Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 3861779x
Příspěvků:
99468

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #1871

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jsou…
28.03.20 01:54:35 | #1871
Reakce na příspěvek #1870

Případ Galileo - podvodník kterého si podle mě církev neměla tak hýčkat.
( Požaduji po Ondim omluvu za jeho osočování Inkvizice jak řekl: "bandě hloupých fanatiků." )
V roce 1596 mu astronom Jan Kepler poslal pojednání o heliocentrismu. Zcela paradoxně však Galileo ještě v roce 1606 publikoval studii -Traktát o sférách neboli kosmografii, ve které uvádí důvody, proč Země je středem vesmíru. Mikuláš Koperník (1473–1543) přišel s heliocentrickou teorií přibližně sto let před Galileovým procesem. Řada církevních hodnostářů Koperníka podporovala. A zatímco byla tato teorie v katolických kruzích respektována a papežové Klement VII. (1523 až 1534) a Pavel III. (1534–1549) četli Koperníkovy spisy bez toho, že by v nich viděli nějaký problém ve vztahu k církevnímu učení.
Nepoctivost ho nakonec přivedla i do střetu s Církví
, protože jak později uvidíme, rozbuškou konfliktu, který vyústil v jeho proces, nebyly Galileovy vědecké názory, ale podvod, kterého se dopustil na papeži. Nejednalo se však o první nepoctivost v jeho životě…
Historik Michael Hesemann uvádí, že Galileo si během svých výzkumů přivydělával prodejem tzv. proporčního kruhu, který byl předchůdcem logaritmických pravítek. Napsal k němu i vlastní návod k použití. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby po čase nezačal toto zařízení vydávat za svůj vynález. Podobná situace nastala i s dalekohledem. Jeho princip vymyslel Giambattista della Porta v roce 1590 a jako první ho zřejmě vyrobil Holanďan Zacharias Janssen. Krátce nato začal Galileo v Itálii vyrábět dalekohledy ve velkém a vydával je za svůj vynález. Měl dokonce tu drzost, že po čase přenechal monopol na jeho výrobu benátskému dóžeti, aby od něj získal zdvojnásobení svého profesorského platu v Padově. Když podvod vyšel najevo, Galileo zase o výhody přišel a raději se „přesunul“ do Florencie.
Galilei byl se svou prací vítán a oslavován prominentními muži Církve. Koncem roku 1610 mu napsal jezuita Kryštof Clavius, že také jezuitští astronomové potvrdili objevy, které učinil svým dalekohledem. Když se Galileo příští rok objevil v Římě, byl s nadšením uvítán. Svému příteli napsal: ‚Byl jsem příznivě přijat mnoha slavnými kardinály, preláty a představiteli města.‘ Dostalo se mu dlouhé audience u papeže Pavla V. a jezuité z Římské koleje uspořádali slavnostní setkání na počest jeho objevů.“ Všechno se vyvíjelo v Galileův prospěch, a když v roce 1612 vydal své Dopisy o slunečních skvrnách, kde publikoval písemně své přesvědčení o souvislosti svých nových objevů s Keplerovou heliocentrickou teorií vesmíru, přišlo mu jako odezva mnoho nadšených dopisů. Jeden z nich byl od samotného kardinála Maffea Barberiniho, který se později stal papežem Urbanem VIII. Církev neměla žádné námitky proti používání koperníkovského heliocentrického systému jako elegantní hypotézy, jejíž nepochybná pravdivost nebyla tehdy ještě potvrzena, ale která odpovídala pozorovaným jevům lépe než kterýkoliv dosavadní systém.
Kde byl tedy problém?
Problém byl v tom, že Galileo nebyl ochoten brát svou teorii jen jako hypotézu a trval na její pravdivosti, i když ji zatím nemohl přesvědčivě dokázat. Některé Galileem uváděné důkazy byly zcela chybné. Například jeho hlavní argument, že příliv a odliv je důkazem pohybu Země, je z hlediska dnešních poznatků naprosto nesmyslný . Nedokázal odpovědět ani na námitku, že kdyby se Země pohybovala kolem Slunce, musela by se zdánlivá poloha hvězd pozorovaných ze Země v průběhu roku lehce měnit.
Jezuitští astronomové již dříve potvrdili mnoho z jeho objevů a dychtivě čekali na další důkaz, aby mohli definitivně opustit starý systém. Také mnoho vlivných mužů Církve věřilo, že Galileo má možná pravdu, ale museli čekat na důkazy. Když Galileo neustále veřejně hájil svůj názor jako dokázaný a nepochybný, církevní autority mu v roce 1616 sdělily, že musí přestat učit Koperníkovu teorii jako pravdivou a dokázanou, ale může ji pojednávat jako hypotézu.Galileo souhlasil a pokračoval ve své práci.
Podvod, skandál a zákaz Vlivné církevní osobnosti i nadále Galilea podporovaly a sám papež Urban VIII. (1623–1644) mu roku 1630 přiznal vyplácení renty.
V roce 1632 vyšla jeho kniha Dialog, kterou sepsal na popud papeže. Slíbil v ní nezaujatě vysvětlit dostupné názory na uspořádání vesmíru. Když kniha vyšla, vypukl skandál. Nejenže nešlo o nestranné pojednání, ale obhajobu starého systému se Zemí uprostřed vesmíru v tomto Dialogu vedl muž se jménem Simplicius (česky Prosťáček). Kniha navíc obsahovala církevní schválení, které Galilei získal podvodem. To byla poslední kapka… V následném procesu v roce 1633 bylo na Galileiho uva
leno podezření z hereze. Galileovi bylo přikázáno přestat publikovat koperníkovské názory (někteří dnešní odborníci se domnívají, že tento zákaz se týkal spíš jen Galilea osobně, protože další katoličtí vědci i nadále používali ve svých pracích myšlenku pohybu Země). Když složil vyznání víry, mohl dál pokračovat ve svých ostatních výzkumech (domácí vězení, ke kterému byl odsouzen, strávil v luxusních palácích svých přátel, vysokých církevních hodnostářů). Publikoval pak ještě další důležitá díla a i nadále pobíral papežskou rentu, kterou mu v roce 1630 přiznal Urban VIII.



| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Jsou…
28.03.20 16:32:36 | #1883 (1)

Píšeš :
"Galileo - podvodník kterého si podle mě církev neměla tak hýčkat.
Galilei byl se svou prací vítán a oslavován prominentními muži Církve. Koncem roku 1610 mu napsal jezuita Kryštof Clavius, že také jezuitští astronomové potvrdili objevy, které učinil svým dalekohledem. Když se Galileo příští rok objevil v Římě, byl s nadšením uvítán.
"

Takže doboví církevníci nadšeně vítali podvodníka ? To by znamenalo, že byli mentálně jaksi zanedbaní, když nepoznali jaký je Galileo padouch. To zavání nelibě nesvéprávností. Dokud byl Galileo v přízni papežem tak se ke Galileovi lísali jako hodní pejsci a když se papež nechal náboženskými fanatiky ukecat a nedržel nad Galileem ochranou ruku, tak se ti církevní fanatici vrhli na Galilea jako smečka vzteklých psů. Najednou jim vadila teorie heliocentrizmu, ale hlavně jim vadil Galileo jako osoba a chtěli ho nechat zabít. Velmi primitivní chtíče takzvaných křesťanů.

Podle legendy dalekohledu měli na princip dalekohledu přijít děti výrobce brýlí při hře s nepovedenými čočkami. Onen brýlař pak nabízel dalekohledy s celkem mizernými vlastnostmi. Toho principu se chytil Galileo a podchytil (dnes by se asi dalo říct vědecky) princip dalekohledu a vylepšil jeho vlastnosti k seriózní použitelnosti. Tento dalekohled byl jeho vynálezem a jako takový ho poskytl Benátčanům. Galileo byl údajně také prvním. který začal používat dalekohled ke zkoumání a měření noční oblohy (objev měsíců Jupitera).

Jedinou slabinou heliocentrizmu tehdejší doby byla absence paralaxe hvězd. Vysvětlení je prosté, v té době náboženského temna si nikdo nedovolil připustit, že jsou hvězy (stálice) tak daleko od Sluneční soustavy, že změření paralaxy tak primitivními prostředky, jaké byly tehdá k dispozici bylo nemožné.

No chápu, že se Galileo stal u papeže neoblíben svým dílem Dialog, ve kterém (přihlouplý) Simplicio zastával geocentrismus a papežovi našeptávači tvrdili, že papež coby zastánce geocentrismu je ten Simplicio. To že tu papežskou nelibost církevní fanatici využili k roztrhání Galilea je jen ukázkou jejich morální ubohosti.

Čas dal Galileovi za pravdu, náboženské fanatiky té doby (před necelými čtyřmi stoletími) odsoudil k ubohosti.


 #1871