Nazdar.
Jo, s těmi aktuálními akumulátory na bázi PbCa je problém, protože
napětí alternatoru auta je většinou nastaveno na 14,35V, což vyhovovalo
dřívějším akumulátorům na bázi PbSb (olovo-antimon).
Příklad při nabíjecím napětí 14,4V se nabila PbSb za 12h na 100%,
kdežto moderní PbCa docílí po 12h zhruba 85% nabití.
Tahle PbCa při nabíjecím napětí 14,4V docílí až za 60h nabití necelých
100%, Při nabíjecím napětí 15,4V docílí nabití 100%, za 42h.
Podobně to vypadá s udržovacím napětím při udržování 100%-ho
nabití. Dřívější PbSb potřebovala 13,6V, nová PbCa potřebuje 14,8V.
Takže, na vyrovnání samovybíjení akumulátoru by stačil relatívně
malý proud, zhruba 1/1000 údaje kapacity - tedy pro 50Ah akumulátor 50mA.
Jenže ouha. V dnešních autech je i elektronika permanentně "visící" na
akumulátoru a ta může odebírat klidně i 50mA. To znamená, že by měl
udržovací zdroj mít schopnost dodávat aspoň 100mA.
Udržovací zdroj by měl mít výkon zhruba 14A x 0,1A = 1,4W, což
zvonkové trafo určitě dodá, ale otázkou je kolik proudu skutečně "teče"
do akumulátoru. Pakliže se chceš vyhnout nějaké regulaci napětí zdroje,
tak musí být ten proud skutečně malý, ale "udělat" regulaci napětí Umax
=14,4V a proudu Imax < 200mA není zas tak velký problém. To by zvládl
transformátorek 3 ... 5 VA se jmenovitým napětím aspoň 12V~.