Našel jsem na wikipedii:
Když se svátek Ježíšova narození začal ve 2. a 3. století
připomínat samostatně (Ireneus z Lyonu (202), Hippolyt Římský (236)),
vyrojila se řada různých spekulativních návrhů ke stanovení data. K
později přijatému datu 25. prosince vedla dvojí cesta. Jedna je spojovala se
zimním slunovratem a s římským svátkem „neporaženého slunce“ (Sol
invictus), který roku 274 slavnostně ustanovil císař Aurelianus, a svátek
Narození Páně je podle jedné z hypotéz křesťanskou odpovědí. Ježíš
se podle ní narodil v nejkratší den roku, kdy i pohané slaví naději, že
slunce překoná zimu, temnotu a smrt, tak jako Ježíš Kristus. Ostatně i
starozákonní prorok Malachiáš psal o „slunci spravedlnosti“ Mal 3, 20 a
křesťané jeho výrok vztahovali na Krista. Souvislost Ježíšova narození
se slunovratem hájil například svatý Augustin a ještě Isaac Newton, naopak
pro puritány byla dokladem pohanské povahy Vánoc.
Větší váhu však měla druhá cesta, která vycházela z předpokladu, že
Ježíš, který zemřel o svátku Pesach, židovských Velikonoc, v den 14.
nisanu, jemuž zhruba odpovídá 25. březen latinského kalendáře, byl v
tomto dni také počat. Podle jedné židovské tradice je totiž znakem
dokonalého života, že trval celistvý počet let, a svátek Zvěstování P.
Marie (čili Ježíšova početí) se slavil v tentýž den. A pokud se k datu
25. března připočte 9 měsíců těhotenství, vychází datum 25.
prosince.