Rozcestník >> Věda a technika >> ELEKTŘINA

Informace

Název: ELEKTŘINA
Kategorie: Věda a technika
Založil: Ondi
Správci: Ondi
Založeno: 10.01.2020 18:05
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 2356x
Příspěvků:
68

Toto téma sledují:


Předmět diskuze: ELEKTŘINA - Pro všechny, které fascinuje tento druh energie, potýkají se s jejími zákoutími a chtějí sdělit své poznatky.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

| Předmět: Skladování Li-Ion baterií
20.07.20 10:20:13 | #95

Zdravím, dokázal by zde někdo vysvětlit, jaké napětí by měly mít Li-ion baterie během skladování a proč? Informace na netu se dost liší. Někde je uváděno že mají mít 60-70% a jinde doporučují plné nabití.


0
n/a

| Předmět: RE: Skladování Li-Ion baterií
20.07.20 10:42:03 | #96 (1)

Jaké napětí má mít Li-ion akumulátor ví výrobce, záleží to na konstrukci a na chemii akumulátoru.

No a co se týče skladování, tak to není tak jednoznačné, jak píšeš.
Existují různá doporučení, včetně uložení v ledničce. Faktem je, že v případu vnitřní poruchy má plně nabitý akumulátor více ničivé energie (začne vydatněj hořet), je tedy více nebezpečný, než poloprázdný, nebo skoro prázdný.

Dalo by se říci, že je to podobné jako s láhví benzínu, plná nadělá víc sajrajtu, když se rozbije, než poloprázdná.


171
n/a
 #95 

| Předmět: RE: Skladování Li-Ion baterií
22.07.20 13:57:46 | #97 (1)

Též zdravím a pokusím se popsat, jak skladovat Li-ion baterie (je to podobné jako u Li-Pol, jenom hodnoty napětí jsou jiné)
Podle mých zkušeností není ani tak důležité, zda je kapacita skladované baterie 30 až 70% jmenovité, ale skladovací teplota. Ta by měla být pro delší skladování podle možností 5°C až 15°C a to jak pro krátkodobé skladování, tak i na delší dobu. Pro skladování v nečinnosti cca 1 měsíc může být kapacita skladované baterie i vyšší něž 70%, ale rozhodně ne více jak 80%. Plné nabití určitě není vhodné pro skladování. Používám u nabíječek (Accuell 6, PowerLab Celpro a Duo 612) před uskladněním program STORAGE . Většina kvalitnějších nabíječek je už touto volbou vybavena. Pro více jak 1S (více článků v sérii) by měl být vždy připojen balanční konektor. Napětí Li - ** je v průběhu vybíjení mimo krajní meze (více jak 80% a méně než 20% jmenovité kapacity) téměř přímo úměrné kapacitě nabití.
Mimo téma:
Pro pohonné baterie jsou mezi kolegy (RC létací stroje) dva odlišné přístupy.
První "šetrný" který zatím používám - Více baterií nabitých na cca 60 kapacity a před použitím dobíjím.
Druhý "na hulváta" - Jedna až dvě pohonné baterie a nabíjení velkým proudem před použitím až 3C. Např. baterie 6S 4200 mAh je nabíjena u tohoto stylu proudem až 12A . Její životnost se mírně zkracuje (rychleji klesá kapacita) ale cenově to vychází lépe. Není třeba tolik baterií brát sebou, ale zato musí být dostupný výkonný kvalitní nabíječ a kde není síť, tak silný zdroj (používám Winston LiFePO4 4S 40Ah, nebo malou invertorovou elektrocentrálu)


3
n/a
 #95 

| Předmět: RE: RE: Skladování Li-Ion baterií
23.07.20 04:56:32 | #98 (2)

Nezahřívá se ten článek pří nabíjení 3C ?
Dal by se při nabíjení ponořit do chladící vodní lázně?


171
n/a
 #97 

| Předmět: RE: RE: RE: Skladování Li-Ion baterií
23.07.20 12:05:04 | #100 (3)

Např. baterie Li-Pol NANO Tech 4200mAh 6S 35C trvalá zátěž, 70C krátkodobě cca 10s se při nabíjení proudem 3C nezahřívá. Je ale dost teplá až horká po přistání když překračuje proud v náročných stoupavých figurách 120A.
Nabíjet by se měla až zcela vychladne. Rychlé ochlazení vodou by asi nebylo vhodné, jelikož vnější část článků by se ochladila rychle oproti těm vnitřním v packu. To neví, pouze úvaha, ale už dříve jsem na doporučení ve snaze zlikvidovat mechanicky poškozený 3S 2200 mAh (nahrnutý roh jednoho článku) nechal přes noc ve sklenici s vodou a druhý den měl původní kapacitu, takže voda mu neuškodila. Pro zkušební účely ho stále používám.


3
n/a
 #98 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Skladování Li-Ion…
23.07.20 12:42:34 | #101 (4)

Je jasné, že v modelu používat vodní chlazení akumulátoru asi nebude snadné, ale při nabíjení by to možná šlo. Kdysi jsem četl od jednoho modeláře, že nabíjí své akumulátory v lednici a že se mu to osvědčuje. Je to už delší dobu a jednalo se o NiCd.

Také bych nepovažoval rozumné nějaké "kalení" horkého článku ve studené vodě za rozumné.

Ještě mne napadlo, jestli má akumulátor v modelu větrání, ovívání povrchu akumulátoru proudem vzduchu.

Teda, to jsou parametry - trvalá zátěž 35C, krátkodobě 70C. To jinak, než krátkodobě ani nejde. 70C znamená v ideálním případě provoz po dobu 50 sekund, při 35C 100 sekund.

Ještě dotaz, ta tvá inventorová cenrála také DC výstup?


171
n/a
 #100 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Skladování Li-Ion…
23.07.20 13:44:38 | #103 (5)

Ofukování baterie, motoru i regulátoru vzduchem od vrtule i náporově je velmi důmyslně vyřešeno. Vzduch je u kuželu vháněn od vrtule pod kapotu a výstup aerodynamicky uspořádán tak, že dochází k podtlaku.
Jinak reálný čas letu je 6 až 8 minut (velký akrobatický model), jelikož v sestupných obratech je motor zcela vypnut, nebo v přímém letu odebírá velmi malý proud. Větroň o rozpětí 3,5 m 15 až 30 minut. Při termice i déle jak hodinu a na svahu i několik hodin, když je jeho sklon a vítr příznivý.
Co se týká DC výstupu elektrocentrály, tak původní Scheppach SG 2 000 (2 000 W) tento měla, ale pro napájení nabíječky nepoužitelný (už při malém zatížení klesalo napětí). Nyní tu mám pouze Stanley SIG 1200S která váží pouhých 12 kg a DC výstup nemá. Používám zdroj pro servery HP / 230 V AC vstup a DC výstup 2x 47A 12V (upraven na 14V).


3
n/a
 #101 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Skladování Li…
23.07.20 13:46:28 | #104 (6)

Díky za zajímavé info.


171
n/a
 #103 

| Předmět: Elektro-auto
01.07.20 04:30:06 | #92

Tak jsem zhlédl zajímavý rozhovor s Dr. Indrou (vývojář spalovacích motorů) na téma elektrický pohon pro automobily. No ten to tam rozebral, představil škodlivost el. aut ve své celosti, od dobývání vzácných kovů a zemin, přes jejich bídnou energetickou účinnost a neuhasilelné požáry po jejich téměř nezaplatitelnou recyklaci.

Uvedl případ, že si někdo koupí takové vozidlo s dojezdem 400km, najede s ním dejme tomu 100 tisíc km a chtěl by si koupit nové. To auto je prakticky neprodejné, přesto že karoserie a technika je ve výborném stavu, ale ta baterie je už na pokraji životnosti a nová stojí skoro to samé jako pětileté auto se spalovacím motorem stejné kategorie.
Jediné co Indra uznal by byl systém hybridů s úsporným spalovacím motorem a malou baterii, která utáhne to vozidlo po městě tak padesát kilometrů.


171
n/a

| Předmět: RE: Elektro-auto
05.07.20 21:55:32 | #93 (1)

Je to tak a nejhorší je, že baterie ztrácí časem svojí kapacitu i tehdy, když nejsou využívány. Motorům na kapalná paliva se zatím nic ani zdaleka nevyrovná a to jak v poměru váha / výkon, tak i pořizovacími náklady vč. životnosti. Použité materiály jsou s výjimkou plastových krytů opětovně použité (hliník, ocel, litina, ...).


3
n/a
 #92 

| Předmět: RE: RE: Elektro-auto
06.07.20 00:42:39 | #94 (2)

A také tu je ještě ten problém s "neuhasitelnými" akumulátory. Hasiči si už připravují ocelovou vanu s vodou na valníku, do kterého se takové hořící auto vejde a může být ponořeno. Teď musí sestrojit ohnivzdornej drapák na dlouhém rameni, jímž se ten hořící vrak popadne a hodí do vany. Problém je dnes, když takové auto chytne na frekventovanéch komunici, která musíbýt na mnoho hodin pro ostatní dopravu uzavřena, páč hořící vrak nelze (bez vany s vodou) transportovat ... a už vůbec ne městem.
A i při nehořlavé havárii se hasiči bojí toho vysokého napětí (400V až 1000V) kdesi ve změti zohýbaného materiálu.


171
n/a
 #93 

| Předmět: Free energy !
28.03.20 04:53:32 | #74
Tyhle videa od Mehdiho me bavi :D

766
n/a

| Předmět: RE: Free energy !
28.03.20 17:45:51 | #75 (1)

Boží *15238* *15238* *15238*


171
n/a
 #74 

| Předmět: RE: RE: Free energy !
25.04.20 22:23:29 | #85 (2)

totální sračka a ztráta času na to koukat *34007*


-64
n/a
 #75 

| Předmět: RE: RE: RE: Free energy !
27.04.20 00:09:08 | #88 (3)
| Předmět: Žárovky
13.03.20 11:14:35 | #60

Proč mnozí lidé používají výraz "žárovka" pro svítidlo s LED? Mohli by použít i jiná pojmenování světelných zdrojů, třeba - pochodeň, louče, obloukovka, výbojka, petrolejka, zářivka, olejovka, svíčka ... ale né, i diody jsou označeny žárovkami. Tvrdě a nekompromisně. *3284*


171
n/a

| Předmět: RE: Žárovky
13.03.20 14:56:03 | #62 (1)

Ja bych to videl takto :D

Žárovka

Led žárovka

Led svitidlo


766
n/a
 #60 

| Předmět: RE: RE: Žárovky
13.03.20 15:10:16 | #64 (2)

Snad LED-svítidlo s E24 závitem. Nebo jen LED s E24 závitem.
O žáru se v případu fungující LED nedá mluvit.


171
n/a
 #62 

| Předmět: RE: RE: RE: Žárovky
13.03.20 15:16:33 | #66 (3)

tvarove pripomina zarovku, to ze nema vlakno z toho nemusi nutne delat ne-zarovku :D


766
n/a
 #64 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Žárovky
13.03.20 19:18:25 | #68 (4)

A co takhle místo "žárovky" použít výraz "světlovka"?


171
n/a
 #66 

| Předmět: RE: RE: RE: Žárovky
14.03.20 22:09:06 | #69 (3)

To je právě omyl. Žárovka vůbec nesouvisí s žárem. Původně ji totiž vynalezl ještě před Edisonem Jára CImrman a nazval ji "Járovka". Američané to ale vyslovovali žárovka a pak už se to tak zkomoleně ujalo všude. Jára zase přišel zkrátka.


0
n/a
 #64 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Žárovky
14.03.20 22:13:33 | #70 (4)

džárovka *2*


766
n/a
 #69 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: Žárovky
14.03.20 23:18:40 | #71 (5)

Ne !!!
Spíš "Studenka".

(jako studénka křišťálovej vody, nebo studénka jasného světla)

Nedávno jsem někde (na síti) zahlédl článek o jednom kutilovi, který si namontoval na svůj automobil sadu LED světlometů, které by zaručily slepotu protijedoucích řidičů. Když zaměří svůj světlostroj na kopce, tak je osvětlení zřetelné na 2,5 kilometrech vzdálených skalách. *3284*


171
n/a
 #70 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Žárovky
15.03.20 00:23:39 | #72 (6)

to musi mit odber jak krava :D


766
n/a
 #71 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Žárovky
15.03.20 02:56:36 | #73 (7)

Možná měl druhej akumulátor v autě ... a když motor točí aspoň tak 2000 ot/min ... *3284*
Myslím že takovejch 300 A lze lehce schrastit a to dá jmenovitě 3,6 kW. S dobrými koliminátory by se dala vysvítit plocha 500 x 500 m tak, že by se tam daly číst noviny. Na ploše 36 m2 by jas byl stejný jako když svítí Slunce.

Kdysi jsem debatoval s jedním, který si stavěl "ruční" svítilnu o elektrickém výkonu sice slabším, ale jestli mě paměť neklame, tak to mělo být snad 300W. Pochopitelně byly ty LED chlazeny vodním oběhem ... a časová délka svícení na plný pecky měla být jen v minutách. Nevím jestli ten svůj projekt dotáhl do zdárného konce.


171
n/a
 #72 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Žárovky
26.04.20 23:06:18 | #86 (8)

To co píšeš je mimo mísu? Druhý akumulátor v autě, dva dohromady 90 ampérhodin tedy devadesát ampér svítí hodinu. W=V krát A to je 12x90=1080w 5w osvětlí metr čtvereční osvětlíš tedy 216 m čtverečnách. Ty si napsal že osvětlíš 500x500= 250000 m čtverečních . Potřeboval by si těch auta víc jak 1157 slovy tisíc stopadesát sedum automobilů, aby si osvítil tu plochu o straně 500metru. Z čehož vylívá, že máš IQ houpacího koně. *6554*


-64
n/a
 #73 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
26.04.20 23:29:19 | #87 (9)

Bohužel ve tvém posudku se to přímo hemží chybami.

Startovací batterie pro malé osobní auto si vystačí zpravidla s kapacitou 45 Ah, Já mám ve svém třílitru baterku 70Ah. Ale tyhle údaje nemají nic společného s výkonem.
Tvá věta: W=V krát A to je 12x90=1080w jest zkrátka hovadinou a to je mírně formulováno.

Napětí vynásobené intenzitou proudu dá výkon, P = U x I
V našem případu ja 45Ah baterka schopna dodat do startéru proud, řekněme 200A, dodá tedy výkon P = 12V x 200A = 2,4kW. Se dvěmi batteriemi, podobnými té mé, která je schopna dodat proud 450A
P = 2 x 12V x 450A= 10,8kW.

Pak tam máš ještě logické a faktické chyby, přímo renoncy. Pětiwatová kapesní baterka s LED osvětlí krásně jasně 100 metrů čtverečních fasády domu.

Jo a ta má pětiwatová kapesní baterka s LED dosvítí i na Měsíc, na Mars i na Slunce.

To co jsem psal o té superbaterii LED světlometů byla citace z jednoho magazímu. To neznamená, že jsem si tohle monstrum postavil.


171
n/a
 #86 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
27.05.20 17:17:30 | #89 (10)

to uvádíš startovací proud který jde použít několik sekund a navíc podle normy může klesnout napětí pod 8Volt . Takže tu nemávej 12cti volty


-64
n/a
 #87 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: Žárovky
28.05.20 03:26:12 | #91 (4)
*15238*

171
n/a
 #69 

| Předmět: RE: RE: Žárovky
22.04.20 17:19:25 | #77 (2)

Tohle je kroky odkaz na tvůj e-mail do kterého nemám pochopitelně přístup a asi i ostatní diskutníci.

O co vlastně v tom skeči kráčí?


171
n/a
 #76 

| Předmět: RE: RE: RE: Žárovky
22.04.20 22:23:10 | #80 (3)
| Předmět: RE: RE: RE: RE: Žárovky
22.04.20 22:49:15 | #81 (4)

*15238* *15238* *15238*
Ze začátku jsem se na to nemohl dívat, na to mrhání vzácnými a brzo zlatem vyvažovanými žárovkami.
Ale v 1:50 jsem byl odměněn. Díky. Teď můžu konečně vyhodit zastaralé štafle a měnit žárovky moderně.

To uvítají zajísté i vlastníci křišťálových lustrů s padesátkou žárovek. A že v zámku může být těch lustrů mnoho.


171
n/a
 #80 

| Předmět: Máme dvousté výročí objevu…
13.02.20 05:35:58 | #58

Před 200. lety objevil Oersted (Hans Christian Ørsted), že elektrický proud budí magnetické pole. Tím položil první kámen do stavby budovy elektrodynamiky. Jeho kolegové zkonstruovali na tomto principu v tom roce (září 1820) první galvanometr.


171
n/a

| Předmět: budou prý dotované
21.01.20 00:01:09 | #30
elektromobily zhouba lidstva:

-64
n/a

| Předmět: RE: budou prý dotované
21.01.20 12:48:47 | #32 (1)

Na to jsi přišel sám od sebe? Kolik lidí zahubily podle tvých vědomostí elektro-automobily?
Není to spíš tak, že houbou lidstva jsou ideologové a zbrojaři?


171
n/a
 #30 

| Předmět: RE: RE: budou prý dotované
21.01.20 19:43:56 | #34 (2)
já to myslím v širším měřítku. Nevýhody elektromobilů pro planetu: 1.spotřeba el.energie ze3/4 z fosilních paliv. 2.Nedostatek elektřiny 3,Likvidace baterií 4.vzužívání dětí na těžbu surivin do baterií:

-64
n/a
 #32 

| Předmět: RE: RE: RE: budou prý dotované
21.01.20 19:53:12 | #36 (3)

S tim docela souhlasim. Lithium likvidovat je problematicke. Vyroba el. energie je mozna i horsi k ovzdusi nez spalovani phm.
Rozumna alternativa by byl vodikovy pohon ktery se zatim moc nerozsiril


766
n/a
 #34 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: budou prý dotované
21.01.20 20:41:06 | #38 (3)

Ano vodík postavit atomovou elektrárnu na břehu moře a vyrábět ho z vody. i když myslím že jsou jiné chemické technologie. Vodík je dost výbušný ale technologie by už byla dnes docela zvládnutelná že by se toho lidé báli?


-64
n/a
 #34 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: budou prý dotované
22.01.20 11:41:48 | #40 (3)

Nástup nové techniky je skoro vždy spojen s různou problematikou, která se pak řeší "za pochodu". Nejiné to bylo i u motorů s vnitřním spalováním v dobách, kdy se benzín kupoval po litrech v lékárnách a drogeriích.

I ke katastrofám dochází, letadla padají, automobily bourají ... a přesto letecká i automobilová doprava houstne.

Co se týče (plynného, ale i tekutého) vodíku ... tak tam jsou také nemalé problémy a to jak se skladováním, tak s transportem a výrobou. V současnosti se vyrábí vodík z ropy a ze zemného plynu a to je kvůli bídné účinnosti těchhle procesů velmi nákladné.

V chemii litiových akumulátorů se nevyznám a možná je jejich recyklace nákladnější než získávání z přírodních nalezišť. Možná že je to jen dočasné a že budou nalezeny metody, jak tenhle odpad efektivně využít.


171
n/a
 #34 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: budou prý dotované
23.01.20 00:18:46 | #42 (3)

Pozor. Přesněj řečeno není vodík ani trošku výbušný, na rozdíl od nitroglycerinu.
Výbušná je směs vodíku se vzduchem a nedej bože s kyslíkem. Přesto to nebouchá samo od sebe, ale potřebuje to nějakej iniciátor, jiskřičku, nebo elektrický výboj. Přesně stejně ovšem bouchne směs zemního plynu se vzduchem, jako i směs benzínových, nebo acetonových par se vzduchem.

Pamatuji se na experimenty se směsí vodíku a kyslíku z elektrolýzy vody. Malá štamprle (tak 20cm3) tohoto čertova plynu dá explozi, proti které je výstřel z pistole jen "pšouknutím". *3284*


171
n/a
 #34 

| Předmět: RE: RE: RE: budou prý dotované
23.01.20 14:22:43 | #46 (3)

Ovšem největší problém v realizaci masívního používání elekromobilů je
a. v časově náročném doplňování energie do vozidla.
b. V současné době potřebné registraci, či (placeného) členství klubu dotyčného zdroje el. energie.
b. ve drahém a málo efektivním skladování elektrického náboje a tím jeho podstatným prodražení.

K
a. specielně v USA se už tvoří mnohahodinové kolony vozidel u nabíjecích stanic a když není k dispozici dobře vybavená čekárna, tak stráví v zimě čekatelé hodiny ve vymrzlém vehiklu.

Když se diskutovalo o elektro-mobilitě před půl stoletím, tak se mělo za to, že akumulátory budou normované a na zásobovacích stanicích během minuty vyměňované za nabité. Ovšem to by se musely automobilky domluvit na normalizaci akumulátorů.


171
n/a
 #34 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: budou prý dotované
25.01.20 22:57:02 | #48 (3)

výměna akumulátorů je nereálná koupím auto a vyměním svoje nové za jeté s nízkou kapacitou? Jo a kolik sad bude na skladě? stejně jako propan lahví?


-64
n/a
 #34 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: budou prý dotované
26.01.20 16:46:13 | #52 (3)

To je jeden z problémů, ta vysoká cena akumulátorů a neochota automobilek se dohodnout na normě. Pochopitelně je s tím spojena ještě spousta dalších nedořešených detajlů.
Ten návrh z minulého století počítal pochopitelně s placením za odebranou elektrickou energii.

Příklad, dejme akumulátor se jmenovitou kapacitou 45kW což by mělo stačit na šetrnou jízdu na 300km. Nový akumulátor by umožnil dojezd 330km a akumulátor starý, před vyřazením (80% kapacity) dojezd 240 km. Jedu tedy 200km a na stanici chci nabitý akumulátor, protože mám před sebou ještě 41km. V amululátoru mám tedy energii na 40km a dostanu třeba nový akumulátor s energií na 330km. Zaplatím tedy za energii pro dojezd (330 - 40) 290km.

Výhoda by byla ve výměně akumulátoru řekněme za 2minuty a tudíž ve snesitelně krátkém přerušení cesty.

Nevýhoda je v tom, že by na stanicích museli mít zásobu průběžně nabíjených akumulátorů a tedy nějakou elektrárnu poblíž.

Neříkám, že je snadné tohle realizovat. Jde hlavně o cenu akumulátorů, která by musela spadnout na únosnou míru, na několik procent dnešní ceny. Což je možná, nebo pravděpodobně nerealizovatelné.


171
n/a
 #34 

| Předmět: diodový můstek
19.01.20 15:54:04 | #28

zdravím,vrtá mi hlavou jedna věc - v týdnu se mi stala nemilá věc ,po nastartování a následném rozsvícení ikonky dobíjení a za cca 4 minuty jízdy jsem byl kaput bez štávy . baterie - nula ,následně se při opravě zjistilo že na vině je diodový můstek v alternátoru

nejde mi ovšem do hlavy jak může odejít baterie tak rychle ,protože i kdyby alternátor přestal dobíjet tak to nějaký čas potáhne baterie ,tohle byly ovšem tak čtyři minuty , on se ten diodový můstek chová jako zkrat když přestane fungovat ?


78
n/a

| Předmět: RE: diodový můstek
20.01.20 02:56:57 | #29 (1)

To by mi mou hlavou vrtalo také.
Jestli to nastartovalo motor, tak by baterka měla zásobovat zbylé el. spotřebiče podstatně déle, než několik minut. Ovšem v těch elektronikou prošpikovaných dnešních vehiklů se nedá říct co vlastně ten motor zastavilo. Jestli to výměna alternátoru "opravila" nedokáži potvrdit.

K alternátoru - tak ten třífázový usměrňovací můstek je prakticky nezničitelný, pakliže nemá výrobní vadu. Má devět diod a ty jsou propojeny přes pojistku trvale k baterii.
Podstatně houfněj "odejdou" po statisících najetých km uhlíky na kroužcích rotoru. Další strategické součástky alternátoru jsou ložiska, regulátor napětí a jeho el. kontakt ke zbytku alternátoru.
Takže kdyby ... kdyby šly dvě diody (protilehlé) do zkratu, tak by se měla přepálit pojistka (u mého, celkem slabého alterátoru má 70A, takže by ji proud kolem 100A zajisté přepálil).

Ještě existuje jedno strategické místo v automobilu týkající se elektriky. Tím je zemnící vodič spojující elektricky motor a kostru automobilu. Tenhle vodič je pružný plochý propletenec tenkých drátků o impozantním průřezu, klidně 100mm², obvykle tak kolem 30cm dlouhý a musí odolávat vibracím (běžícího) motoru. V tomto smyslu může být i jeho připevnění šrouby uvolněné, nebo zkorodované. Je-li tento vodič pochroumán dlouholetou službou, nebo dokonce přerušen, tak je automobil elektricky absolutně po smrti.


171
n/a
 #28 

| Předmět: I2C
16.01.20 03:40:37 | #27

Zrovna se potýkám s pochopením protokolu I2C, páč jsem si pořídil LED display s tímto rozhraním.


171
n/a

| Předmět: no
13.01.20 10:16:57 | #14

kolem elektřiny je furt něco


n/a
n/a

| Předmět: RE: no
13.01.20 11:11:26 | #15 (1)

stačí málo a bezproudí je hned


n/a
n/a
 #14 

| Předmět: RE: RE: no
13.01.20 11:38:22 | #16 (2)

Přesně tak, to mi připomělo, že musím jít do dílny něco dodělat. *3284*


171
n/a
 #15 

| Předmět: RE: RE: RE: no
13.01.20 13:28:39 | #17 (3)

jo hlavně ať tě to nesejme


n/a
n/a
 #16 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: no
13.01.20 14:29:32 | #18 (3)

Jsem zřejmě odolnej a opatrnej. Pracoval jsem jak s napětími kolem 60kV, tak s proudy několika kA. Kromě několika drobounkých (tak do jednoho milimetru) popáleninek od vysokofrekvenčního 40kV napětí jsem neinkasoval nic co by stálo za řeč. Ty kopance, které člověk od síťového napětí čas od času slízne mi nikterak nekazily náladu.To se víc poničím v dílně ostrým a špičatým nářadím. Nebo popálím, v tomhle mám taky dobrou praxi.

To není prosím holedbání, ale faktum mé profese a mé chaotické píle.

Teď jsem dokončil takový minimixer na pěnění mléka do kafe pro mou paní, nic moc. Spíš si jen tak hraji a to rád. *3284*
Pracuji momentálně na čtvrté variantě měřiče koncentrace plynu (plynů) (propanbutan, zemní plyn, vodík a pod.).

Má tu někdo zkušenosti s programováním mikroprocesorů Atmel řady Attiny?


171
n/a
 #16 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: no
13.01.20 17:29:04 | #19 (3)

to může bejt zajímavý


n/a
n/a
 #16 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: no
13.01.20 18:34:47 | #21 (3)

Jestli jsi mínil ty "čuchače" plynů, tak je to nejen zajímavé, ale i životně důležité.

Jestli ti neunikla ta exploze věžáku v Prešově, tak té by takový hlásič, vybavený poplašným zařízenim, spolehlivě zabránil. No a existují i "čuchače na jedovatý CO, na který zemře opakovaně spousta lidí a přitom takový "čuchač" lze pořídit za pár babek.. To samé platí i pro hlásiče kouře (z hoření). Když člověk spí, nebo leží ve vaně, tak plyny nevnímá. A CO je tichý zabiják.


171
n/a
 #16 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: no
15.01.20 15:39:49 | #26 (3)

to máš pravdu


n/a
n/a
 #16 

| Předmět: no comment
11.01.20 13:28:09 | #4

n/a
n/a

| Předmět: RE: no comment
11.01.20 14:44:55 | #6 (1)

Názorné varování ... :-)))


171
n/a
 #4 

| Předmět: RE: RE: no comment
11.01.20 14:58:17 | #7 (2)

tak je to nahraný, ale je to názorná blbost


n/a
n/a
 #6 

| Předmět: RE: RE: RE: no comment
12.01.20 02:45:28 | #10 (3)

Samozřejmě je to nahrané. Lidé se různě baví a rádi smějí.


171
n/a
 #7 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: no comment
12.01.20 17:40:35 | #13 (3)

a proti tomu nemám nic


n/a
n/a
 #7