Jak pochopili i ostatní, já nijak nehodnotím tzv. Husovu "herezi" ani
oprávněnost jeho pojetí víry. Hodnotím jeho upřímnou snahu o nápravu
tehdejší církve, která neztrácela mezi věřícími svou autoritu kvůli
Husovým kázáním (Hus ostatně nebyl zdaleka jediným kritikem stavu
tehdejší církve), ale sama svým často ani neskrývaným nemorálním
chováním, kupčením s úřady a funkcemi ve své hierarchii, hromaděním a
bezuzdným zneužíváním majetku, dokonce i ozbrojenými konflikty mezi
jednotlivými papeži a tzv. vzdoropapeži.
Jinak - Husa bych nijak nestavěl proti Cyrilovi a Metoději. On i soluňští
bratři si ze strany katolíků, hlavně německých, užili pronásledování i
věznění dost a dost. Nakonec byli i všichni jejich žáci z českých zemí
násilně vyhnáni a jejich vliv se uplatnil daleko více v základech
pravoslavné víry ve vých. Evropě.
Za katolické patrony bych je opravdu nepovažoval. Skutečný katolicismus k
nám přinesli společně s latinskou liturgií až bavorští a sasští
kněží a prvním biskupem v Čechách byl Němec Dětmar.