K debatě dole k moji otázce, jestli jsou v dotyčné hudbě emoce,
odpověděla Sabča moc pěkně:
"Tak nějak přemýšlím. Emoce jsou myslím v každém hudebním žánru.
Trošinku a malinko znám komunitu blekošů a podle mého názoru jsou si
hodně podobní s motorkáři. Tolik koncertů nebo sbírek pro těžce nemocné
děti jinde málokde vidíš. Vím, že veškeré peníze jdou přímo do rukou
rodičů těchto dětí. Ty emoce vidím v tom, že to jsou i přes podmalované
oči a "strašidelné" hadry vesměs skvělí lidé se srdcem na pravém
místě. A to jsou lidé, kteří působí v zahraničních světově
proslavených black metalových kapelách. Osobně znám Marka Šmerdu z Root,
hostujícího u Tonyho Filtha jako basák u Cradle of Filth nebo od nás Martina
Škaroupku u stejného anglického projektu. Na stage bubáci, v reálu úplně
pohodoví lidé."
Tak to, ze tihle hudebníci jsou skveli lide, vůbec nezpochybňuju. Mela
jsem ale spis na mysli emoce přímo v hudbě. Takhle to vyjadril Dmitrij
Chvorostovskij:
"Slyšel jsem, jak hrají západní orchestry – kvalitní zvuk,
komfortní, ale neexistuje žádný konflikt, utrpení, hloubka. Neexistuje
proto, že je dirigent nebo hudebníci necítí. Myslím, že to nemají v
genech. Jedná se o země nevystrašených lidí: žijí po staletí a nevědí,
co je válka, devastace a co to znamená milovat člověka. Skutečné umění
je to, které bylo v obleženém Leningradu, kde lidé chodili na filharmonické
koncerty, přes bolest, hlad, ztrátu milovaných. V hudbě viděli osvobození
od utrpení, jako v náboženství. V devadesátých letech, kdy došlo k
devastaci, chodili lidé také na koncerty klasické hudby jako na náboženskou
událost.“
A takhle zpívá: