Škola hrou: Jak si představoval Komenský moderní
vzdělávání?
"Jan Amos Komenský byl mužem, který mezi plameny třicetileté války
sepsal první moderní učebnice a položil základ modernímu školskému
systému. Jaká byla jeho představa?
Výuka v sedmnáctém století nebyla žádný med. Žáci se učili pod
dohledem domácích vychovatelů, a to často v těžko srozumitelné latině.
Výsledkem takové výchovy nebyl učenec, který uvažuje v souvislostech, ale
šlechtic schopný na základě své povrchní znalosti přednést několik
duchaplných bonmotů.
Jan Amos k tomu nešťastně podotkl: „Neboť jsem pozoroval, že lidé
vůbec nemluví, nýbrž papouškují, to jest, že nepřevádějí z mysli do
mysli věci nebo smysl věcí, nýbrž že mezi sebou vyměňují slova
nepochopená, nebo pochopená málo a nesprávně ...“
Jinde uvedl: „Bylo tedy pro mládež trápením, když 1) měli každý den
šest, sedm, osm hodin veřejných přednášek a cvičení a ještě k tomu
několik hodin soukromých, 2) byli zasypávání diktáty, pracováním úloh a
velmi mnohým učením zpaměti až do omrzení, ba až k šílenství, jak jsme
často viděli.“
...zavedl čtyřstupňový systém vzdělávání od mateřských škol,
přes základní a střední, až po vysoké. Tento systém se osvědčil do té
míry, že přetrval až do dnešní doby...Vrcholem Komenského pedagogické
soustavy je koncept celoživotního vzdělávání: člověk by na sobě měl
pracovat i v dospělosti a stáří a nikdy by neměl přestat se
sebezdokonalováním. Nejde jen o vědomosti, ale především o formování
harmonicky rozvinuté osobnosti..."
Vice v odkazu
https://www.stoplusjednicka.cz/skola-hrou-jak-si-predstavoval-komensky-moderni-vzdelavani
Velice zajimave a pokrokove mysleni i pristup. Zrejme i diky tomu dnes nani
Evropa i nadale v dobe temna ovladana jednostrannou indoktrinaci rimsko
katolicke sekty slouzici mocenskym zajmum cirkvi usilujici se ovladat i mistni
vladce v cele Evrope.