klamete, nič také neprisahali! - nevymýšľajte si, a neklamte, ženo!
klamete, nič také neprisahali! - nevymýšľajte si, a neklamte, ženo!
Můžou to být nějaké zvěsti z té doby. Třeba se to takhle dochovalo. Tedy nevím o čem je řeč, ale řekla bych že je to nějaké antikatolické poselství, zejména protijezuitské :-))
Ne, Ratko, to je historický fakt doložený mnoha zdroji a nepopírán ani
Římskokatolickou církví!
Na jednom každoročním setkání u pomníku zavražděných protestantů v
Růžďce mluvil i tehdejší Metropolita Moravský, arcibiskup Jan
Graubner.
Snažila jsem si něco vygooglit, ale nic jsem nenašla. Myslím že jsi to jednou dávala, ale spíše než cirkevní problém to byl spíše politický. Tam šlo o nějaké povstání ne? A přišli to řešit biřicové tedy policie. Došlo k nějaké přestřelce a zde byla nešťastnounáhodou zasažena snoubenka jednoho z povstalců. Už si to nepamatuji přesně.
Událost, která se tu v Růžďce stala v noci na pondělí po Trojiční neděli je známá. Ano známá. Příběh zaznamenali faráři Jan Intzédy, a po něm Pavel Jelínek. Originály jsou uloženy – faráře Jelínka u nás na faře v archivu a zpráva f. Jana Intzédyho v Ostřihomském archivu. Ten příběh také zapsali písaři při výsleších Pavla Hořanského v Uherském Hradišti císařskou vyšetřovací komisí.
Známá…, ale už jen těm, co se o ní zajímají a nám tady…, naší malé sešlosti.
Co se v těchto místech a poté v následujících dnech, rocích odehrálo, bylo kruté a surové. Začátek byl nápad tří mnichů s falešným tolerančním patentem. Záměr byl zjistit utajené nekatolíky. Ovšem nečekali, že tak mohutnou odezvu způsobí. K „víře otců“ se přihlásilo na Valašsku 12 až 15tisíc lidí, skoro celé dědiny. Také v Růžďce, a dokonce i fojti a na Vsetíně i část městského vedení.
V krátkosti příběh místa a památníku.
Po bohoslužbách, které se konaly na místě zbořeného kostela, který
stával uprostřed dědiny, přišli ze Vsetína v noci do Růžďky vojáci a
myslivci také písaři převlečení do uniforem a sebrali tajné kazatele.
Pavla Hořanského, Ondřeje Holého (Vrškovského), a Jana Šutíka, či
Šutu.
Cituji: – V pondělí po tomto svátku došlo v Růžďce ke krveprolití.
Na Trojiční neděli se růžečtí evangelíci sešli na dvoře Pavla Urbana k
veřejnému bohoslužebnému shromáždění v tak velkém počtu, že to
vyvolalo hněv katolického duchovenstva. Bylo vysláno několik vojáků a
myslivců, aby “svůdce“ zatkli. Počínali si surově a lid se postavil na
odpor.
Očitý svědek události, růžecký zpěvák Jiří Změtka o nívyprávěl:
“Když ti antikristovi nelidští holomci Pavla Hořanského vzali, tedy
popadše jej, v loži na hůře za nohy, vlékli jej dolů hlavou z chalupy jeho
až k potoku, nějakých 100 kroků. Takovým tyranským s tímto písmákem
nakládáním a jeho hlavy se o kamení tlučením, dír v hlavě mu nadělali,
bolest nemalá jemu způsobena byvši, on křičel a na retu volal. Pročež
dědina se zbouřila, lid byv k němu milosrdenstvím hnut se sběhl, jedni
druhých k bránění Hořanského vzbuzovali, místo zbraně kůlama se
zaopatřili, za těmi vzatými třemi bratry a pravdy evangelické násilníky
se brali a dohonivše je na Hořanského lúce, chtěli jim je brát. Načež ti
vojáci, myslivci a písaři začali do lidí pálit a skutečně prostřelili
Štěpána Kapitána do břicha, až mu střeva za ňadra vyšla, Jiřího
Čáníka do levého boka pod srdce do žebra a Václava Žambocha zrovna do
srdce, takže v tom okamžení po něm bylo, ježto tam ti dva živí byli a
mluvili, dokud domů na desce zaneseni nebyli. Krom těch tří mužů byla
zastřelena Kateřina, dcera Ondry Hořanského, a manželka Jana Černíka,
poněvadž prý volala:“Poďte a braňte se! Já strýce vzít nedám.“ Na
druhý den opět přišel kaprál s vojáky ze Vsetína do Rouštky, a když
těm ubohým zastřeleným svědkům a mučedníkům pravdy evangelické
zdejší lidé na kaprálův rozkaz šachtu na tom místě, kdež zastřeleni
byli, totiž na Hořanského lúce, vykopat museli, dal je pochovat, a to
každého v truhle, po dvou truhlách vedle sebe a nohami k sobě.“
Podotýkám, že Kateřina byla těhotná. Raněných bylo víc, někteří zemřeli doma, ale ze obavy z pronásledování se jména nedochovala. Věrohodnost očitého svědka potvrzují i dva výslechy, jimž byl podroben Pavel Hořanský v Uherském Hradišti.
Toto se stalo z 8. na 9. června 1777. A pomníček připomíná: Pomni – zastav se a zamysli se.
Když císařská komise vyslýchala zadržené, odpovídali jim, že na „zbořisku“ stával v Růžďce před dvěma sty lety kostel „našich otců“.
Prolhaní katolíci přísahali na Hostýně, že císařovna povolila i jinou konfesi než katolickou a když té křivé přísaze lidé uvěřili, ti katoličtí šmejdi je nechali postřílet.
Pavla má pravdu. V okolí ještě žijí potomci těchto lidí. Jezuiti byli sice nositeli vzdělanosti, ale zároveň uznávali jen to svoje, vše ostatní nemělo právo na existenci, tak to likvidovali.
To nebyl jen Hostýn, byla to velká akce kdy se na základě falešného patentu přihlásili desettisíce evangelíků ke své konfesi. Do té doby se setkávali tajně. Je třeba taky vidět že po Bílé hoře to bylo celkově hrozné, evangelíci přišli o své majetky, nesměli se účastnit veřejného života a to se táhlo celých 150 i více let útlaku ze strany ŘKC. Takže je třeba to vidět takhle... v širší souvislosti. Toleranční patent byl vydán terpve 1781 a také jen (jestli se nepletu) pro tři konfese. Čeští bratři tam nebyli.
Pouč o tom visitora, mne nemusíš, já o tom vím jistě mnohonásobně víc než ty
Jak víš že přísahali? nějak se mi to nezdá. našla jsem si že operovali z falsifikátem Tolerančního patentu. Možná někdo o tom že je to falsifikát věděl a možná někdo ne.
jasně že ano, to nepopírám. Bylo to špatně. Ale chci tím říct že to nebyl jen hostýn. špatně byly všecky čistky po Bílé hoře, vyhánění intelektuálů, zabírání majetků, to přece bylo všecko špatně.
K tomu přísahání je v archivech zaznamenáno tolik očitých svědectví že si to doposud žádný historik nedovolil zpochybnit. V elektronické podobě si některé můžeš prohlédnout v digitálním archivu okresu Vsetín i jinde. (samozřejmě za příslušný poplatek ale to Ty asi víš)
Radko, dost těžko budeš polemizovat s někým jako jsem já. Babička mé
babičky (z jejího dědictví je dům ve kterém bydlím) byla vnučkou Ondry
Hořanského, tedy ina zavražděná Kateřina byla její neteř. Naše rodinné
záznamy v této větvi (jsou dnes také součástí okresního archivu) sahají
o víc než sto let před narození Ondry Hořanského. I další větve mých
předků jsou dost důkladně doloženy.... kdo o svých předcích nic neví,
ten to těžko pochopí....
Když tehdy, na té ekumenické bohoslužbě u pomníčku, Graubner "cosi
camral" stylem "jánicjámuzigant" tedy: "katolická církev za nic nemůže,
víte? to vrchnost!!" seděla jsem vedle svého otce. Zpívali jsme tam totiž
oba dva s komorním pěveckým sborem. Vzteky jsem byla zelená a šeptala
tátovi: "Já si s tým hajz.em tykám - vletím tam a dám mu po čuni! To byli
naši předkové! Moji aj tvoji!!" Táta se jen pousmál: "A stojí ti za to???"
Uznala jsem že ne... ale od té doby jsem už nikdy nebyla na mši, kterou
celebroval. I když jezdívám na Silvestra na Hostýn, tak tu "arcibiskupskou
mši" vynechávám, raději "jdu na rande s Jurkovičem" obejdu si jeho
tamější křížovou cestu....a vracím se až mše skončí......
zdálo se mi že jsem psala, nejen na HOstýně a že za to ŘKC může. Sama jsi psala že Graubner se omluvil. No nic.
No právě že Graubner se NEOMLUVIL. On to svedl na "vrchnost" - a že katolická církev za nic nemůže... proto mne to tak rozčílilo!
jo takhle, už jsem to pochopila. Já to beru obecně jako chybu, jako politický boj mezi Habsburky kteří vyhráli a posilovali moc a českými stavy a intalektuály, kteří museli vyklidit pole. I když pak platil toleranční patent, opět jen pro někoho, jen pro některé "povolené" denominace. Tedy to co se dělo třeba habánům, to se nikdy nenapravilo. Vždycky byly určité skupiny pronásledovány a zakazovány. Je mi to líto, že tvoji předkové museli trpět.
Já vím, o co šlo, chápu to a nijak se na ty tehdejší lidi nezlobím.
Jenom mne štvou lidé, kteří to popírají. Stejně jako teď problémy
sexuálního rázu.
Prostě se to stalo! Tak proč to pokrytecky zastírat? Nějaké omluvy - o to
vůbec nejde! Jde o to: NELHAT.
(O habánech toho moc nevím a mrzí mne to ale zatím jsem se na to nijak
nezaměřila. Jenom kusé informace v souvislosti s Dietrichsteiny)(víš o
nějaké literatuře? co bych si mohla sehnat?
Sebereflexe veškerá žádná. "Já nic - já muzigant."
Naštěstí
ho růždečtí evangelíci - až na výjimky - moc neposlouchali
a těm, kteří ho poslouchali, to vůbec nedocvaklo. (například sestře mé
maminky - také potomkovi Ondry Hořanskho! Té to vůbec nedošlo!)
"Mluvil jak jezovíta" - to se tady mezi lidmi říká dodnes, když někdo
něco okecává tak až se z černého stává bílé a naopak.
Naopak - právě ona je teď "kronikář naší rodiny", postupně to předává mně a já zavčas své dceři - už z minulosti víme, že ženské bývaly pečlivější )
Je to smutný příběh, ale určitě takových příběhu kdy se vesnice vzbouřila proti mocipánům je více. a skončilo to krveprolitím. Nelze to označit z náboženskou rozepři a vůbec ne za nějakou jezuitskou záležitost.
Valašsko bylo po staletí centrem evangelické víry, ukazuje kniha Dějiny protestantismu na Vsetínsku. Ke druhému náboženství se lidé začali veřejně hlásit po představení falešného Kořiskova tolerančního patentu.
Takové pozdvižení, jaké nastalo na jaře 1777, Valašsko už dlouho nepamatovalo. Misionář Jan Kořiska a jeho pomocníci chodili po kraji a ve svých kázáních nabádali lidi, ať se nebojí a veřejně se přihlásí ke svému evangelictví. Nic jim nehrozí, protože císařovna Marie Terezie vydala toleranční patent, jímž jim jejich víru povoluje.
Lidé byli zpočátku nedůvěřiví, ale poté, co jim Kořiska ukázal
listinu s pečetí, začali houfně chodit na úřady, kde se přiznávali k
nekatolické víře. A rozhodně nešlo o jednotlivce.
„Na Valašsku se přihlásilo k evangelické víře 72 obcí. Některé obce,
jako třeba Mikulůvka, se přihlásily celé i s připojením obecní pečeti.
Na Vsetíně došlo k hromadnému zápisu evangelíků 3. května 1777. K
evangelickému vyznání se tehdy přihlásily 933 osoby. Římských katolíků
zůstalo pouze 153,“ píšou Bohuslav Burian a Ilja Burian v knize Dějiny
protestantismu na Vsetínsku.
Právě na základě toho falešného tolerančního patentu, kdy prolhaným jezuitským křivopřísežníkům lidé uvěřili, došlo k onomu shromáždění a následnému vraždění .
Ta zabitá těhotná žena byla z rodu, ze kterého pocházejí i moji předkové.
Když se někdy v 90. letech uspořádalo první ekumenické shromáždění,
tak tam řečnil Graubner sejným způsobem jak ty: za to mohla světská moc,
to byli vojáci - katolická církev nic, ta je v tom nevinně....
Umyl si ruce.
Stejně jako Pilát....Graubner se za to ale nedostane do Creda
Jezuité udělali hodně dobrého. U nás měli gymnázium i ubytování pro chudé chlapce, umožnili jim vzdělání a řemeslo. Byl to dobrý počin.
Nepíšu o podstatně inom, ale o tom co dělali u nás. že založili gymnázium. Copak je na tom něco špatně? Někdy si připadám jak maďar v komunikaci s vámi.
čo, čo všetko bolo v tých knihách? - špiritizmus, mágia, lži všetkého druhu proti viere, vierouke a mravouke KC,...nebolo to nič literárne cenné...
piču! Bible Kralická třeba, protestantské spisy...
magiju a špiritismus a lži máte v KC! darebáci!
Myslím, že Koniáš pálil i učené knihy českých bratří. Pokud ne přímo Koniáš, tak jezuiti ano.
s pálením knih plně souhlasím a vadí mě jediné, že toho nespálili
daleko víc.
Byl jsem na zámku Kunštát minulou neděli a mají tam tisíce svazků knih a
stejně to nikdo nikdy číst nebude.
Jezuiti jsou borci všech dob a nikdo na ně nikdy neměl a mít nebude. Bez
nich by jste ještě skákali jako opice po stromech.
Jednota bratrská vydávala moderní, pokrokové učebnice, knihy o umění pedagogiky, ty bylo škoda pálit. Bratrské školy měly vysokou úroveň a jako jediné vzdělávaly i dívky. To vše jezuiti zničili.
Knih je dostatek. Ve všech klášterních knihovnách jsou destettisíce starých svazků nejen náboženských ale i o fyzice, biologii, cestopisy. Kdybych je neviděla na vlastní oči tak bych věřila že jezuité všecky cizí knihy pálili... ale nevěřím :-)
Nezapomeň že jednotlivé řády neměly mezi sebou nijak ideální vztahy a k Jezuitům obzvlášť, ale to přece víš. Takže vyrabovat knihovnu některého řádu si netroufli a řekla bych že ani oni sami některé "zapovídané" knihy zachovali. Rovněž tak jim většina šlechticů nedovolila prohledávat jejich knihovny, nedali si fokat do polívky! Jenže - jak už tady vzpoměl Selen - byla spousta knih mezi lidmi! Hlavně tedy Jednota Bratrská vydávala knihy ke vzdělávání obyčejných lidí a to se jim nelíbilo. I ti venkovští lidé uměli číst a psát, však jim taky Kořistka rozdával spisky své! Tyto knihy zmizely! Lidem, kteří je potřebovali ke svému vlastnímu vzdělávání a ke vzdělávání svých dětí. Do klášterních či zámeckých knihoven obecný lid samozřejmě přístup neměl. (ale nemyslela jsem si že právě tobě to budu vysvětlovat,,,)
Cože?
Hlavně ty Bible, vydané Kralickými, které Jezuitům tak ležely v žaludku
že je sbírali ve velkém, že?
Ty Bible byly, podle tebe, plné špiritizmu mágií lží? Jsou dodnes?
DODNES se vydávají Bible podle posledního vydání Kralického z roku 1613,
nijak neupravené a můžeš si to najít i na internetu!
Tak hledej, hledej, šmudlo, ten "špiritismus atd..." do toho!
Tady to máš:
https://www.bibleserver.com/cs
Alou!
Do toho!
Nenajdeš nic....
Vizitore ty jsi obyčejný LHÁŘ A POMLOUVAČ
no a takoví - podle tebe - do království Božího přístup nemají!!
Bývalí jezuité Jan Kořistka a Petr Jiříček, ve snaze zjistit, kolik je na Valašsku tajných evangelíků (jejichž existence byla veřejným tajemstvím), rozhlásili, že podle (jimi smyšleného) patentu Marie Terezie se každý může přihlásit k libovolnému náboženství. Výsledek byl šokující, neboť mnohdy se přihlásily k evangelictví celé obce. Stát reagoval vysláním vyšetřující komise a vojenských oddílů. Byli zatýkáni evangeličtí vůdci a kazatelé.
V Růžďce došlo přímo k fyzickému střetu, kdy občané v noci z 8. na 9. června přispěchali na pomoc zatýkanému kazateli Pavlu Hořanskému; když se odmítli rozejít, byla zahájena střelba, jejíž obětí se stali 3 muži a těhotná žena. Hořanský byl odvlečen do Sedmihradska, kde zemřel. (Na místě tuto tragédii připomíná pomník z roku 1927.) Navzdory tomuto konfliktu tajná shromáždění pokračovala, i přes to, že do všech protestantských vsí bylo nastěhováno vojsko. V celé kampani se jako předseda vládní vyšetřovací komise výrazně angažoval pozdější litoměřický biskup Jan Leopold Hay, který příčinu krize spatřoval ve špatném stavu duchovní správy. Napjatá situace nakonec vyústila vydáním Tolerančního patentu Josefa II. v říjnu 1781, přičemž události v Růžďce byly jedním z nejvýraznějších podnětů k tomuto aktu. Ani po něm se však nedalo mluvit o plné rovnocennosti protestantů s katolíky, kteří měli „velikú právnost", jak vzpomínal po letech jeden starý evangelík. Jisté uvolnění nastalo až po „prajskej" válce (1866).
Já neklamem, ty "marnýpokuseochlapa"!
Zjisti si fakta, vygůgli si to.
To nezpochybnil ani Graubner no ale bľavský katolíčíček ví, že "nič také neprisahali" a že si to vymýšlím
Ještě na Diskutnících přece "věděl," co dělá katolická církev v Americe, přestože Poutníček tam žila a samozřejmě znala fakta o moooooc líp. Zkrátka vizitor bude bránit katolickou církev, i kdyby měl při tom přijít o hlavu.