Rozcestník >> Náboženství >> Katolická církev

Informace

Název: Katolická církev
Kategorie: Náboženství
Založil: jonatan1
Správci: jonatan1
Založeno: 07.01.2020 17:44
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 59862x
Příspěvků:
567

Toto téma sledují (6):


Předmět diskuze: Katolická církev - Pro ty co chtějí něco katolíkům nebo nekatolíkům říci. Řiďte se pravidlem: Mt 7:5 Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #334

Zobrazit vše


| Předmět: Vztah katolicismu k pohanství
24.10.20 16:11:41 | #334

Vztah katolicismu k pohanství

Současný katolický slovník významných osobností v křesťanstvu o Řehoři Thaumaturgovi (213-270), který u Origena studoval říká:

„On věřil, že pohanské učení může být použito pro podporu křesťanství, on změnil tradiční pohanské svátky na křesťanské a byl vysoce úspěšný v přivádění pohanských davů do své církevní diecéze.“ (Lavinia Cohn-Sherbok “Who’s who in Christianity“ /London,1998/, p. 115)

Významný středověký církevní dějepisec, katolický kardinál Baronius Caesar o tom napsal:

„Tyto slavnosti, které pohané hanebně praktikovali v pověrečném uctívání, církev dovolila přenést ke svatému užívání, poté co je očistila posvěcením; TAKŽE TĚMITO RITUÁLY, KTERÉ SATAN VYMYSLEL KE SVÉMU VLASTNÍMU UCTÍVÁNÍ, VŠICHNI MOHLI CTÍT KRISTA pro větší pohanu ďábla. Tak pohanské svátky zatížené pověrou byly změněny na úctyhodné svátky mučedníků a modlářské chrámy byly změněny na svaté chrámy, jak Theodoret (vlivný syrský biskup a církevní historik cca 393 – 457; p.m.) ukazuje.” (Epilonte, Annalium Cardinalis Baronii, a Spondano. In Dues Partes /Lugduni, 1686/, p. 79)

„Katolická encyklopedie“ uvádí:

„Když po pronásledováních začal plynout čas, a již zde nebylo žádné aktuální měřítko, kterým by se dalo srovnávat bezpříkladné hrdinství mučedníků, NEBYLO TĚŽKÉ PŘENÉST NA KŘESŤANSKÉ MUČEDNÍKY KONCEPTY, KTERÉ VYZNÁVALY STAROVĚKÉ NÁRODY O SVÝCH HRDINECH. Tento přenos byl podpořen mnohými případy, kdy se křesťanští svatí stali nástupci místních božstev, a křesťanské uctívání nahradilo starověké místní uctívání. Toto vysvětluje velký počet podob (společných rysů) mezi bohy a svatými. PROMĚNA BOHŮ VE SVATÉ BYLA TAK HOJNĚ PROVÁDĚNA, ŽE DŮKAZY NENÍ TŘEBA PRACNĚ HLEDAT.” (The Catholic Encyclopedia, /1910/, Vol. 9, art. „Legends of the Saints.“)



| Předmět: RE: Vztah katolicismu k pohanství
24.10.20 16:19:30 | #335 (1)

Římskokatolický biskup Richard Challoner napsal:

„Otázka: Má církev moc měnit deset Božích přikázání? Odpověď : … Na místo sedmého dne v týdnu a též jiných svátků určených ve Starém Zákoně, církev nařídila NEDĚLI A SVÁTKY, které mají být odděleny pro bohoslužby; a tyto jsme nyní povinni zachovávat namísto Božího přikázání, starodávné soboty.“ (Dr. Richard Challoner „The Catholic Christian Instructed“ /New York, 1853/, p. 211)

Římskokatolický teolog Vincent J. Kelly napsal:
„Někteří teologové byli názoru, že Bůh také přímo v Novém Zákonu označil neděli jako den sváteční a že On sám jednoznačně nahradil neděli za sobotu. AVŠAK TATO TEORIE JE NYNÍ ZCELA ODVRŽENA. Všeobecně se tvrdí, že Bůh jednoduše dal své církvi moc odstranit jakýkoli den nebo dny nebo ustanovovat SVATÉ DNY, pokud to uzná za vhodné. Církev vybrala neděli, první den týdne, a postupem času dodala ještě jiné dny jako svátky.“ (Vincent J. Kelly „Forbidden Sunday and Feast – Day Occupations“ /1943/, p. 2)

Již za římských biskupů Damase a Siricia (konec 4. století) době dochází i k pronásledování těch, kdo z řad křesťanů mají na svátky stanovené římskými biskupy jiný názor. Lidé kolem kazatele Prisciliána (cca340-385) mimo jiné právě o vánocích i nedělích úmyslně dodržovali naprostý půst, aby ukázali, že z těchto římských zvyků vůbec nemají radost. Priscilián Damasovi napsal apologický dopis a osobně jej v Římě navštívil, avšak ten jej odmítl přijmout. Nedlouho poté přichází krajně tvrdý zákrok. Trest smrti byl realizován státní mocí – ortodoxním katolíkem Magnusem Maximem, který

„hrdě hlásal, že mu šlo o neposkvrněnost katolické víry. Tato spolupráce církevních a státních orgánů se pak stala běžnou ve středověku.“ (Římskokatolická publikace „Přehled církevních dějin I /223 kB/“ pro studenty teologie na CMTF UP v Olomouci, Archív studijních materiálů z I. – V. ročníku, I.ročník, kap. „Konstantin Veliký a jeho nástupci“, str. 32)

Katolický kněz a teolog, vedoucí Institutu ekumenických výzkumů Hans Küng o tom píše:

„Jaký obrat! Z pronásledované církve se za méně než sto let stává církev, která sama pronásleduje. Její nepřátelé, „heretici“ (ti, kteří z celku katolické víry „vybírají“), jsou nyní i NEPŘÁTELI ŘÍŠE a jsou podle toho také trestáni. POPRVÉ TEĎ KŘESŤANÉ ZABÍJEJÍ JINÉ KŘESŤANY KVŮLI ROZDÍLNÉMU POJETÍ VÍRY. K tomu dochází v Trevíru v roce 385: španělský asketický kazatel Priscilián je spolu se šesti druhy přes mnoho protestů popraven kvůli herezi. Všichni si na to brzy zvyknou…“ (Hans Küng „Malé dějiny katolické církve“/2005/, str. 33)


 #334 

| Předmět: RE: RE: Vztah katolicismu k pohanství
24.10.20 16:30:16 | #336 (2)

Lucius Ferraris, italský františkán v 18. století sestavil Encyklopedii náboženských poznatků, ve které o papežské autoritě uvádí:

„Papež má tak význačnou hodnost a je tak vysoce postavený , že NENÍ POUHÝM ČLOVĚKEM, ALE JAKOBY BYL BOHEM, A ZÁSTUPCEM BOHA.“

„Pokud jde o papežskou autoritu, PAPEŽ JE JAKOBY BŮH NA ZEMI, jediný panovník všech


 #335 

| Předmět: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 02:42:34 | #340 (3)

to je tvůj názor ? to je nesmysl *27179* názor neznalého


 #336 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 10:34:17 | #345 (4)

až budeš umět všechna písmenka, možná ti to dojde, čí je to názor:

Lucius Ferraris, italský františkán v 18. století


 #340 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 12:14:18 | #351 (5)

když někdo spekuluje a říká, jakoby Bůh, nebo ,skoro Bůh, tak je to buď vytrženo s kontextu nebo je to blábol.


 #345 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 12:23:05 | #355 (6)

jo, souhlas, to je praxe katolických ideologů...


 #351 

| Předmět: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
22.02.21 12:31:52 | #489 (3)

Hitler chtěl taky ovládnout celý svět.


 #336 

| Předmět: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
24.02.21 16:27:29 | #492 (3)

Stačí se podívat do historie. I papeži byli lumpi a darebáci.


 #336 

| Předmět: RE: RE: Vztah katolicismu k pohanství
25.10.20 06:44:22 | #341 (2)

je třeba napsat kam míříš. Malé dejiny katolické církve - Hans Küng jsem dostala od svého kaplana jako dárek při křtu. Přečetla jsem víckrát i když jeto těžké čtení, je dobré se seznámit s historii a porozumět souvislostem. To doporučuji každému. Ale nevím kam míříš, co vlastně chceš sdělit.


 #335 

| Předmět: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 10:40:48 | #347 (3)

důrazně nedoporučuji studovat dějiny církve v zaujatém podání církevních dogmatiků, spíše doporučuji NEZÁVISLÉ pohledy na věc, pak teprve můžeš opravdu porozumět souvislostem a ne jen přijímat výmluvy a sebechvály církevních potentátů...


 #341 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 12:12:33 | #350 (4)

konečně jedna pravda *691*


 #347 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 12:22:13 | #354 (5)

zvláštní, ty jsi katolík?


 #350 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 16:20:10 | #376 (6)

četl jsem dějiny od pravoslavného autora, které se vyučují na pravoslavných školách a dějiny od katolického autora a je v tom docela rozdíl. Katolík všechno uhlazoval a přiklášloval ,pravoslavý zase obviňoval a kritizoval.


 #354 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 16:24:19 | #378 (7)

no vidíš to, jak říkám... *4624*


 #376 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 14:33:54 | #362 (4)

sám jsi citoval z "Malé dejiny katolické církve". Nepamatuješ si to?


 #347 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 15:18:58 | #363 (5)

a to vadí? citovat můžu cokoliv z více různých důvodů...
jde mi o to, nedělat si názor podle ideologů nějaké organizace - sprostě řečeno - je to vždycky sebechvála, církevní dějiny od církevního historika budou spíše radostným jásáním nad Božím dílem, než objektivní nezaujatý pohled včetně negativních stránek věci...


 #362 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 15:22:29 | #364 (6)

nevím, nemám zkušenost. nedělám si názory dle ideologů


 #363 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 15:25:34 | #365 (7)

Zkus si někdy přečíst ty Male dějiny katolické církve, je to dost drsné čtení. Určite nijak nešetří žádnou stranu, je objektivní.


 #364 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 15:27:39 | #366 (7)

řekl bych, že děláš, podle toho, co píšeš:

Malé dejiny katolické církve - Hans Küng jsem dostala od svého kaplana jako dárek při křtu. Přečetla jsem víckrát i když jeto těžké čtení, je dobré se seznámit s historii a porozumět souvislostem

nebo on snad není přesvědčeným katolíkem? jelikož jsi to dostala od kaplana, tak předpokládám, že je...


 #364 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 15:31:27 | #367 (8)

je to velice objektivní, nijak nešetří ani vlastní řady. Důležité je, seznámit se s historií, pokud znáš nějakou jinou a třeba lepší monografii, tak sem s tím. Ale i sám jsi citoval, dokud si to nepřečteš sám tak neuvěříš že i katolíci mohou celkem objektivně a pravdivě nahlížet na své dějiny. Ono to nikomu neuškodí, když ví co se dělo v minulosti. Naopak.


 #366 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 15:34:10 | #368 (9)

pár slov k recenzi knihy:
Dějiny katolické církve, jež v této knize čtenáři předkládá světoznámý teolog Hans Küng, se od jiných zpracování podstatně liší. Küng jakožto autor, který při obhajobě svých názorů prošel mnohými zkouškami, poutavě a navýsost kompetentně popisuje dramatickou a bohatou historii římskokatolické církve. Pouť dějinami nejsilnější a nejvlivnější reprezentantky křesťanství zahrnuje chronologicky seřazené zásadní okamžiky i rozcestí papežství, křižovatky v období reformace i inkvizice a stranou nezůstávají ani další významné historické milníky, jakými byly čarodějnické procesy či křižácké výpravy. Teolog-badatel Küng pátrá po východiscích pro různá schizmata kdysi univerzální církve, neopomíjí mocenské nároky papežů a biskupů a zabývá se problémem církevní ústavy. Výsledkem je kritická a diferencovaná Küngova "inventura" toho, co lze dnes rozumět pod pojmy katolicismus a katolické.

Hans Kűng, narozen v roce 1928 ve švýcarském Sursee, je emeritním profesorem ekumenické teologie na Univerzitě Tűbingen a prezidentem Nadace Světový ethos


 #367 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 15:47:06 | #371 (10)

ratko, a co nového myslíš, že bych se tam jako dozvěděl?
já to asi číst nemusím, protože nového tam nenajdu nic, co píšeš jsou známá fakta, včetně různých idologicko politických zákulisních východisek ...
ale co s tím?


 #368 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 15:51:07 | #372 (11)

nic. co třeba chceš dělat s Přemyslovci? vzájemně se vraždili, vyklešťovali, vyplaovali si oči, věznili, vybíjeli celé rody (včetně dětí a žen) a jsou to zakladelé naší státnosti. Je dobré vědět jak těžký to byl zápas a jak složité bylo přežít a udržet se živý.


 #371 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:02:31 | #373 (12)

a co bych s něma měl dělat? všichni zakladatelé státnosti byli vrazi a zloději...
horší je, že vrazi a zloději byli i údajní nástupci Petrovi, protože ti měli v popisu práce lásku a odpuštění,
na rozdíl od těch státníků...


 #372 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:26:24 | #379 (10)

tak si skus přečíst dějiny církve od nekatolíka a budeš se divit *14503*


 #368 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:45:20 | #382 (11)

Obsah příspěvku byl smazán.


 #379 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 17:11:05 | #385 (11)

asi jo :-) mě přšly ty od Künze celkem kritické.


 #379 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 15:40:23 | #369 (9)

ale s historií se lze seznámit bez dogmatiků a já s ní seznámen jsem, je lepší nezaujatý pohled, než zaujatý...
věřím, že i někteří katolíci mohou objektivně nahlížet na dějiny, ale z těch se pak stávají liberálové anebo odpadlíci, protože dějiny římské církve nemají s Bohem moc společného, je to převážně boj o moc a ovládání mas, šířený mečem a ohněm, a to si sebevíce sebekritičtí katoličtí historikové nepřiznají nikdy úplně a vždy to budou omlouvat nějakou "zbožnou" nutností anebo třeba "zbožným" omylem...

ideologicky zaměřený historik nutně plodí zkreslenou historii...


 #367 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 15:43:24 | #370 (10)

to je právě tvůj ideologický pohled, tedy odmítavý. Já považuji naopak ŘKC spíše jako budovu školy s učiteli a ředitelem. škola je někdy lepší, někdy horší, stejně jako žáci, učitelé ale učivo zůstává pořád i díky tomu že škola existuje. Jinak by dané učivo zmizelo ze zemského povrchu... nebyl by nikdo kdo by ho předával, kdo by ho uchovával a kdo by se staral aby vůbec existovalo.


 #369 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:06:58 | #374 (11)

tvůj ideologický omyl, já žádnou ideologii nepropaguju...
naopak, čirá ideologie je to, že bereš církev jako školu a učitele, pro ideologicky nezaujatého je to jen jedna ze starých nábožensko-politických organizací...
že nějaké učivo zmizelo ze zemského povrchu, o to se právě katolická církev horlivě starala...


 #370 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:16:39 | #375 (12)

pokud nějaké učení zmizelo, asi nebylo životaschopné... takhle třeba skončíme taky, vymřeme.


 #374 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:23:37 | #377 (13)

to je další ideologický omyl, zakázané spisy byly systematicky církví ničeny,
pálení knih probíhalo už na popud Pavla v Efezu, právě a jen církev vydávala později seznamy zákazaných knih:¨
https://cs.wikipedia.org/wiki/Index_librorum_prohibitorum

a to vše pod vznešenou myšlenkou, aby božské učení nezaniklo? Bůh by je asi nezachránil anebo od Boha ani nebylo?


 #375 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:35:31 | #381 (10)

blábol od tebe je tento názor protestanta : " protože dějiny římské církve nemají s Bohem moc společného"
*5663* *82*


 #369 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
25.10.20 16:49:59 | #384 (11)

nevím o tom, že by to byl názor protestantů, ti přece katolické církvi přiznávají, že jsou následovníci Ježíše Krista, jen jim vytýkají, že se odchýlili a "smilnili s králi světa" - cpali se do politiky a světské moci plus další poklesky...
přestože první protestanti v ní viděli často i ďábla...


 #381 

| Předmět: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 10:55:03 | #348 (3)

co tím chtěl básník říct? že:

Mnohé z římskokatolických praktik nejsou založeny na Písmu, ani na životě Ježíše Krista, ale spíše na dávných pohanských naukách.
https://www.adcz.cz/bible-a-vira/clanky-bible-a-vira/nabozenske-smery/pohanstvi-a-katolicismus/pohanstvi-a-katolicismus/

paradoxem je, jak se přes to všechno anebo právě proto, pravověří (katolictví a synové) k pohanství staví: persekuce, démonizace, eliminace...


 #341 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 12:11:55 | #349 (4)

ty texty co si sem dal ,dokazují pravý opak toho co píšeš *5679*


 #348 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 12:16:49 | #352 (5)

tak to máš asi problém se čtením a chápáním, nech to koňovi *4470*


 #349 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 16:32:16 | #380 (6)

ne ty nemáš šajnu o tom co si tu dal


 #352 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vztah…
25.10.20 16:46:11 | #383 (7)

mrkni na video a možná pochopíš, o čem je...


 #380 

| Předmět: RE: Vztah katolicismu k pohanství
25.10.20 02:38:44 | #338 (1)

a co chce tím krudox říci? *6554*


 #334 

| Předmět: RE: RE: Vztah katolicismu k pohanství
25.10.20 10:30:55 | #343 (2)

to bys nepochopil...


 #338 

| Předmět: RE: RE: RE: Vztah katolicismu k…
25.10.20 12:17:40 | #353 (3)

snažíš se dokázat chyby katolické církve protože si protestant, ale na pravé chyby církve si nepřišel *5679*


 #343