Naopak. My ateisté nevěříme, že existuje
ne že věříme, že neexistuje
furt si to pleteš .-))))
fakt to není totéž. věřit v něco zakládá na víru.my víru nemáme.my
máme nevíru .-))))
Jak kdo ... já mám jistotu a to absolutní, že bohové, jako i Sněhurka, vodníci, andělé a čerti... jsou pohádkové bytosti. Nulová možnost, že by v našem světě existovalo něco, co by mohlo popírat platnost přírodních zákonů.
I ta pozice je možná :-))))
já vycházím z toho, že zdaleka nevím, co přírodní zákony umožňují
nebo ne a na jaké úrovni a v jakém vesmíru ap., zjednodušeně, nejsem
schopen doložit, že Bůh existovat nemůže, vždyť ani nevím, co by to
mělo být.-)))
Mně nevadí, že to nevím. Mně stačí, že se bez něho obejdu.
Akceptuji to.
ovšem ...
My také nemůžeme dokázat neexistenci Spidermana, čertů, vodníků a
pod.
Vycházíme z toho, že přírodní zákony, tedy fyzika, nedovoluje existenci,
schopnosti a vlastnosti takových objektů (vyhýbám se slovu osoba, či
bytost).
Proto není možné vyrobit nápoj "neviditelnosti" který svařovali alchymisté na dvoře císaře pána v Praze. Připomínám, že také míchali elixír mládí, vyráběli zlato z olova a zhmotňovali měsíční svit do krásné dívky. Z dnešního pohledu jsou to pošetilé snahy, ale současně dobrá živnost, když se najde někdo, kdo to financuje. Zrovna jako mumlání proseb (modliteb) k nějaké nadpřirozené bytosti.
Základní premisa zní - nepodléhejme iluzi (nebo zbožnému přání), že je možné sestrojit funkční perpetuum mobile, nebo věčný zdroj energie. Nebo že v Blaníku čeká vojsko blanických rytířů, aby vycválalo s šavlemi zachránit Česko v nouzi nejvyšší.
Lidé mohou mít jen to, co si vymyslí mozkem, zhotoví rukami a co
příroda (tedy fyzika) dovolí (umožní).
Nekonečno je také jen pouhé slovíčko vyjadřující něco nedosažitelného
.... do slova a do písmene. Jinak řečeno má vše začátek a také konec.
Jak praví moudrost "akorát jitrnice má dva konce".
U uvedených postav ale víme, kdo/co to je. Jsou jasně vyobrazeny a uvedeny
jejich schopnosti, charakteristiky. S tím už se dá pracovat.
U Boha nemáme vlastně ani jedno. Dokonce i ty jeho charakteristiky jsou spíš
takového typu pracovních úspěchů, co dokázal učinit, případně jaký je
v té nejobecnější, emoční, imaginární rovině, ale nic, čeho by se dalo
chytit, a zkoumat, jestli opravdu může existovat (což může být dokonce i
známka toho, že může - to, že ho nedokážeme popsat).
aleje to jedno, já v jeho existenci nevěřím. není důvod, aby tvořil. a vše ostatní jako láska ap. je tak bytostnělidské, že pokud tím disponuje bůh, je to další v řadě důkazů, že je bytost:-)))))))
Každá část má začátek a konec. Ale celek, tedy všechno co kdy bylo, je a bude, ho mít nemusí. A domnívám se, že ani nemůže.
Budu trochu sondovat.
Čím je podle tvého uvážení začátek a konec následujících objektů
Ticho v této době dochází že vnitřku nás samých, naslouchej sobě a poznáš osvícení.
Pokud pociťuješ absolutní jistotu u něčeho, co nemůžeš doložit, pak se z logiky věci dopouštíš víry.
A jak to máš s existencí vodníků – dáváš jí nějakou nenulovou pravděpodobnost, nebo jsi o jejich neexistenci přesvědčen a tudíž jen věříš, že neexistují?
To je jednoduché u vodníka neexistuje jediný důkaz že existuje. Proto
neexistuje.
Kdežto u Boha je to přesně naopak. Miliardy věřících s Bohem denně
hovoří. Je poznat ze světa co máme kolem sebe. Samo od sebe a samo ze sebe
to nemohlo být. Máme tu zcela prokazatelné
zázraky viděné tisíci lidmi a ohlašované dopředu, že se v tu dobu a na
tom místě stanou.
Suma sumárum miliardy důkazů existence Boha ale ani jediný pro důkaz
existence vodníka.
Vodní je klasický fígl ateistů nic víc a to jen pro to, že
samy nemají nic v ruce.
To se pleteš, ty miliardy lidí denně hovoří s vodníkema byl to právě vodník,kdo stvořil všechno kolem tebe.
Vodník může i za ty údajné zázraky, ne Bůh. Nikdo nikdy neviděl,kdo
ten zázrak dělá - byl to n,na topole podle skal, Jonatáne.
Jinak vodníka si vymysleli věřící, ne ateisté :-))))))))))
Jonatáne, to všechno se zakládá na pouhé víře. Že „samo od sebe a samo ze sebe to nemohlo být“ a podobné žvásty jsou podložené jen a pouze vírou. Existence sebevětšího množství lidí, kteří mají pocit, že komunikují s něčím mimo náš svět, neprokazuje vůbec, že něco takového existuje. Dokazuje to jen existenci takového pocitu u některých lidí. A to ani nezdůrazňuju, že takových lidí určitě nejsou miliardy, jak si ty zbožně přeješ…
Neexistuje žádný ověřený důkaz existence Boha, stejně jako toho
vodníka. Proto jeho existenci nepředpokládáme a není třeba o ní
uvažovat. To je podstata ateistického pohledu na tuto záležitost.
V existenci čehokoliv, včetně Boha, lze jen věřit. To je zase přístup
věřících. Že miliardy lidí denně hovoří s Bohem, to vykládej svému
psychiatrovi. Pokud se o to někdo snaží, je to zřejmě stejně jednostranná
komunikace jako Židů u zdi nářků. Nic jiného neprokážeš.
Prokázat neexistenci vodního ducha neumim, takže nemohu možnost jeho existence zavrhnout, byť neočekávám, že by existoval.
Jasně. Předpokládám, že s mluvícími vlky a kouzelnými hrnečky, co samy vaří, to máš taky tak. No a my ateisti to tak máme i s vaším (a vlastně i s každým jiným) bohem. Neočekáváme, že by existoval, ale jeho neexistenci (jako ostatně neexistenci čehokoliv jiného, co si někdo vymyslí) neumíme prokázat.
Já vím. Takový přístup je korektní, pokud se opravdu "děje" to neočekávání a nikoli zavrhování.
A teď pravdu – opravdu existenci mluvícího vlka jen neočekáváš a bereš ji v zásadě jako možnou, nebo ve skutečnosti víš, že neexistuje, a zdráháš se to přiznat?
Vědět, že neexistuje, mohu jenom tehdy, když je mi prokázáno, že je
existence mluvícího vlka nemožná. Pokud mi to prokázáno není, pak z
logiky věci jeho neexistenci jen odhaduji.
Máme něco takového prokázáno?
Hypoteticky ano.
Pokud připustíme, že řeč je projevem vyšší inteligence a třeba i nějak
uzpůsobeného hlasového orgánu, možná by se dalo konstatovat, že mluvící
vlk neexistuje, pokud za mluvení nebudeme považovat jeho vytí a
poštěkávání ....
Pokud by opravdu mluvil, možná by to už nebyl vlk.
Ano, samozřejmě, takhle se dá (i má) uvažovat. Ale všimni si, že stále používáš slovo možná.
Slovo "možná" připouští eventualitu, nepřesnost, nebo lidskou omylnost, například v TV předpověděli na zítra deště, možná bude pršet i u nás.
To možná bylo ale už jen k označení vlka nevlkem.-)))))
To jsme vůbec nemusel psát:-)))
o a to první před tím konstatováním bylo spíš řečnické.
Osobně bych klidně tvrdil, že mlvící vlk neexistuje, pokud by ten
živočich mluvil, už to není vlk :-))
OK, chápu. Mám to taky tak. Pravděpodobnost existence boha vidím asi tak stejně, jako toho mluvícího vlka.
Pravděpodobnost existence vlka mluvícího česky nebo anglicky je skutečně prakticky rovná nule, vzhledem k tomu, co víme o vlcích a o schopnosti mluvit řečí. O podstatě a fungování světa toho ale zase nevíme tolik, abychom mohli existenci Boha přiřadit stejnou pravděpodobnost. V jeho případě takovou míru jistoty zdaleka nemáme; nemáme poznatky, které by hovořili tak silně proti existenci Boha, jako hovoří proti existenci mluvícího vlka.
S pokračováním osobní existence po smrti je to ještě horší, o tom nedovedeme říct už vůbec nic. Při výpovědi o této věci se nemáme vůbec o co opřít; nemáme žádný poznatek, který by se tohoto nějak týkal. Čili tady jsou všechny výpovědi čirou vírou.
Pro boha, tady bytosti vybavené nadpřirozenými schopnostmi, tedy bytosti pro které neplatí přírodní zákony, platí to samé, jako pro vlka neschopnost komunikovat lidským hlasem.
Podle iluzorních představ pobožných lidiček může bůh umožnit
kostrám aby vylezly z hrobů, aby se rusáci stáhli z Ukrainy, nebo aby se
útočné zbraně rozpadly a tak znefunkčněly.
To první by byla jen nechutná show, to druhé a třetí by bylo
nedocenitelným přínosem pro lidstvo. Ten vševěda a všemocník pobožných
má tedy krásnou příležitost vyléčit tak šílence z jejich
imperialistických mánií. Kdyby tak existoval reálně a ne jen ve změklých
mozcích některých lidiček, Ti se jen modlí za mír, ovšem bez
sebemenšího efektu a stěžují si na nedslýchavost toho dědka na
obláčku.
Obsah pojmu nadpřirozený je historicky podmíněný, poněvadž označuje děje, které neumí věda vysvětlit.
Které děje nedokáže věda vysbětlit, aby musela připustit, že se
jedná o nadpřirozenost ?
I ten "zázrak" ve Fátimě se dá vědecky vysvětlit a není nutné
připustit, že se Země nadpřirozenou mocí zastavila, či že Slunce
nadpřirozenou mocí poskakovalo a měnilo barvy.
Faktem je, že věda nedokáže vysvětlit proč vylezl praotec Čech na
Říp a co ho vedlo k doměnce, že vidí zemi plnou mléka a strdí.
Důvod je prostý : pohádkové děje nelze reálně vysvětlovat, protože jsou
z pohádkového a ne z reálného světa.
Vědecky se dá vysvětlit i to, proč miliardy lidiček věří v existenci nadpřirozených bytostí. Ale to je parketa psychologie a někteří by se cítili uraženi, nebo jak psával visitor - dehonestováni, kdyby se příčinách této m..... někdo šířil.
Za nadpřirozené se v průběhu historie vždy označovali děje či jevy, které nebyli vysvětlitelné (vědou) a zdáli se tak popírat přírodní zákony. Dneska už takovým pojmem ale operují jenom neinformovaní ateisté.
...jeho neexistenci ... neumíme prokázat.
Ona neexistence se těžko prokazuje.
Příkladem nám může být existence / neexistence čajníku obíhajícímu
Alfu Centauri.
No právě. Existence toho čajníku je stejně podložená, jako existence čehokoliv jiného, jehož „vymyslitel“ to definoval tak, aby to bylo už z principu nedokazatelné. Např. boha.