Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 3980006x
Příspěvků:
100267

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #8842

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.08.20 14:30:25 | #8842
Reakce na příspěvek #8824

Dobrý den. Našla jsem toto diskusní téma a zaujala mě definice ateismu. Prosím, z čeho je citována?

Přemýšlím o ní, a jsem celkem zmatená. Vychází mi z toho, že věřící jsou současně ateista. Pak ovšem
nevím, v čem je spor.

Nevím nic o tom, že by někdo chápal Boha jako nadpřirozenou bytost ve smyslu pohádkových bytostí. Věřící soudím slovem "nadpřirozený" míní prostý fakt, že předměty víry nejsou součástí přírody, světa přirozeného, nýbrž přirozenost přesahujícího, co je naopak nástrojem pro poznávání přirozeného světa a především jeho uchopením vůči sobě samému.
To dá snad rozum, ne? Že kategorie jako třeba morálka, etika, svědomí, láska, čest - ty snad nerostou niklde na louce ani kolem sebe neobíhají v některém místě vesmíru, ne?
Pohádkové bytosti se spíš přirozenému světu a hlavně rozumu vymykají. To samé se ovšem nedá říct o víře ani Bohu. Nebo si dokážete představit, že byste věřili v něco co se vymyká vašemu chápání? Jak by se to asi uskutečnilo? Copak je možné věřit v něco, v co nevěříte?? Jak by to ti věřící asi dělali??

Dál. Že by se Bůh dal nebo vůbec měl vědecky dokazovat je taky trochu úlet, pokud bychom trvali na definici vědy, která pracuje se skutečnostmi, které údajně existují nezávisle na člověku. Hm. Tady je zas problém že věda se pokouší dokázat skutečnosti, které údajně existují nezávisle na člověku. Jistě že takové jsou, jen je trochu problém, že jsme schopni poznávat i jenom vnímat pouze věci, jejichž vnímání nám umožňuje zas jen lidská mysl a dokonce pouze jejím prostřednictvím. Takže dá se vůbec mluvit o nějaké objektivitě? Když ani stroje a technologie nám v tom nepomohou, když je konstruujeme zas jen tak, jak nám umožňuje naše mysl a především zase pouze a jen tak, abychom výsledky případných měření uchopili zas jen naší myslí. :/(

O Bohu nikdo netvrdí že je vně. Přesně naopak Bůh není žádná kategorie, která by se dala vsadit do nějakého prostoru. Dokonce ani času. Řekla bych je příjemně mimo všechna ta omezení, která člověku v poznání klade věda.
O Bohu se dokonce tak těžce mluví, přesahuje možnosti slov ještě víc, než čísla, noty nebo programovací jazyky. Věřící mají také svůj jazyk, tím jsou slova Bible. To podstatné, co z ní věřící čtou není vždy přímo v těch slovech, ale někde hluboko pod nimi. Nejspíš v člověku samotném. Tam, kde pochopí jejich smysl, a rozezná v nich sebe sama. Prostě když pocítí, že se ho týkají.

Nevím proto, ani kde v tom hledat nějaké pohádkové bytosti nebo jevy, ale ani jak nebo proč takové věci vědecky dokazovat?
Vždyť ani ta věda, blíží-li se k meritu věci, k životu samotnému, nemá žádnou odpověď. Věda ještě nepsaAla, co vůbec život je, a nic moc neví ani o té ryze buněčné, biologické části, Kdyby měla definici, a znala kde se život vzal a bere, dokázala by ho i vytvořit,. Nedokáže víc, než leda život zprostředkovat . Stejně jako každý z nás. Nic víc. Natož aby měla nástroje, jak chápat třeba samotné chápání, a třeba měla schema k tomu, jak žít. Nemá, má své limity. Věda je úžasná. ukazuje nám různé části světa v novém světle. Ale i to, že to je jen malý úsek světa, který dokáže uchopit, a že my sami dokážeme svět uchopovat jen strašně málo způsoby.

Je fajn, že věda vysvětluje, a vede k praktické aplikaci, třeba k technologiím. Ale je i fajn, že mají někteří víru, která nevysvětluje, ale dává člověku životní směr.


 #8824 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.08.20 16:51:31 | #8844 (1)

Je fajn, že věda vysvětluje, a vede k praktické aplikaci, třeba k technologiím. Ale je i fajn, že mají někteří víru, která nevysvětluje, ale dává člověku životní směr.

Všichni lidé v něco věří a v něco nevěří. Ty třeba věříš, že Ježíšek dává dětem pod stromeček dárečky. Nebo snad nevěříš: To jseš pak nevěřící. Když použiješ pro člověka označení "věřící", tak by se automaticky měl uvézt předmět víry, jinak dojde k mýlkám. Například věřili všichni komunisté ve vítězství proletariátu, byli tedy věřící. Věřili ve vedoucí úlohu strany ? Věřili, byli věřící.

Životní směr, nebo smysl života. Je fascinující, že pouze bobožní mají podle svých tvrzení nějaký smysl svého života. Jenže řivot je pestrý, krásný a bohatý, nezávisle na tom, jestli někdo věří v Peruna, nebo v mono-boha a nebo jen má ze svého života radost a potěšení. Ateista má život zrovna tak naplněný prací, zábavou, poznáváním a také třeba fantastickými romány, jedno jestli je to bible, nebo Dobrý voják Švejk.

Jsem rád, že se ti líbí Předmět diskuze. Mě také. Třeba se ti autor té definice ateismu ozve.


 #8842 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
12.08.20 00:07:46 | #8882 (1)

Definici ateismu umístil do úvodu tohoto fóra jeho správce. Napsal jsem ji já - kromě prvního souvětí - jako jeden ze svých příspěvků, jako odpověď jednomu z věřících. SirStanley mě požádal, jestli by ji mohl využít v záhlaví fóra a já samozřejmě souhlasil a cítil jsem se tím poctěn.
Proč? Protože nemám důvod na ní něco měnit. Spíš by se dalo mnohé přidat.
Především - ateisté nevěří v existenci nadpřirozených bytostí. Jestli pro tebe jsou nadpřirozené bytosti ty pohádkové a předměty víry - "přirozenost přesahující" pak to je jen slovíčkaření - je to v podstatě jedno a totéž.
Že se Bůh nedá dokázat, to víme. Jednoduše proto, že neexistuje. I v tvém textu je, že se nedá umístit do žádného prostoru a času ( to je chytré - pak ho opravdu nelze najít!).
Slova Bible mě nepřesvědčí. Zvlášť když píšeš, že to podstatné není přímo v těch slovech, ale někde hluboko pod nimi. Dají se pak chápat různě a to se taky dělo a děje. Jinak asi slova Bible chápali křižáci (Bůh to chce),
nebo inkvizice (účel světí prostředky), jinak misionáři a matka Tereza. I oni jistě pocítili, že se jich ta slova týkají a dala jim životní směr.


 #8842