Text obsahuje tvrzení, která jsou v rozporu s vědeckým a empirickým
poznáním (např. přelidnění, počty bytostí), a některé postoje
nevycházejí ověřitelných faktů.
1. Počet Buddhů je „bambilión“ ?
V buddhismu se mluví o nespočtu Buddhů v mnoha světech, ale výraz
„bambilión-absolutní „nekonečno“ se nemyslí doslovně. Buddhistická
kosmologie je symbolická – nemá sloužit jako doslovná kvantifikace
reality.
2. „Lidí je nejméně“ ze všech šesti druhů bytostí ?
Toto je převzaté z buddhistické tradice, kde existují sféry (pekla,
hladoví duchové, zvířata, lidé, asurové, bohové), ale není to
ověřitelné empiricky – tedy pro běžný rozum a vědu je to spekulace.
3. „Přelidnění je lež, kterou šíří démoni“ ?
Přelidnění planety je reálný jev z pohledu ekologie, urbanismu a omezených
zdrojů. Nejde o démonickou manipulaci, ale o konkrétní problémy
(znečištění, odlesňování, chudoba atd.).
4. „Některé bytosti jen vypadají jako lidé, ale nejsou lidé“ ?
Jen výrok, ale bez kritérií nelze posoudit pravdivost. Z hlediska racionality
a vědy neověřitelné.
5. „Učí nás, že chamtivost a soutěživost přinášejí štěstí“
?
Školy obvykle neučí chamtivost ani soutěživost jako cíl. Učí výkon,
spolupráci a dovednosti – což lze chápat různě, ale nelze říct, že
explicitně podporují nectnosti. Výrok je lež.
6. „V jakém stavu zemřeš, v takovém se znovu narodíš“ ?
Tradiční buddhistický pohled (karma + přerození), ale není prokázaný. Z
hlediska vědeckého světonázoru spekulativní.
7. „Soucit i k rohožce na boty“ ?
Soucit k rohožce? To zní dost hustě,
snad jí i říkám „promiň“ při šlápnutí v chůzi.
A pak jí uvařím čaj, přikryju ji dekou,
a večer jí zpívám mantry s tibetskou flétnou.
