3.1 Náboženství předexilního Izraele
Na prvním místě je nutné zdůraznit, že na monoteismus ve starověkém
Izraeli je
třeba nahlížet jako na značně pozdní a postupně se vyvíjející
fenomén.51 Okamžik, kdy
náboženské představy starých Hebrejců vyústily do výlučného
uctívání jediného boha,
není samozřejmě možné stanovit s naprostou přesností, krystalizace
monoteismu totiž
představovala rozsáhlý, složitý a dlouhodobý proces, na němž se
podílela celá řada
faktorů, svoji rozhodující roli pak sehrály zejména politické události,
které se Izraele
bezprostředně dotýkaly.52 Případná domněnka, že toto
náboženství lze považovat
za monoteistický systém již od okamžiku svého vzniku, je zcela
mylná.
Badatelé se shodují v přesvědčení, že zlomem, který s konečnou
platností
monoteizoval náboženství Izraele, bylo až období tzv. babylonského
exilu,53 které trvalo
od roku 587/586 do roku 539 př. n. l. Teprve z tohoto období máme z
hebrejského
kontextu poprvé doložitelné přesvědčení o tom, že existuje pouze jeden
bůh.
Pro náboženství prvotní hebrejské kultury proto rozhodně nemůžeme
užívat pojem
monoteismus,54 ve svých počátcích se totiž nijak výrazně neodlišovalo od
obdobných 18
náboženských kultur v oblasti Blízkého Východu. V těchto
polyteistických
náboženstvích sice zpravidla existovala postava jakéhosi nejvyššího nebo
hlavního
boha, obklopoval ho ale panteon celé řady dalších bohů.
O tom, že staří Hebrejci v době před babylonským zajetím uctívali hned
několik
bohů, existuje celá řada důkazů. K dispozici máme např. četné
archeologické nálezy,
a to zejména množství sošek bohyně plodnosti, pocházejících z 8. a 7.
století př. n. l.,
nalezených v Judsku.55 Existuje však i relativně velké množství textových
dokladů.
Dozvědět se tak můžeme např. o existenci božstva zvaného Anat-Jáhú.
Jedná se
o genitivní spojení, které lze nejvýstižněji přeložit jako Jáhúova
Anat.56 Jáhú lze
považovat za zkráceninu hebrejského výrazu pro boha Jahve, jedná se tedy o
ženské
božstvo, Jahvovu Anat, jíž byla s největší pravděpodobností míněna
boží družka či
manželka. Předexilní náboženství můžeme považovat za polyteistické i
díky nálezům
několika aramejsky psaných papyrů a ostrak, nalezených v hornoegytském
Jébu, řecky
Elefantiné, z nichž vysvítá, že tamní judejská komunita, žijící v
diaspoře, kromě kultu
boha Jahve uctívala také bohyni Anat-Bétel, Haram-Bétel, dále babylonského
boha
Béla, Nabúa, Nergela a Šamaše.57
https://is.muni.cz/th/d0m6d/BP.pdf