpět, že daný typ ledničky se už 8 let nevyrábí:-)))
Takže košíček nebyl a ještě mi prodali morálně opotřebenou
ledničku:-)
Problém byl, jak jsem předpokládal s náplní. Když něco leží na krámě
8 let, pak se to musí někde projevit a ona přestala asi po 4 letech chladit
úplně.
Předmět diskuze jsi také napsal tak, že osloví většinu lidí. Problémem na DF je obvykle pohodlnost lidí se do diskuze zapojit, myslím věcně a slušně.
Osobně jsem sloužil ve fabrice na výrobu elektronických přístrojů a komplexů a tak mi v tomto bodu vzniklo něco jako nemoc z povolání zvaná kritický úsudek a pedantérie. Na druhou stranu mám výhodu v tom, že si dokážu skoro všecko opravit a upravit k používání. Zkrátka o životnosti a kvalitě komponentů něco vím.
Také můžu třeba vylíčit jeden drastický příklad automobilu s plynulou převodovkou klínovým řetězem. Přítel se jednoho dne doplížil s naplno vytočeným motorem do opravny a tam mu bylo sděleno, že převodovka je poškozená, že se podle výrobce nesmí opravovat a nejde opravit a že výrobce nabízí náhradní za (asi) 4000€. Byl to starší vůz, ale milovaný, ne moc najeto atd., ale kvůli stáří měl tržní hodnotu tak akorát těch 4000€. Přítel z toho byl pochopitelně na mrtvici, tak jsem mu poradil, ať obvolá všechny opravny v okolí a skutečně se dovolal "spravedlnosti", tam mu namontovali tu vadnou součástku převodovky z jedné havárky a přišlo ho to asi tak na 400€.
Před lety jsem sledoval na německé TV pořad ivestigativní žurnalistiky na toto téma. Například manipulovali pračku tak, že odpojili kablík od přívodu ze sítě. Musely se odšroubovat asi tak 4 šroubky na panelu ovládání a kablík zase nastrčit. TV tým pak natáčel skrytou kamerou a opraváře si volala žena, majitelka toho přístroje. Postupně přišli opraváři různých firem a většinou začali s anamnézou a tedy se stářím pračky. Když paní řekla, že je už dva a půl roku stará, tak opraváři řekli, že je to už neopravitelné a že mají zrovna v nabídce pračku za výhodnou cenu. Jen dva opraváři odšroubovali ten panel a ukázali na chybu a kablík nastrčili nazpět. Za cestu a čas si započítali rozumných 50 až 80€.
Někdy jde i o to, že jsou třeba schopni přečíst jen tři řádky a
delší text nedají a nebo je to pro ně nuda. Je to škoda, ale co naděláme?
Co se týče té vulgarity, chápu, když někdo někde, něco utrousí formou
špičkování a ve skutečnosti to nemyslí zle a hlavně to nedělá pořád.
Pokud je to už je o nadávkách a urážení a hlavně o takto prosazované
vlastní pravdě, pak je to smutné a takový člověk by se měl nad sebou
vážně zamyslet.
S tím autem jsem měl jinou příhodu. Jednou někdo špatně couval a rozbil
zadní světlo, nebo spíš rozlámal ten vršek (kryt). Tak jsem zjišťoval
možnosti a zadní světlo 4500 Kč. a montáž kolem 1200Kč. Ptal jsem se,
jestli nemůžu někde koupit, jen ten bakelit s krytem, že ten vnitřek je
dobrý. Servis o tom nechtěl ani slyšet, že se to takhle nvyrábí, jen v
kuse. Já neměl čas dopředu něco hledat na internetu. Nakonec jsem, ale
našel neznačkový bakelit s krytem za 700Kč (ač se mi to i tak zdálo
drahé). a vyměnil jsem si to během 15 minut, sám:-)
To s tou pračkou je vrchol. Já tomu zase tolik nerozumím, ale jednou se mi
stalo, že jsem potřeboval opravit ledničk. Byl to Minsk a sloužil hrozně
dlouho. Pak mi opravář vyměnil motor a já si toho samého po třech letech
pozval znovu, že se to uvnitř začalo potit. On přišel a říká, to vám
selhala tepelná ochrana a je to tím motorem, nějaký ....píp.... vám ho
zapojil na přímo a ono to pořád chladí! A začal se rozčilovat. Tak jsem
mu řekl, že to byl on. Začal se hádat, tak jsem mu našel od toho papír a
byl klid, ale stejně s ní nic neudělal a pak mi nabízel slevu na novou.
Jsou to věci.
No ano, dalo by se zavzpomínat ... .
Také jsem jednou "chytil" kamínek rovnou do skla (tehdá to bylo pravé sklo
) a udělel
asi milimetrovou dírku. Bylo na snadě, že tam při prvním dešti
nacákášpinavá voda a reflektor oslepne. Tak jsem naklusal do obchodu se
součástkama, pochopitelně sklo samotný se neprodávalo a tak se ptám na
cenu. Prodavač zalistoval ve svém katalogu a prý 250 šilinků (to byla tedy
měna) a že to musí objednat a za týden je to tady. Tak jsem si objednal hned
dva kusy, pro jistotu. Za týden jsem si pro to zašel, prodavač dal na pult
dvě krabice a pravil 1250 šilinků. Já na to, že mi řekl 250 za jedno a on
odvětil, že ten jeden reflektor s parabolou a uchycením je za 250, ale ten
druhý za 1000, protože má ještě další zadní plechový rámeček se
štelováním (dva šroubky). Já na to, že mám mrňavou dírku ve skle od
kamínku u jednoho reflektoru (kterou jsem mimochodem zalepil epoxydem) a že si
vezmu jen ten za 250 a nebo žádnej. Prodavač se začal dohadovat, já mu
položil na stůl 250 šilinků a řekl, že víc nedostane.
Netvrdím, že ten prodavač byl na té trapné situaci vinen, ale že je vina v
systému. Předtím jsem se ptal u dovozce toho japonského automobilu a tam
součástky prý prodávají jen koncesionovaným opravnám a že mi to světlo
vymění u nich a že by to stálo asi tak 1500 šilinků.
Hm tak to je vrchol, ale znám to také. V téhle společnosti jde hlavně o
zisk a jako zákazník prostě kup. Oni si kolikrát ani neuvědomí, jak tím
svým chováním odrazují od dalšího možného nákupu. Já si třeba na
prodavačích cením právě toho přístupu. Ochoty a dobrých rad. Dám jednu
perličku a tím jsou stěrače - samotný list, nebo jak se tomu říká. V
jednom servisu mě upozornili, že musím pravidelně měnit v záruční době
(jednou za čtvrt roku) celý ten list a pak i potom, že si poškrábu sklo.
Marně jsem se dožadoval jen gumiček do stěračů. Vzpomněl jsem si na
starého Fiata 125p. Tam jsem si je měnil a stály asi 2 koruny v páru, nebo
tak nějak:-)
Tohle už se nedělá, povídal vedoucí. Pak jdu do jedné prodejny s
náhradními díly a byl tam taková mladík. Velmi ochotný a povídá, prosím
vás, proč kupujete celé ty stěrače? Stály 1800 Kč... sada. Říkám mu,
že bych potřeboval vyměnit jen ty gumičky, ale že se to prý už pro tenhle
typ nedělá. Koukl pod stůl a povídá, mám tady stejné, akorát jsou
delší musíte si je nůžkami ustřihnout a pak to klasicky navlečete. Stály
13Kč kus. Tak jsem poděkoval, koupil za 26 a stříhal. V servisu si mysleli,
že jsem někde u konkurence koupil nové značkové listy:-))))
Pak jsem si udělal zásobu a do té prodejny šel asi po dvou letech. Byl tam
jiný prodavač a koukal na mě nechápavě, co že to chci, že nic takového
tady nemají, jen celé stěrače, že to se zvlášť nedělá. Řekl jsem mu,
ať ze mě nedělá blbce, že jsem je tady koupil od kolegy. Kolega tam
samozřejmě už nebyl, asi rád radil, aby lidé nekupovali drahé náhradní
součástky. Hlasitý hovor uslyšel vedoucí prodejny a přinesl gumičky a
prý kolik jich chcete, začal vysvětlovat, že to prý zákoníkům
nedoporučují, prostě jako bych byl v tom servisu. Mně se za dalších deset
let nestalo, že bych někdy sklo poškrábal, nebo mi nepřilehlo to ramínko s
listem dobře na sklo:-)))))))))))))))))))
No tak tohle se mi stalo loni na jaře, Auto mám 14 roků a najeto asi 50 t km a po dešti jsem jako vždy zajel do garáže, ale nezvedl stěrače, jak běžně dělám. No a po týdnu jedu zase do města a omylem trknu do páčky a stěrače opíšou za sucha oblouk a jeden měl asi 10 cenťáků utržený kus. Asi se tam od předešlého deště přilepil. V naší prodejně autodílů jsem koupil dva takové pásky (myslím že to bylo do 10€) a ten vadnej vyměnil. Oproti originálu měl o něco užší krček a tak se mi při stírání chtěl vyvlíknout. Kombinačkama jsem musel trošku víc přimáčknout jednu pacičku na raménku.
Že by starší stěrače poškrábaly sklo jsem si ještě nevšim. Takže jestli budeš takové gumičky potřebovat, tak tady jsou k mání.
Jo, v některých servises dospěli zřejmě k názoru, že když si někdo pořídil auto, tak má povinnost ty v tom servisu živit.
Děkuji za nabídku, ale já už jsem na té prodejně dostatečně znám.
Takže myslím, že s gumičkami do stěračů, už problémy nebudou:-)
Mně se to jednou stalo u toho starého Fiatu, jak si psal, nevšiml jsem se že
je ta guma utržená, lilo a měl jsem puštěné rádio. pak jsem na to
přišel, ale musel dojet domu v tom dešti.
Doma šlinc na skle. Ptal jsem se na to, co s tím oni mi pověděli o nějaké
speciální pastě, že ta to dokáže rozleštit. Už ani nevím, co to stálo,
bylo to drahé. Tak jsem jen vyměnil ty gumičky a kupodivu, časem to zmizelo
samo (tak za půl roku).
Těmi kleštěmi jsem to také na jedné straně zmáčkl. Jel jsem do Rakouska
a chytl mě déšť a najednou ta guma začala vyjíždět. Musel jsem zastavit
na dálnici a hledat malé kombinačky:-))
Já mám stejný pocit. Nejprve u nich koupíš auto a oni ti říkají,
přijeďte s tím, kdyby něco, je to v záruce a pak už jen doporučují a
říkají, co v záruce není. Stalo se mi dokonce, že auto mělo poškozené
ložisko kola, končila už pomalu záruka. Přesvědčil jsem mechanika, ať ho
se mnou projede, celou dobu mě přesvědčoval, že to pískání dělá
ohrádka na střeše. Podruhé už jsem přijel tak, že to musel slyšet.
Vyměnili to a já se ptal, jak se to stalo. Natekla tam voda? Oni, ano. Jak to
stálo na skladě. Vyvrtali mi tam díru, aby to teklo jinam:-)))
Jako nápad rozumný, ale nečekal jsem takové řešení v záruce. Odpovědí
mi bylo, že to dělají běžně.
Masakr, tady opravdu nevím, zda se mám smát, nebo brečet, jak to je a že to je vše pravda, tak to opravdu chodí...
Cha, cha.
Taky jsem jel s tím současným do prvního záručního servisu a povídám
jim, že se tak od 13km/h ozvou "varhany" a oni prej je to u tohoto modelu (auto
z Koreji, z jižní) často a přišel takový hromotluk, asi Turek, otevřel
levé dveře a jak se ohýbat horní část směrem dovnitř. Dveře to
vydržely a ty varhany nad 130. taky. Tak jsem na zkoušku oblepil lepící
páskou přední hranu dveří ke karoserii (v oblasti zpětného zrcátka)
vlevo i v pravo ... a ticho. Prostě tlak (nápor) vzduchu vytlačil na tom
místě měkké těsnění, a ono to "hrálo". Princip asi jako hraní na
stéblo trávy mezi palcema. Postupem doby pozbylo těsnění své měkosti a
já nejezdím už tak, jako tak, moc rychle.
Chtěl jsem jim v servisu ten můj poznatek sdělit, ale na co, vlastně.
:-)))
No, s tou poslední větou souhlasím zcela na co vlastně to sdělovat? Oni to
už to stejně vědí:-)