Jo.
Pohádky se mají brát jako takové, stvořené bůhvíkdy, bůhvíkým a
bůhvíproč. Mi připadá pošetilé a i psychopatologické hledat v
pohádkách nějaká "zrnka pravdy". To platí rovnou měrou jak o Sedmi
trpajzlícch se Sněhurkou, jako o bilbli a jiných náboženských pohádkách.
Diskuze na toto téma máme brát jako zábavu, legraci a krácení volného
času. Jako inspiraci pro naše rozumné chování a jednání.
Proč napsal třeba Swift svého Gullivera na cestách , nebo Cervantes
svého Dona Quijota? Proč zavedl Swift Gullivera i do říše koní,
inteligentních a vzdělaných, kteří chovali němé lidi jako svá domácí
zvířata? Swift tím románem o Gulliverovi na cestách kritizoval morálku a
tehdejší sociální systém Anglie. A Cervantes podobně.
Tihle dva a spousta jiných autorů chtěli ukázat svým čtenářům a
národům kudy vede cesta k harmonické společnosti, jako i autoři biblických
povídek a pohádek. Cesta vede kritickým posouzením sociální situace a
snahou o nápravu nešvarů.Akorát bible je sepsána pro lidižijící v Asii
před dvěmi tisíciletími.
Se stejným popudem napsal Morus i román ideálnílidské společnosti
umístěné do země Utopia. Nebyl jediným autorem, kterému ležely na srdci
společenské systémy ovládané diktátory. I De Foe napsal Robinsona ze
stejného důvodu. Robinson si vybudoval vlastní království a vlastní ráj,
kde mu nikdo nic neporoučí, kde je Robinson svým vlastním pánem, kde nikdo
nemá nad ním moc a kde ho nikdo nevykořisťuje.
Tohle platí i o románech Karla Maye, Haška, Hrabala .... Gabriela
Chevaliera, Chestertona .... a milionech dalších. V jejich románech a
povídkách je spousta moudrosti ... a tady se diskutuje o bibli, o svazku
pohádek a příběhů z doby kamenné a bronzové. Lidstvo je už daleko za
fází doby kamenné a bronzové, mělo by hledat reálné cesty k nápravě a
ne setrvávat mentálně v dobách lovců mamutů.
Náš svět není ideální. Do ideálu má nekonečně daleko. Lidé by
měli hledat kontruktivní řešení problémů a ne provozovat destruktivní
procesy.