Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 3751490x
Příspěvků:
98844

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #101420

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 13:06:43 | #101420
Reakce na příspěvek #101412

ad soucet:
to jakoze fakt myslis vazne, ze se s presvedcenim akademickych ucencu o monolatricnosti dane pasaze "vyrovnas" jednoduse tim, ze napises, "u žalmu 82 není úplně jasné, komu je adresován, vypadá to na lidské (izraelské) soudce"? ale ok.. jestlize jsi se dnes dovolaval toho, ze "Bible je věroučná kniha", pokus se mi tedy tento vers osvetlit teologicky, a to, prosim pekne, predevsim z hlediska reformy nabozenstvi, se kterou je spjat..


 #101412 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 13:47:14 | #101421 (1)

ad:
jen prosim nehledej zadne hacky a pokus se uprimne odpovedet..


 #101420 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 13:59:12 | #101425 (1)

Vždyť jsem taky napsal vyjádření učenců. Žalm předkládá odpovědnost pozemských soudců vůči Nejvyššímu soudci.


1  
 #101420 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 14:07:45 | #101428 (2)

ad soucet:
ok a jaky duvod mel tedy podle tebe autor textu ony tebou zminene "pozemské soudce" nazvat "božskými bytostmi" v ramci teologickeho osvetleni, o ktere jsem te pozadal?
viz. מִזְמ֗וֹר לְאָ֫סָ֥ף אֱ‍ֽלֹהִ֗ים נִצָּ֥ב בַּעֲדַת־אֵ֑ל בְּקֶ֖רֶב אֱלֹהִ֣ים יִשְׁפֹּֽט׃


 #101425 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 15:03:05 | #101436 (3)

No to už jsem psal, lidští soudci jsou díky svému soudcovského úřadu bohové v přeneseném smyslu. Soudcovský úřad je Boží úřad, protože soud patří pouze Bohu a izraelští soudcové měli vůči Bohu odpovědnost:

Dt 1,16-17: Vašim soudcům jsem tenkrát přikázal: „Vyslechnete své bratry a budete soudit spravedlivě, ať půjde o při mezi člověkem a jeho druhem nebo mezi ním a přistěhovalcem. Při soudu buďte nestranní. Vyslechněte malého stejně jako velkého; nikoho se nelekejte, neboť soud náleží Bohu. Záležitost, která by pro vás byla příliš nesnadná, vznesete na mě a já ji vyslechnu.“

2 Par 19,6: Soudcům nařídil: "Dbejte na to, co děláte, vždyť nevykonáváte soud lidský, ale soud Hospodinův. On je s vámi, když vynášíte rozsudek.


 #101428 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 16:57:40 | #101459 (4)

ad soucet:
vubec ti nerozumim.. v Dt 1,16-17 se jedna o Mojzisovo prohlaseni, ve kterem uvadi principy spravedliveho soudu a poveruje tebou zminene soudce, aby pripady projednavali kuprikladu bez ohledu na prislusnost zucastnenych stran, zatimco v diskutovane pasazi (Zalm 82 1), Pismem zprostredkovany JHVH primo soudi a odsuzuje bozstva (idea Boziho koncilu) za jejich zanedbavani lidstva a je zaltarem "vyzvan k povstani" a prevzeti spravcovstvi - skutecnost, ze jsou to bohove jakozto soudci v lidskem kontextu a nikoliv obracene, doklada kuprikladu 6. vers, kde cteni אלהים vylucuje lidi / co se totiz povahy jejich smrti tyce, je zde nikoliv nahodou akcentovano slovo כאדם, tedy ze "bohove zemrou, jako by byli lidmi" - kontrast s jejich povahou je proto evidentni.. jelikoz zde kontext nepodporuje cteni ve smyslu soudcu, ale bohu a Boha, muzes prosim poskytnout ono teologicke osvetleni dane pasaze?


2  
 #101436 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 17:02:00 | #101461 (5)

Něčím podobným jsem chtě reagovat, ale nemá to smysl.
*5655* *5655* *5655*


1 1  
 #101459 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 19:09:14 | #101463 (5)

Popravdě nevím, jestli oba mluvíme o stejném žalmu. V Žalmu 82 Jahve odsuzuje izraelské soudce, že nesoudí spravedlivě. Zdůvodnění, proč jsou soudci nazýváni bohové, jaké jsem poskytl, je myslím dobře pochopitelné. Slovo כאדם se užívá i ve smyslu obyčejný/prostý lid (viz Ž 49,3), takže Jahve jim říká, že ačkoli mají vysoké, božské postavení, tak zemřou jako obyčejní, "nízcí" lidé. A slovo אלהים nevylučuje použití na lidi, obecně se chápe, že je používáno přímo pro soudce např. v
Ex 22,8: V každé majetkové při, půjde-li o býka, osla nebo beránka, o plášť nebo o jakoukoli ztracenou věc, kterou by někdo označil za svou, ať přijde spor obou stran před Boha. Koho Bůh označí za viníka, ten dá svému bližnímu dvojnásobnou náhradu.
1 Sam 2,25: Jestliže hřeší člověk proti člověku, je rozhodčím nad ním Bůh. Zhřeší-li však člověk proti Hospodinu, kdo nad ním bude rozhodčím?" Ale oni svého otce neposlouchali. Hospodin tedy rozhodl, že propadnou smrti.
v obou případech třeba Kralická Bible slovo Bůh překládá přímo slovem soudce. Jinak je ještě slovo אלהים aplikováno na Mojžíše v Ex 4,16 a 7,1.


 #101459 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 20:14:22 | #101472 (6)

ad soucet:
rec je o Zalmu 82 a jelikoz citis potrebu se na to dotazat, odmitam dale diskutovat, protoze to evidentne nema zadny smysl.. ztotoznuji se proto s krudoxem, ze pochopit to je proste nad tve schopnosti.. tve "cteni" je totiz nejen chybne, ale predevsim ignorujici v hebrejske Bibli rozsirene literarni konvence a de facto i izraelskou historii az po pozdni druhe chramove obdobi - kdybys nebyl naprosty ignorant, tak bys rozhodne vedel, ze zmineny zalm je jedinou instanci Pisma, kde je takto argumentovano ve prospech monotheismu / oduvodneni, proc by Buh Izraele mel byt jedinym pravym Bohem.. zalez a uz drz pysk, jinak te fakt intelektualne vykastruju!!!


 #101463 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 20:27:02 | #101473 (7)

ad:
vyjma theisty krudoxe se samozrejme shoduji i s atheistou Dalkem


 #101472 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 20:51:06 | #101477 (7)

Prázdný fráze mi nezajímají, ať už od tebe, krudoxe nebo od kohokoli jinýho. Takováhle dětinská reakce je úplně zbytečná.


 #101472 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 21:06:38 | #101481 (8)

dětinský jsi ty, ignorant...


 #101477 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 14:12:21 | #101429 (2)

Biblický henoteismus

Texty, později zahrnuté do Hebrejské Bible, vznikaly v průběhu mnoha staletí a logicky v sobě odrážejí i vývoj lidské víry v bohy a Boha, od polyteismu přes henoteismus až k monoteismu. Finální redakci textů hebrejského kánonu prováděli horliví monoteisté. Přesto v textech můžeme nalézt řadu pozůstatků henoteistické víry.

O polyteistických kořenech, ze kterých vyrůstal Judaismus a v jejichž kontextu vznikaly i nejstarší biblické texty, píše zajímavě Richley H. Crapo na stránkách "An Antropologist Looks at the Judeo-Christian Scriptures".[5]

R. H. Crapo vysvětluje, proč je v Hebrejské Bibli místy používáno plurálu elohím pro vyjádření singuláru, když pro jednotné číslo existuje jinde v textu jednoznačný pojem El či Yahweh. Dále volně přeloženo a zkráceno:
Dříve, před vznikem prvních textů Bible, semitské náboženství Středního východu rozlišovalo mezi bohem El, někdy nazývaným Bull El (býk - symbol síly, plodnosti) jako Otcem bohů a Velkým či Svatým shromážděním (Great Assembly, Divine Council) ostatních bohů, dětí boha El. Bůh El byl považován za zdroj všeho ostatního. Později bylo jeho jméno převzato i do hebrejského náboženství pro vyjádření Nejvyššího Boha. Pojmu El však začalo být zhruba od 1. tisíciletí př. n. l. používáno i obecně k vyjádření jakéhokoliv boha. Hebrejci uznávali existenci většího počtu bohů jiných národů, svého Boha Izraele jim však nadřadili. Pojmu El začalo být užíváno obecně jako titulu "bůh". A Nejvyšší Bůh byl jmenován jako Elyon.

Princip Svatého shromáždění (Divine Council) pochází ze sumerského panteonu:
Sumerský bůh An a jeho žena Ninhursag byli prapředky ostatních bohů. Jejich děti-bohové vytvořili člověka, každý byl odpovědný za určitou oblast života a stali se např. i patrony sumerských měst. Tito bohové první generace tvořící Shromáždění bohů (Assembly of the Gods) byli označováni jako Anannuki (Anunnaki). Jejich vůdcem byl bůh Enlil.

Sumerský panteon si vypůjčili i jeho severní sousedé, semitské národy. Bohy si pojmenovali po svém, základní rozdělení na Nejvyššího božského prapředka a skupinu ostatních bohů však zůstalo zachováno. Nejednotnost panovala v tom, kdo by měl být oním nejvyšším bohem. Babylóňané považovali své bohy Elohim za děti nejvyššího boha El. Vůdcem bohů elohim se stal Elův syn Marduk. Kanaánci, sousedé a političtí protivníci Hebrejců, tohoto nejvyššího boha nazývali jednoduše Pán či Baal ale jeho skutečné avšak tajné jméno bylo Hadu či Hadad. Soupeřem tomuto bohu vládnoucímu ostatním bohům byl Yamm jehož osobním jméno bylo Yaw či Yawu. Podobně i Hebrejci považovali jméno svého nejvyššího boha za natolik posvátné, aby nebylo vyslovováno, ale pouze psáno - YHWH. Oslovovali ho "Pane" (adonai, baal). Ačkoliv byli Kanaánci a Hebrejci nepřáteli, uctívali pravděpodobně stejného boha, i když ho jmenovali různě - jedni jako Baal a druzí Yahweh.

Hebrejský nejvyšší bůh Yahweh byl tedy synem boha El. Tomu odpovídá verš KTU 1.1 IV 14 ugaritského textu: [a]
sm . bny . yw . ilt
překládáno jako
"Jméno syna boha, Yahweh".

Hierarchii
El (Elyon) >> Yahweh >> ostatní bohové
názorně ukazuje např. verš Deuteronomium 32:8-9:
Když Elyon přiděloval národům,
když rozsazoval lidstvo,
stanovil hranice lidu podle počtu bohů/synů boha.

Yahweho (Pánovým) podílem je jeho lid,
Jákob jeho vyměřeným dílem.

V hebrejském podání Yahweh vládnul ostatním dětem boha El. Jeho vedoucí postavení je mnohokrát připomínáno v další knize Hebrejské Bible - Žalmy (Psalms), např. ve verši Žalm 86:8 či Žalm 89.

http://myty.cz/view.php?nazevclanku=elohim-ii-henoteismus-v-bibli-spolecenstvi-elohim&cisloclanku=2006030003


1 1  
 #101425 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 15:05:01 | #101439 (3)

nj, dogma Pata a Mata *27179*


 #101429 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
11.11.24 15:08:58 | #101441 (4)

žádné dogma, normální akademický rozbor...
nemáš k tomu vůbec nic, co říct, tak se zmůžeš jen na ubohý posměch...


1  
 #101439