Rozcestník >> Politika >> Diskuze k aktuálním zprávám

Informace

Název: Diskuze k aktuálním zprávám
Kategorie: Politika
Založil: Potua
Správci: Potua , Honza-Vichr
Založeno: 31.03.2020 21:23
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 5561007x
Příspěvků:
149964

Předmět diskuze: Diskuze k aktuálním zprávám - Vlastní názor na aktuální téma, možno i s vložením odkazu na související článek.Samozřejmě bez osobních útoků,vulgarit a komolení jmen i nicků.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #105240

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
16.05.23 07:23:12 | #105240
Reakce na příspěvek #105224

Tahle opakovaná ,nesmyslná míra pohrdání ,se ani nedá číst!
Jediné,co v naší předlistopadové normalizaci nikdy žít nepřestalo,byla právě kultura! Od literatury,přes výtvarné umění,film až po všechny divadelní formy.
A stále nerozumím tomu "efektnímu" klišé,že se našinci chtějí mít jako na Západě,ale nic pro to nedělají a podle vás na to ani nemají buňky - asi,že málo chodí do kostela.Dávat za příklad život z let šedesátých dává pramalý smysl.(Před šedesáti lety byl r.1963 a to už dávno tuzemský náboženský život zmíral na úbytě.)


 #105224 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
16.05.23 10:30:21 | #105264 (1)

V roce 1963 možná tak v Praze, ale na Moravě nikoliv.
Vzpomínám si jak jsem každé ráno před vyučováním chodil do místního kostela ministrovat. Po mši jsem někdy s farářem chodil zaopatřovat nemocné. Byla ještě tma a já šel v rochetce s lucernou a zvonečkem. Když šel někdo proti nám, tak jsem zvonečkem zazvonil a lidé poklekli a pokračovali v chůzi až jsme přešli. Do školy jsem pak přišel třebas o dvě hodiny pozdějí, nebyl to problém, byl jsem automaticky omluven. Tak vypadal život v šedesátkách na východní Moravě.
V 70.letech byla už úplně jiná situace.Lidé vzpomínali na dobu 50.let kdy se dřeli prakticky zadarmo. Možná taky proto, že ( z náboženství, z kostela) věděli že se nesmí flákat, že lenost je hřích. Tehdy ještě nebyla nároková společnost a zadarmo nikdo nic nedostal.


 #105240 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
16.05.23 10:39:00 | #105266 (2)

Knihy Mńačka,Śkvorec­kého,Kundery,Hra­bala,či filmy Formana,Vláčila a Chytilové,nebyly jenom pražskou výsadou.Vztah k církvi byl individuální-kupříkladu já jsem v Praze chodívala do evangelické nedělní školy.


 #105264 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
16.05.23 22:44:13 | #105294 (3)

Na moravském venkově na začátku 60.let minulého století byl život z víry masovou záležitostí. Samozřejmě, týkal se především málo vzdělaného venkovského obyvatelstva , které tehdy na venkově naprosto převažovalo.

Dnes je úplně jiná situace. Na bohoslužby dochází méně než 10 % obyvatel. S tím rozdílem, že jde většinou o vzdělanější lidi.

Odnáboženštění společnosti však nebylo (jen) dílem komunismu. V 50.letech, v době pronásledování věřících, byl odliv z kostelů malý. Nastal až v 60.letech. Podobné procesy byly i na Západě.


 #105266 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
17.05.23 05:55:31 | #105323 (4)

Češi měli k víře vždy zcela specifický postoj, i za první republiky, Rakouska - Uherska a dávno předtím. Bohužel v mojí generaci ( škola v 70tých a 80tých letech ) se o duchovnu, Bibli, atd. ve školách vůbec nemluvilo, na rozdíl od stávek v Bulharsku v 19tém století, které jsme se museli i s daty naučit. Člověk to doháněl samostudiem. Socialistické školství u nás bylo zaměřeno vychovat z člověka výrobní nástroj, ne svobodnou bytost.


2  

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
17.05.23 07:36:27 | #105341 (5)

Někteří rodiče nejspíš nechtěli dětem návštěvou kostelů ještě víc komplikovat situaci - už takhle složitou poučkami,o čem nesmějí mluvit na veřejnosti. (Mě to evangelictví prošlo,v rodině polit.vězně už se nic moc pokazit stejně nedalo.) *24670*


 #105323 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
17.05.23 11:55:56 | #105369 (5)

Je zajímavé, že Češi byli v 19.století více nábožensky orientováni než Němci. Na bohosloveckých seminářích převažovali česky mluvící studenti nad německy mluvícími. Všiml si toho i Hitler, který varoval před odnárodňováním Němců v tehdejším Rakousku z kazatelen. A nejen Hitler, ale i někteří představitelé vrcholné aristokracie, třebas Ferdinand Habsburský, si toho všimli a dokonce to i vítali.
Němci byli více ovlivněni skeptickou filosofií Nietzscheho, Schopenhauera než Češi.
Vše se ale otočilo ještě před první válkou, s nástupem mladočechů. Vítr z Německa dofouknul do Čech.


 #105323 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
17.05.23 12:13:16 | #105372 (6)

Když vidíme,co lze ve jménu víry napáchat,má oddělení státu a církve svoje jednoznačné výhody.Zejména v demokracii,kde si každý může svoji cestu víry bez překážek najít.


 #105369 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
17.05.23 12:40:50 | #105375 (6)

Byl to i vítr z Francie a Ruska, tehdy se mluvilo o osvobozeném člověku. Je fakt, že německé nacisty křesťanské náboženství vůbec nezajímalo. To židovské považovali za předchůdce marxismu. Logiku to nemá, ale je to tak......



| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
17.05.23 23:39:48 | #105419 (7)

Národní socialisté v Německu byl extrém a to z 20.století.
Vytvoření moderního národa ( Němců, Čechů, Slováků, Italů...) nebylo v 19.století zas tak jednoduchou záležitostí. Souviselo to se společenským vědomím, které v těchto zeměpisných šířkách bylo dáno konfesně. Vytvořit ze Slováků národ, zavést spisovnou slovenštinu znamenalo překonat na Slovensku konfesní rozdíly. Evangelíci na Slovensku chtěli slovenštinu kodifikovat jinak než katolíci.
Podobné to bylo na dnešním území Německa, Prusko byl evangelický stát, ale chtěli se rozšířit o další německy mluvící země, obydlené katolíky.
Rovněž na území Itálie byl Papežský stát a papež chtěl nadále hrát rozhodčí roli na Apeninském poloostrově a Garibaldi si to představoval jinak. Výsledkem byla občanská válka a vznik ministátu Vatikán.
V Rakousku chtěli v roce 1848 Velkoněmci spojit Rakousko s Pruskem a vytvořit Německo. To se samozřejmě nelíbilo Habsburkům, kteří chtěli zůstat u moci. Spory se rychle přelily do náboženské oblasti a Bismarck vyhlásil katolíkům kulturní boj. Za pravé náboženství národa, ve kterém se narodil Luter, bylo prohlášeno protestantství.
Náboženské spory od německy mluvících obyvatel se přelévaly k Čechům. Mladočeší označili katolickou konfesi za náboženství cizí Čechům, za autentickou označili českou konfesi a Husa. Tím vyvolali podobné spory které běžely v Německu.
Mladočeši sice zanikli, avšak stali se inkubátorem českých politických stran: především národních socialistů a agrárníků. Ti pak převzali rétoriku a program mladočechů, která pak ovlivnila strany poúnorové Národní fronty.


 #105375