Ot.: Není Já příčinou světa, který kolem sebe vidíme?
Odp.: Samotné Já se jeví jako svět různých jmen a tvarů. Já však
nepůsobí jako bezprostřední příčina (nimitta karana) jeho stvoření,
trvání
a zničení. Neptejte se, „Proč vzniká kolem Já, zmatek, přehlížející
onu
pravdu, že se Já samo jeví jako svět?“ Kdybyste se místo toho ptal,
„Komu
tento zmatek nastává?“, ukázalo by se, že pro Já nikdy neexistoval.
[3]
Ot.: Zdá se, že jste vykladačem ajata doktriny nebo advaita védanty.
Odp.: Neučím jen doktrínu ajata. Schvaluji všechny školy. Stejnou pravdu je
nutno vyjádřit různými způsoby, které odpovídají schopnostem
posluchače. Doktrína ajata říká, „Neexistuje nic kromě jediné
skutečnosti.
Neexistuje zrození ani smrt, promítání nebo vzcházení, neexistuje
hledající, vazba ani osvobození. Existuje jen jednota“. Těm, kteří
považují
pochopení této pravdy za obtížné a kdo se ptají, „Jak můžeme
přehlížet
tento pevný svět, který kolem sebe vidíme?“, se poukazuje na zážitek
snění
a říká se jim, „Vše, co vidíte, závisí na vidoucím. Bez vidoucího
není vidění“. To se jmenuje dristhi-sristhi vada, neboli tvrzení, že
člověk nejdříve
stvořuje svou mysl a potom spatřuje, co jeho mysl sama vytvořila.
Někteří
lidé nemohou pochopit ani toto a tak pokračují v diskusi takovýmto
způsobem: „Zkušenost snu je krátká, zatímco svět existuje stále.
Zážitek snu
byl omezen na mne. Svět však pociťuji a spatřuji nejen já, ale i mnoho
ostatních. Takový svět nemůžeme považovat za neexistující.“ Když
lidé diskutují tímto způsobem, mohou být obeznámeni s teorií
sristhi-dristhi,
například, „Bůh nejprve stvořil tu a tu věc, z takového a takového
prvku,
potom bylo stvořeno něco jiného, atd“. Tyto lidi uspokojí jen toto.
Jinak
jejich mysli nejsou uspokojeny a oni se sami sebe ptají, „Jak mohou být
zeměpis, všechny mapy, všechny vědy, hvězdy, planety a zákony, které
je
řídí nebo se k nim vztahují, úplně nepravdivé?“ Takovým lidem je
nejlepší
říci, „Ano, Bůh to vše stvořil a proto to vidíte“.
http://www.advaita.cz/wcd/e-knihy/ramana/e056fb44_0_ramana_plna_verze.pdf