Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 4013815x
Příspěvků:
100678

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #38271

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE:
08.06.23 15:16:38 | #38271
Reakce na příspěvek #38263

ad soucet:
.."Jak rozpoznáš iluzi od skutečnosti, když neznáš, jaká ta skutečnost je?"..
na diferencovani mezi realnymi a iluzornimi jevy pouzivam prislusnou metodologii a drzim se zasad vychazejicich z teorie poznani - jelikoz predpokladam, ze te takova odpoved asi moc "neuspokoji", tak navzdory riziku meho vykoledovani si "obvineni" z redukcionalismu, k tvemu prispevku poznamenam neco trochu jineho, kdyz uz je zde opet diskutovana osobni zkusenost..
pochopeni naseho vlastniho psychologickeho usporadani/mys­lenkovych pochodu je bezesporu nejzasadnejsim/ne­jobtiznejsim problemem, kteremu veda celi - nikoliv nahodou bylo dosazeno mensiho pokroku v porozumeni mysli nez v porozumeni zbytku vesmiru - jelikoz vsak k nasi mysli mame instantni introspektivni pristup, lide si paradoxne mohou myslet, ze by mu melo byt rozumeno.. ostatne i Descartes udelal z introspektivni "jistoty" zaklad vedeni - ackoliv vsak neuroveda o mozku odhaluje, ze mysl neni o nic vice ucelove rizeny system nez cokoli jineho v prirode, presto jsou lide pri obdobnych uvahach jakoby v neustalem pohlceni smyslem, ktere vychazi z humanitnich ved - jedna se o pozadavek interpretacniho porozumeni.. po disciplinach proto chteji, aby vysvetlovaly myslenky/arte­fakty/akce/uda­losti z hlediska jejich vyznamu - de facto se jedna o soucast neukojitelneho hladu po "pribezich se zapletkami" - lidstvo na nich "trva" jiz od doby, kdy z nas evoluce pred stovkami tisic let udelala konspiracni teoretiky.. pro lidi je proste charakteristicke videt motivy skoro vsude a moment uspokojeni nasi zvidavost prichazi povetsinou az ve chvili, kdy se dozvime vyznam veci ci jejich ucelu - ackoliv se da v kolokvialnim slova smyslu konstatovat, ze prirodni zakony jsou vetsinou nadcasove "matematicke" pravdy, v nichz cile ci motivace nehraji vubec zadnou roli, spousta lidi ma presto stale problem "zabalit" svou mysl kolem fyziky a chemie.. popisy prirodnich zakonu za pomoci vedeckych teorii bez "zapletek a rozuzleni" sice logicky nemohou uspokojit onu poptavku po fabulovanych narativech, ktere ja osobne vnimam jakozto prekazku v pochopeni nami zite reality a tedy i pokroku, ale jestlize na druhou stranu vime, ze verit v nadprirozeno je naprosto prirozene, coz potvrzuji evolucni antropologove kuprikladu i na zaklade vyzkumu kognitivni adaptace, neni prece vubec zapotrebi nadprirozenych bytosti k tomu, aby vysvetlily, proc v ne tolik lidi veri - na to bohate staci prirozene evolucni procesy.. muzes tedy prosim priblizit, jak si to myslel, kdyz si psal o "představách, které si vytváříme a bereme jako skutečnost"? proste nechapu samotny duvod vytvareni si predstavy o necem, co jakozto atheista pritom povazuji za iluzorni ci imaginarni


 #38263 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
08.06.23 17:57:53 | #38288 (1)

Napsal jsi hodně pravd, doufám, že si to zdejší ateisté celé přečtou. Veškeré informace o světě, resp. jakékoli informace vůbec, k nám přicházejí skrze psychiku, je tudíž psychika fundamentálním prvkem v procesu poznání, je ovšem politováníhodné, že o tomto "aparátu" víme tak málo. Jeho poznáváním zjišťujeme, že považujeme za samozřejmé něco, co vlastně vůbec samozřejmé není a naopak zase děláme výstřednost z něčeho, co je přitom přirozené. Neboli že každý žijeme v nějaké své bublině - ve "svém světě". Všichni svět nějak pojímáme, každý ho nějak vnímáme a interpretujeme, každý nějak pojímáme své místo v něm, a tyto své představy každý bezděčně považujeme za skutečnost. Je to přirozené, poněvadž jsme odsouzeni k tomu, něco za skutečnost považovat. To, že ateista odmítá ideu Boha, znamená jen tolik, že má představu světa, v němž se nevyskytuje Bůh, přičemž tuto představu považuje za skutečnost. Ateista i teista tak žijí v představě o světě - v představě, která klidně může být iluzí.


 #38271 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:
08.06.23 18:54:40 | #38304 (2)

Kristepane, to je zase blíbol.
Veškeré informace člověk získává prostřednictvím smyslů a detekuje, analyzuje, ap. pomocí rozumu. Psychika se mu, rozumu, max "plete do práce". Pokud bys chtěl tvrdit, že rozum je také psychika, pak si to přelož to ROZUMOVÉ a POCITOVÉ složky psychiky.
S pomocí rozumu nikdy "nepoznáš", že je normální něco, co ve slutečnosti normální není, ani nebudeš dělat výstřednost z něřeho, co je přirozené. Tady buď opět prezentuješ svoje nepochopení podstaty problému, a nebo zkoušíš manipulovat - prostě neustále motáš dohromady REÁLNÉ projevy psychiky (včetně těch patologických, produkujících patologický mozek, se SUBJEKTIVNÍ INTERPRETACÍ toho prožitku lidskou psychikou. Realita - v hlavě jsi vedl nějakou komunikaci. Dojem - bylo to s Bohem.

Rozdíl mezi ateistou a teistou pak je ten už zde 1000x uvedený
teista SI JE JISTÝ, že Bůh je (ale důkaz nemá vůbec žádný, má jen svoje subjektivní dojmy a interpretace)
ateista NEVĚŘÍ, že bůh existuje (protstě proto, že neexistuje důkaz existence Boha)

To je reálný dopad rozílu myšlení teisty a ateisty.
Pokud bude Bůh dokázán, ateista tu informaci přijme a bude vědět, že Bůh existuje
Pokud by se nějak povedlo dokáat, že Bůh neeexistuje, nebo i jen to, co se děje už 2000 let, že se mnohokrát povedlo dokázat, že něco, co věřící do té chvíle přisuzovali kreativní vůli boha, touto kreativní vůlí boha nebylo, teista postupuje klasickým stylem typu "Bůh vi, co a proč činí" a víry se nepustí.

Přeci není možné takhle odbýt objektivitu a racionalitu zrelaticvoizováním smatláním se subjektivitou a iracionalitou ? .-))))))))))))))


 #38288