Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 3699232x
Příspěvků:
97907

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #101644

Zobrazit vše


| Předmět:
12.11.24 19:27:07 | #101644

https://is.muni.cz/th/d0m6d/BP.pdf
MASARYKOVA UNIVERZITA
FILOZOFICKÁ FAKULTA
Ústav religionistiky

tohle je co, ty dementní primitive? to je Pat a Mat? budeš pořád lhát?


1  

| Předmět: RE:
12.11.24 19:38:39 | #101645 (1)

Podle Abuky je Bc. práce *34793* , protože on velkomožný je Mgr. Přitom ta bakalářka musela být obhájena před komisí složenou minimálně z doktorů. Ale vzpomínám si, jak pro Abuku byl tím *34793* i prof. Tichý, novozákonní řečtinář, když jsme se hádali o malém/velkém B v Janovi. Prostě kdo není ve shodě se Strážnou věží, je amatér nebo odpadlík. Abuka je etalon vědění a pravdy. *19774*


 #101644 

| Předmět: RE: RE:
12.11.24 21:10:19 | #101656 (2)

přesně tak, a ten píčusek součet je to samý...


1  
 #101645 

| Předmět: RE: RE: RE:
13.11.24 00:27:57 | #101666 (3)

ad krudox:
s abukou toho sice nemam zrovna moc "voddiskutovanyho" a uprimne receno jsem par mesicu nazpet nevedel, kdo to je, ale podle mne je mezi nima jeden pomerne zasadni rozdil - abuka se na to totiz umi vysrat - proste nema takovou hrosi kuzi / kdyz vyciti, ze nema "nabito", tak ze sebe nenecha dobrovolne delat idiota a radsi "zmeni spajz".. nachylnost k zakladni lidske emoci, kterou hanba bezesporu je, se u kazdeho sice lisi, ale jestlize je prilisny sklon k ni rysem nikoliv uplne idealniho stavu dusevniho zdravi, tak s ohledem na prubeh me nazorove vymeny se souctem musim konstatovat, ze zcela absentujici ci podstatne oslabeny sklon k hanbe taky neni zrovna zadna hitparada *27179*
p.s. co se vsak argumentace tyce, tak na prvni pohled oba skutecne pusobi jak idioti z kongregace..


1 2  
 #101656 

| Předmět: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 10:43:06 | #101674 (4)

Ona není ani žádná hitparáda mít mentalitu puberťáka. Ukázalo se totiž, že akorát děláš frajera a hajzl máš na chodbě, jak by řekl klasik. A místo abys v hanbě stáhnul ocas a odplížil se do ústraní, tak jsi ještě tak hloupej, že tu svojí poníženost stavíš na odiv. Vypadalo to zpočátku, že jsi "formát", ale dokázal jsi mi, že jsi jen další z řady tlučhubů.


 #101666 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 10:57:40 | #101676 (5)

on je formát na rozdíl od tebe, ty egomanický psychopate...


 #101674 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 11:19:21 | #101680 (6)

jo, je stejný formát jako Visitor. Stejný žvanil.


 #101676 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 11:20:30 | #101682 (7)

ty jsi stejný formát jako visitor, žvanile...


1  
 #101680 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 11:24:31 | #101683 (8)

já o sobě neprohlašuju, že mám nějaké akademické vzdělání, aby se nakonec ukázalo, že je moje odbornost prakticky nulová. *32299*


 #101682 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 11:25:22 | #101684 (9)

však taky nemáš, na rozdíl od Necrozara, blbe...


1  
 #101683 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 11:53:33 | #101685 (10)

jo opravdu jsi pochopil smysl sdělení *27179*


 #101684 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 12:20:39 | #101687 (11)

on to akademické vzdělání má, s tím tvoje "sdělení" nic nezmůže...
nulová je akorát tvoje "odbornost"...


1  
 #101685 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 12:38:55 | #101690 (12)

to má i Visitor, elyone *27179*


 #101687 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 12:57:33 | #101694 (13)

to má, ale ne v religionistice....

pokud vím, tak v biologii akademické vzdělání...
k tomu nějaký teologický rychlokurs - to ovšem není akademické vzdělání...


1  
 #101690 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 13:24:22 | #101697 (14)

Namísto přehlídky toho, jak neumíš chápat jednoduchý psaný text, pověz třeba, objevil jsi při svém badatelování, že slovo Elyon v textu Dt 32,8 od pana Mata, je interpretací překladatele?


 #101694 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 13:31:44 | #101701 (15)

to teda není, troubo, zase si vymýšlíš...

https://en.wikipedia.org/wiki/Elyon


 #101697 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 13:37:51 | #101703 (16)

Považování ho za jméno cizího boha a ne za titul Jahveho je interpretace, troubo.


 #101701 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:20:50 | #101705 (17)

je to původně samozřejmě jiný bůh, kaanánský El...
izraelské náboženství vykrystalizovalo z kaanánských kultů...

El (אל‎)
„Bůh“, základní forma, vyskytuje se často ve spojení s přívlastky (viz níže), podobné jméno má božstvo měsíce Íl, z něj pravděpodobně El vychází (nejstarším starosemitským názvem pro božstvo je ilu)[zdroj?], vyskytuje se též v pl. jako elim (bohové) nebo ve zdrobnělé podobě elilim – bůžci, modly; El byl možná jedním z kenaanských božstev, podobně jako Baal (pán) nebo Moloch (král). Jeho kult přežil v severním Izraeli a splynul s postavou jediného Boha Izraele. Součást teoformních jmen (po rozdělení království především v sev. Izraeli) – El'azar, Eli'ezer, Elchanan, Daniel, Jisra'el).
El Eljon (אל עליון‎)
„Bůh nejvyšší“, jehož vzýval kněz Melchisedech v Šalemu (Gn 14, 18 (Kral, ČEP))
El Šadaj (אל שדי‎)
„Bůh všemohoucí“
Eloah (אלוה‎)
„Bůh“ – některé mystické výklady označují toto jméno za syntézu mužského a ženského principu uvnitř Boha.[zdroj?]
Elohim (אלהים‎)
„Bůh“. Druhé nejčastější označení boha v bibli. Jde o plurál maskulina slova אל‎, respektive אלוה‎. Podle mystiků je toto jméno završením syntézy mužského a ženského principu, a jednoty s mnohostí v jediném Bohu.[zdroj?] Slovo elohim lze na určitých místech v bibli překládat i jako „bohové“, tradiční komentáře někdy doporučují na určitých místech toto slovo překládat jako „poslové“ nebo „soudci“). Biblisté označují biblické texty, ve kterých se vyskytuje jako Bůh Elohim, za pozůstatek starší tradice, která sahá ke kenaanskému Elovi, resp. za pozůstatek tradice severoizraelské – bet-elské.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Bo%C5%BE%C3%AD_jm%C3%A9na_v_judaismu


 #101703 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:38:41 | #101712 (18)

Co to slovo bylo původně a jak ho používali jiné kulty je tady irelevantní, V naší debatě jde o to, jak to používala či chápala Bible. Považovat slovo Elyon za jméno cizího boha je interpretace překladatele. A nejspíš nesprávná, kontext spíš ukazuje na to, že se jedná o jeden z Jahveho titulů.


 #101705 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 16:06:05 | #101718 (19)

je to naprosto relevantní, protože z nich - předchozích kultů se izraelské náboženství vyvinulo, a to postupně, ne ze dne na den...


 #101712 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 17:59:53 | #101729 (20)

Bavíme se o tom a jedině o tom, jak to slovo používala Bible coby věroučná kniha.


 #101718 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 16:08:01 | #101719 (19)

žádná interpretace, je to staré jméno pro izraelského Boha - EL (Bůh) Elyon (Nejvyšší)...


 #101712 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 16:23:55 | #101721 (20)

EL je všeobecný název pro označení jakéhokoliv boha


 #101719 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 16:25:55 | #101722 (21)

to se stal později, původně to byl nejvyšší Bůh kaanánského pantheonu...


1  
 #101721 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 18:02:59 | #101730 (20)

Je to interpretace. Podle všeho nesprávná a neoprávněná, je spíš správnější brát ho jako titul pro Jahveho, jak se to objevuje všude jinde v SZ.


 #101719 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 17:09:50 | #101724 (19)

Obě slova jsou zakázána v židovské víře.


 #101712 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 18:10:04 | #101732 (20)

my jsme nežidi *29716*


 #101724 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 18:12:02 | #101734 (21)

No neber mě k tomu my jen vysvetluji že tyto významy jsou už porušení nazýváni Boha jeho jménem.


 #101732 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 18:32:19 | #101737 (22)

To mají zakázáno židé, nám to Bůh odpustí. *29716*


1  
 #101734 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 18:33:50 | #101738 (23)

No však nesmím jeho jméno brát do pusy


 #101737 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 24 hodinami | #101739 (24)

...Boha neberiem do pusy v zmysle jeho priameho oslovenia menom, v priamej reči...ale v referovaní (zmienke) o ňom ho máme právo brať do pusy...


 #101738 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 23 hodinami | #101740 (25)

U nás jen ti co mohou jako Rabí


 #101739 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 20 hodinami | #101742 (26)

Jen jestli to není tak že: Sami nevcházejí a těm, kteří vcházejí, vejít nedovolují.


 #101740 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101755 (27)

kam se má vcházet na toaletu?


 #101742 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 14 hodinami | #101767 (28)

To je z Matouše 23 ty jedna toaleto :-).


 #101755 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101754 (23)

Pokud to bereme čistě logicky, tak Bůh jméno nemůže mít.
Bytost která je věčná té nikdo nemůže dát jméno protože nebyl před ní.
všechny označení Boha v Bibli jsou jen přívlastky.
Ten kdo by dal jméno Bohu, by se stal jeho pánem, což je technicky nemožné. *691*


 #101737 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101760 (24)

Hlavně Boha nejde jménem obsáhnout jako bohy ostatní. On sám řekl, že žádné jméno nemá, je prostě ten, který je, kterého charakterizují velké činy, který vyvedl svůj lid… Židé si ani nedovolili to “jméno” vyslovit, to jenom debilní jehovisti s ním mávají, jak kdyby mluvili o rohlíku. Navíc v novém Zákoně toto jméno zaniká, protože Bůh mění svůj charakter ve vztahu k lidem.


 #101754 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 14 hodinami | #101768 (25)

Jojo to až lidi se nějako jmenují :-).


 #101760 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 8 hodinami | #101777 (26)

Bůh přivedl všechny zvířata včetně ženy k Adamovi a ten je pojmenoval čímž se stal jejich pánem. *691* *14503* *9564*


 #101768 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 8 hodinami | #101779 (27)

.. a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem.


 #101777 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 15:40:05 | #101716 (15)

ad soucet:
.."pověz třeba, objevil jsi při svém badatelování, že slovo Elyon v textu Dt 32,8 od pana Mata, je interpretací překladatele?"..
neprijde ti zvlastni tvrdit, ze vyraz Elyon je interpretaci jestlize diskutujeme hebrejskou Bibli, kde je v Dt 32,8 nikoliv nahodou uveden prave vyraz Elyon? domnivas se snad, ze kdyz prectu text "Jung byl kokot", tak ho ve skutecnosti nectu, ale interpretuji? *27179*

בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים לְמִסְפַּר בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל


1  
 #101697 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 17:49:07 | #101727 (16)

Koukám, že už jsi na tom stejně jako Dalko. *27179* Nejde o výskyt toho slova, ale o jeho interpretaci coby jména cizího boha. protože jinak je to hebrejské významové slovo znamenající horní, vyšší, nejvyšší.


 #101716 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 18:11:21 | #101733 (17)

ad soucet:
vubec ti nerozumim - napsal jsi prece, ze "slovo Elyon v textu Dt 32,8 je interpretací překladatele", ale zmineny text hebrejske Bible neni prekladem ani interpretaci - je jasne, ze konkretni vyrazy maji v konkretnich pramenech, konktretni tradici/kontextu konkretni vyznamy, ale skutecne netusim, co se vlastne snazis rict - muzes to prosim ozrejmit?


 #101727 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 18:31:05 | #101736 (18)

V hebrejské bibli je slovo elyon, které se v různých pasážích SZ dle kontextu překládá jako horní, vyšší, nejvyšší a v posledním případě slouží jako Jahveho titul. Přeložit ho tedy na jednom místě jako vlastní jméno cizího boha a ne Jahveho titul, je interpretace překladatele. Navíc ne úplně důvodná.


1  
 #101733 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 20 hodinami | #101743 (19)

ad soucet:
jakoze sorry, ale "votom" to cely prece je *27179* chapu, ze pro cast krestanu je zrejme "tezke" cist o Jahvem nahlizenem perspektivou vedeckeho konsensu jakozto o sveho casu "juniorskem" bohu, ale jestlize volas po teologicke revizi "prekladu" Pisma, predloz jiz prosim konecne konkretni pasaze hebrejske Bible, ktere potvrzuji spravnost alternativniho cteni - at se trochu pohnem z mista..


1  
 #101736 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101746 (20)

Po revizi voláte vy, ne já. Vy předložte důvod, proč překládat a číst bibli jinak, než jak je činěno.


1  
 #101743 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101751 (21)

hlupáku dementní...


 #101746 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101757 (21)

ad soucet:
hele.. dej si chvilku pauzu, dojdi si treba na "parek" a vyjasni si laskave, vuci jake pozici vlastne argumentujes - to jakoze fakt mas pocit, ze jsme to my, kdo vola po teologicke revizi prekladu Pisma? samozrejme, ze ne a jestli stale nechapes proc, tak je to diky skutecnosti, ze jiz KURVAFIX probehla!!! copak jsem ti opakovane nenapsal, ze cteni ve prospech pritomnosti monolatrickych pasazi v hebrejske Bibli je mezi akademickymi ucenci konsenzem?

SHAME

1 1  
 #101746 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101759 (22)

Ne není to konsenzem. Je to nápad pár akademiků a probíhá o tom diskuze. *32299*


1 1  
 #101757 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 18 hodinami | #101766 (23)

ad soucet:
to je lez, drahy priteli!!! vetsina vedcu fundovanych v oboru biblickych studii, hebrejske Bibli a odborne cetbe a interpretaci textu dane prameny takto hodnoti!!! ale schvalne tedy, kolik z vedeckych studii, na ktere jsem te minuly tyden odkazal, aby sis ve svem vlastnim zajmu nastudoval, cte dane pasaze monotheisticky a kolik z techto studii je v ramci akademicke obce prijato???


 #101759 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 8 hodinami | #101773 (24)

Lež je mluvit o konsenzu, když neexistuje obecný souhlas. Jestli mi doporučuješ nějaké materiály, tak mi je předlož, rád si je přečtu.


 #101766 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 14 hodinami | #101769 (23)

1  
 #101759 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101748 (20)

takové neexistují...


1  
 #101743 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 20 hodinami | #101744 (19)

Elyon byl na světě ještě dávno před tím, když byl JHVH ještě na houbách... *19557* *19557*
zajímavé, že jsi slovo Elyon konečně připustil, ty "rabíne"...


1  
 #101736 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101747 (20)

kecáš nesmysly ty houbo, vůbec nevíš, o čem je řeč *27179*


 #101744 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101750 (21)

mluvím pravdu, tak jak to je, ignorante, nemáš žádné vzdělání, křesťánku...


1  
 #101747 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101753 (22)

Vzdělání nemáš ty, když chceš z mnoha výskytů jednou jedinkrát přeložit slovo elyon jako jméno cizího boha, badatelíčku. *33635*


 #101750 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 12 hodinami | #101770 (23)

co to meleš, ty koko? je to jméno starozákonního Boha Izraele!


1  
 #101753 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 8 hodinami | #101774 (24)

tak to mě zase dostalo *17574*


 #101770 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 8 hodinami | #101780 (24)

Bůh jméno nemá sám to řekl "Jsem který Jsem."
Jako by si měl doma pračku, tak ji identifikuješ jako "pračkaspředním­plněním" Což není její jméno. *6365*


 #101770 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 7 hodinami | #101782 (25)

tak, "Jsem, který jsem" je identita Boha - jediný, nezávislý na nikom a ničom, Pán, Stvoriteľ neba, zeme i Vesmíru, stvoriteľ života, s absolútnou mocou, múdrosťou, ktorý je Jánom (mal to z Ducha Božieho) definovaný ako láska...Boh je lláska, absolútna láska! - a v absolútnosti lásky je absolútna moc...


 #101780 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101783 (25)

Od své sebecharakteristiky "jsem který jsem" Bůh následně odvozuje slovo Jahve, což má taky svou relevanci v debatě o monoteismu SZ.


 #101780 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101784 (26)

Bůh následně odvozuje slovo Jahve ?
To si vymysleli nějací lidi.


 #101783 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101795 (27)

to máš v Ex 3:
13 Mojžíš ale pokračoval: „Hle, přijdu k synům Izraele a řeknu jim: ‚Poslal mě k vám Bůh vašich otců.‘ Co jim odpovím, když se mě zeptají: ‚Jaké má jméno?‘“
14 Tehdy Bůh Mojžíšovi řekl: „Jsem, který jsem.“ A dodal: „Takto promluvíš k synům Izraele: ‚Poslal mě k vám Jsem.‘“
15 Bůh ještě Mojžíšovi řekl: „Takto promluvíš k synům Izraele: ‚Poslal mě k vám JHVH, Bůh vašich otců – Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův.‘ To je navěky mé jméno a tak budu připomínán po všechna pokolení.

hebrejské slovo JHVH je odvozeno od slova HJH, znamenající jsem uvedené ve 14. verši.


 #101784 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101796 (28)

A co má Mojžíš říci synům Izraele ?
‚Poslal mě k vám Jsem.‘“
Co si šuškali dál je irelevantní :-).


 #101795 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101800 (29)

obojí si šuškali


 #101796 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 33 minutami | #101821 (30)

To je dvojí: jasný vzkaz pro syny(asi i pro dcery) a nebo šuškání..


1  
 #101800 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 27 minutami | #101824 (31)

Obojí je stejný vzkaz. *29716*


 #101821 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 21 minutami | #101829 (32)

Jeden je stručný a jasný a druhé je dovětek.


 #101824 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 16 minutami | #101831 (33)

Obojí je stejně platné.


 #101829 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 11 minutami | #101833 (34)

Asi jako v Desateru, vše je platné ale něco je 1. a něco 10. a taky jsou dvě poloviny toho desatera, 1/2 je o tom co máš dělat a druhá polovina o tom co ne :-).


1  
 #101831 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101797 (28)

Bůh tím řekl, ať po něm nežádá jméno, ale ať ho lidu představí jeho činy.


 #101795 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101801 (29)

No je to významové slovo, ale je pořád bráno jako jméno. I hebrejská jména lidí byla významová slova.


 #101797 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101785 (26)

Jméno Jahve vymysleli lidé, je to zkratka toho, co Bůh o sobě řekl.


1  
 #101783 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101786 (27)

áno, Jahveh je fonetický prepis domnelej výslovnosti JHVH...JHVH = Jahveh, ale nie Jehova...


 #101785 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101787 (28)

Skomolenina je to oboje.


 #101786 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101789 (29)

Vždycky je to zkomolenina, je fuk jestli Jahve nebo Jehova, a je to spíš rouhání pokoušet se dávat Bohu nějaká jména, jako by byl na stejné úrovni s ostatními bohy, které lze charakterizovat jménem. Dobře, že dnes můžeme Bohu říkat Otče a nemusíme nad nějakým jménem přemýšlet.


 #101787 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101790 (30)

Říkat Bohu Otče mně dovedlo k přemýšlení o tom jestli není i matkou :-).


1  
 #101789 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 6 hodinami | #101792 (31)

a přemýšlení, jestli není i matkou, tě přivedlo k přemýšlení o tom, jestli není i děckem, že? *29716*


 #101790 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101798 (32)

Jelikož milovati máme Boha svého a bližní jako sebe a dítě nejsem tak o této možnosti neuvažuji a navíc nemáme být dětmi.


 #101792 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101802 (33)

keci v kleci
Matouš 18:3 a řekl: „Amen, pravím vám, jestliže se neobrátíte a nebudete jako děti, nevejdete do království nebeského. *691* *16160*


1  
 #101798 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 2 hodinami | #101813 (34)

tento Matúšov text je zaujímavý, nabáda pre spásu zmenu mysle a správania sa dospelého do podoby a štýlu správania sa dieťaťa - zrejme je tu myslená jednoduchosť, otvorenosť, pravdovravnosť, úprimnosť, nešpekulatívnosť, nezákernosť a mravnosť človeka pre vstup do Božieho kráľovstva...Ježiš povoláva "maličkých", lebo sú mravne čistí...


 #101802 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před hodinou | #101817 (35)

absence ega, bezprostřednost, přirozenost.


 #101813 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 31 minutami | #101822 (34)

Vejít a setrvat je rozdíl :-).


 #101802 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101804 (33)

no a, že nejsi dítě? Jak to souvisí?


 #101798 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 28 minutami | #101823 (34)

S osobním vlastnictvím ?


 #101804 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 27 minutami | #101826 (35)

Tobě nejde o diskuzi, viď?


 #101823 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 24 minutami | #101827 (36)

Ale jo ale jsem opatrnější ?


 #101826 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 17 minutami | #101830 (37)

a čeho se bojíš?


 #101827 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 9 minutami | #101834 (38)
Víc si užívám života :-)?
&t=197s

 #101830 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 5 hodinami | #101805 (31)

on nemůže být ani matkou ani otcem, protože je Duch a duchové pohlaví nemají opakuji nemají !!!!!!! *5679* *3877* *4446*


 #101790 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 27 minutami | #101825 (32)

Skrze lidi se projevuje mateřsky a nebo otcovsky, víc možností asi že není.


 #101805 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 2 hodinami | #101815 (26)

Od své sebe-charakteristiky "jsem který jsem" Bůh následně odvozuje slovo Jahve, což má taky svou relevanci v debatě o monoteismu SZ.
*2* *2*
Ale hovno - zase další tvoje fabulace.
*3422* *3422*
To odvozuje pisatel - člověk.
Kde ty chodíš na ty kraviny?
*5087* *22637* *5087*


 #101783 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před hodinou | #101819 (27)

docela mě zajímá, kdy se naučíš držet hubu, když nevíš o čem je řeč. *30434*


 #101815 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 24 minutami | #101828 (28)

*2* *2*
Přestanu, když si přestaneš vymýšlet hlouposti a oblbovat lidi.
*3440* *3440*
Ale vidím, že ti na to stejně nikdo neskočil.
*22637* *22637* *22637*


1  
 #101819 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 13 minutami | #101832 (29)

inu, kdo chce kam, pomozme mu tam... *34029*


 #101828 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101752 (21)

no to vím, ale ty víš hovno, nevzdělaný kreténe... *4487*


 #101747 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 12 hodinami | #101771 (21)

demente hloupej...


 #101747 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101745 (18)

vždyť on už neví, co by plácnul, aby se z těch svých demagogií vymotal bez ztráty květinky...


 #101733 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 19 hodinami | #101749 (19)

Zdůvodnil jsem, že nějaký elyon nemá v Bibli místo. Demagogie jsou tvojí doménou. Ty se z nich snažíš vymotat naprostýma pitomostma.


1  
 #101745 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 12 hodinami | #101772 (20)

Elyon v hebrejské Bibli je, i kdyby ses posral, ty dementní kokote...


1  
 #101749 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 8 hodinami | #101776 (21)

jistě, to slovo tam je na mnoha místech a znamená vyšší, horní, nejvyšší, badatelíčku *30434*


 #101772 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
před 8 hodinami | #101781 (22)

přesně tak je to označení Boha ne jeho jméno *691*


 #101776 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 12:52:07 | #101693 (9)

No tvoje je cca nulová, bez ohledu na vzdělání - nemusíš o něm vůbec psát - prezentuješ se tím dokonale.
*17619* *17619* *17619*


1  
 #101683 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 12:44:15 | #101691 (5)

No co se týče inteligence a projevu mi nesaháš ani po kotníky.
Už se jen ztrapňuješ a při tom by si to raději měl nechat tak, protože co se týče znalosti Bible a jejího výkladu se jen a jen ztrapňuješ.
*3632* *3632*
A to už po několikáté.
Pokaždé si vyhrál - ale to jen proto, že jsi neustoupil od své lživé "pravdy"
*3440* *3440*


1 2  
 #101674 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 13:03:31 | #101695 (6)

Jestli jsem vyhrál, tak proto, že jsem narozdíl od "druhé strany" dovedl přednést argument, který ona nedovedla zpochybnit. S čímž má obrovské problémy se vyrovnat a proto na mě začne útočit.


 #101691 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 13:05:26 | #101696 (7)

nevyhrál a ty tvé věroučné "argumenty" byly vyvráceny...


1  
 #101695 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 13:24:42 | #101698 (8)

kde? *27179*


 #101696 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 13:28:42 | #101699 (9)

tady...


1  
 #101698 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 13:30:41 | #101700 (10)

ukaž *29716*


 #101699 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 13:33:34 | #101702 (11)

najdi si to, nemám čas...
nijak jsi nedoložil, že "bohové" jsou nějací lidští soudci - to je jen křesťanský výklad, ale to neznamená, že je to původní význam...

ostatně Elohim = bohové...


 #101700 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:19:57 | #101704 (12)

Obsah příspěvku byl smazán. Důvod: f


 #101702 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:23:20 | #101706 (13)

rabíny možná *49*
rabíni jsou pozdní postavy, které již praktikují čirý monoteismus...
jenže řeč byla o starších dobách, kdy izraelské náboženství vznikalo...


 #101704 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:23:44 | #101707 (14)

kecko...


 #101706 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:31:59 | #101710 (14)

sory, chtěl jsem opravit chybu a nevšiml si, že už je na to reagováno.

Rabíni nejsou pozdní postavy a jejich názory "nepřišli" ze vzduchoprázdna. Rabínský výklad textu reflektuje tradici chápání Bible.


 #101706 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:52:41 | #101713 (14)

Doteď to nepochopil a ani nepochopí, protože by musel ustoupit a to nikdy neudělá - raději se bude dál ztrapňovat.
*5655* *5655*
Jako v tom žalmu.
K jakým bohů/radě bohů jsou přirovnávání soudci, když existuje podle nej jen jeden?
Nechápe, že před judaismem pro izraelity existovali i jiní bohové, kteří v takových běžných frázích/běžném hovoru pořád "přetrvávali".
*17619* *17619* *17619*


1 1  
 #101706 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:58:55 | #101714 (15)

\Jste to vy, kdo neumí ustoupit ze svého tvrzení, i když všechno hovoří proti vám. *32299*


 #101713 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 15:07:03 | #101715 (16)

Víš kolikrát byl Talmud revidován a kdy úplně dokončen?
*5655* *5655*
Tady nejde o to, že je to o soudcích - jde o to k jakým bohům jsou soudci přirovnáváni.
*17619* *17619* *17619*


1  
 #101714 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 17:38:56 | #101725 (17)

jsi zase úplně mimo... *34019*


 #101715 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 16:23:53 | #101720 (16)

všechno hovoří proti tobě... ty se oháníš pozdějšími výklady a já ti dokola opakuju, že mluvím o nejstarších textech...


1  
 #101714 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 14:28:13 | #101708 (12)

Tak vidíš, kecko.
Doložil jsem souvislost mezi bohem a soudci, stejně jako můžu doložit, že to tak bylo rabíny chápáno:

Talmud Berachot 6a:8-10
Rabín b. R. Adda říká jménem R. Izáka: Jak víš, že Svatého, budiž požehnán, lze nalézt v Synagoze? Neboť je řečeno: „Vždyť je to tak: Bůh stojí v Božím shromáždění“. A jak víš, že když se deset lidí společně modlí, je s nimi Boží přítomnost? Vždyť je řečeno: „Bůh stojí v Božím shromáždění“. A jak víš, že když tři zasedají jako soudní dvůr, je s nimi Boží přítomnost? Neboť je řečeno: „Uprostřed soudců soudí“ [Ž 82,1].

Talmud Sanhedrin 6b:14
A soudci by měli vědět, koho soudí a před kým soudí a kdo od nich nakonec bude vymáhat odměnu, jak je uvedeno: „Bůh stojí v Božím shromáždění“ [Ž 82,1]. A podobně se v souvislosti s Jóšafatem říká: „A řekl soudcům: Vždyť nesoudíte pro člověka, ale pro Hospodina“ [2 Par 19,6]. A aby soudce neřekl: Jakou cenu má pro mě toto utrpení? Proč bych se měl pouštět do tak obtížného a těžkého úkolu? Verš říká: „Vždyť je to tak, jak říkáme: „On je s tebou, když vynášíš rozsudek“, z čehož vyplývá, že soudce má při vynášení rozhodnutí k dispozici jen to, co vidí jeho oči. Je mu přikázáno, aby vydal co nejlepší rozsudek na základě informací, které má k dispozici, a za nic jiného není odpovědný.

Talmud Sanhedrin 7a:17
§ Gemara uvádí mnemotechnickou pomůcku, která označuje následující řadu výroků o soudcích a jejich funkcích: Emet mamon jireh. Rabín Šmuel bar Naḥmani říká, že rabín Jonatan říká: Každý soudce, který soudí podle absolutní pravdy [emet], způsobuje, že Boží přítomnost spočine mezi Izraelem, jak je řečeno: „Bůh stojí v Božím shromáždění, uprostřed soudců soudí“ [Ž 82,1], což naznačuje, že Boží přítomnost je uprostřed soudu. A každý soudce, který nesoudí podle absolutní pravdy, způsobuje, že se Boží přítomnost od Izraele vzdaluje, jak je uvedeno: „Pro útisk chudých, pro vzdychání nuzných nyní povstanu, praví Hospodin“ [Ž 12,6]. Bůh povstane a opustí lid v důsledku útlaku.

Talmud Sota 47b:18
Od chvíle, kdy se rozmnožili ti, kdo šeptají při soudu a potají radí soudcům, se v Izraeli rozmohl zuřivý hněv a Boží přítomnost odešla, protože je řečeno: „Bůh stojí v Božím shromáždění, uprostřed soudců soudí“ [Ž 82,1]. Boží přítomnost, která přebývá mezi soudci, odchází, pokud soudí nekorektně. Od chvíle, kdy ti, o nichž se mluví ve verši: „Jejich srdce jde za jejich chamtivostí“ [Ez 33,31], se rozmnožili ‚ti, kdo říkají zlému dobré a dobrému zlé‘ [Iz 5,20], tj. ti, kdo jednají se zlými lidmi, jako by byli spravedliví, se v důsledku toho rozmnožili. Od doby, kdy se naplnil verš: „Ti, kdo říkají zlému dobré a dobrému zlé“, se rozmnožilo volání: Ve světě se rozšířil výkřik: Běda, běda. Přibývalo potíží, které způsobují, že lidé volají.

Sefer Tora 4:8
Ve větě „Bůh stojí v Božím shromáždění, uprostřed soudců soudí“ je [božské jméno] použito jako posvátné i jako světské. Ve větě „Bůh mě vysvobodí bezbožnému“ je první z nich posvátné a druhé světské. Ve větě „Neboť zda někdo řekl Bohu“ je první ['el] světské a druhé posvátné. [Ve verši] „A můj křik ať nemá místa k odpočinku“ atd. jsou [slova, jejichž souhlásky jsou stejné jako souhlásky božského jména] světská. Ve slovech „Bůh mi přikázal zrychlit“ [jméno] je posvátné. Ve větě „Zdrž se, aby ses nepletl do Boha, který je se mnou“ je jméno podle názoru R. Josého b. Judy posvátné. Ve větě „Ó Bože, pyšní povstali proti mně“ je jméno posvátné, ale čtenář se musí ve čtení pozastavit [po slově „Bůh“].


 #101702 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 16:04:22 | #101717 (13)

tito rabíni jsou pozdější postavy, v jejich době už byl monoteismus pevně ukotven a oni vytvářeli komentáře k původním textům, všechno, co jsi vypsal, jsou komentáře, nikoliv samotné texty....

debata byla ale o pozůstatcích monolatrie, které se vyskytují v nejstarších textech SZ...


 #101708 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
13.11.24 17:57:20 | #101728 (14)

Rabíni nejsou pozdní postavy a jejich názory "nepřišli" ze vzduchoprázdna. Rabínský výklad textu reflektuje tradici chápání Bible. Ty texty dokazují nejen že lze Žalm 82 na základě znalosti Starého zákona chápat jako napomínání izraelských soudců, ale i že to tak bylo opravdu chápáno.


 #101717 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 14:29:03 | #101709 (7)

Ani jeden relevantní - jen vlastní výklad - jako Svědkové Jehovovi.
*17619* *17619*
"A neustoupit ze svého tvrzení za žádnou cenu. .{color: blue}"
*3655* *3655* *3655*


1  
 #101695 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
13.11.24 14:32:51 | #101711 (8)

ty sis nevšiml, že vy nemáte nic jiného? *27179*


 #101709 

| Předmět: RE:
12.11.24 21:09:18 | #101655 (1)

co jiného čekat od debílka než výsměch, kreténe...


 #101644