dávam jí nenulovou pravděpodobnost.
Prokázat neexistenci vodního ducha neumim, takže nemohu možnost jeho existence zavrhnout, byť neočekávám, že by existoval.
Jasně. Předpokládám, že s mluvícími vlky a kouzelnými hrnečky, co samy vaří, to máš taky tak. No a my ateisti to tak máme i s vaším (a vlastně i s každým jiným) bohem. Neočekáváme, že by existoval, ale jeho neexistenci (jako ostatně neexistenci čehokoliv jiného, co si někdo vymyslí) neumíme prokázat.
Já vím. Takový přístup je korektní, pokud se opravdu "děje" to neočekávání a nikoli zavrhování.
A teď pravdu – opravdu existenci mluvícího vlka jen neočekáváš a bereš ji v zásadě jako možnou, nebo ve skutečnosti víš, že neexistuje, a zdráháš se to přiznat?
Vědět, že neexistuje, mohu jenom tehdy, když je mi prokázáno, že je
existence mluvícího vlka nemožná. Pokud mi to prokázáno není, pak z
logiky věci jeho neexistenci jen odhaduji.
Máme něco takového prokázáno?
Hypoteticky ano.
Pokud připustíme, že řeč je projevem vyšší inteligence a třeba i nějak
uzpůsobeného hlasového orgánu, možná by se dalo konstatovat, že mluvící
vlk neexistuje, pokud za mluvení nebudeme považovat jeho vytí a
poštěkávání ....
Pokud by opravdu mluvil, možná by to už nebyl vlk.
Ano, samozřejmě, takhle se dá (i má) uvažovat. Ale všimni si, že stále používáš slovo možná.
Slovo "možná" připouští eventualitu, nepřesnost, nebo lidskou omylnost, například v TV předpověděli na zítra deště, možná bude pršet i u nás.
To možná bylo ale už jen k označení vlka nevlkem.-)))))
To jsme vůbec nemusel psát:-)))
o a to první před tím konstatováním bylo spíš řečnické.
Osobně bych klidně tvrdil, že mlvící vlk neexistuje, pokud by ten
živočich mluvil, už to není vlk :-))
OK, chápu. Mám to taky tak. Pravděpodobnost existence boha vidím asi tak stejně, jako toho mluvícího vlka.
Pravděpodobnost existence vlka mluvícího česky nebo anglicky je skutečně prakticky rovná nule, vzhledem k tomu, co víme o vlcích a o schopnosti mluvit řečí. O podstatě a fungování světa toho ale zase nevíme tolik, abychom mohli existenci Boha přiřadit stejnou pravděpodobnost. V jeho případě takovou míru jistoty zdaleka nemáme; nemáme poznatky, které by hovořili tak silně proti existenci Boha, jako hovoří proti existenci mluvícího vlka.
S pokračováním osobní existence po smrti je to ještě horší, o tom nedovedeme říct už vůbec nic. Při výpovědi o této věci se nemáme vůbec o co opřít; nemáme žádný poznatek, který by se tohoto nějak týkal. Čili tady jsou všechny výpovědi čirou vírou.
Pro boha, tady bytosti vybavené nadpřirozenými schopnostmi, tedy bytosti pro které neplatí přírodní zákony, platí to samé, jako pro vlka neschopnost komunikovat lidským hlasem.
Podle iluzorních představ pobožných lidiček může bůh umožnit
kostrám aby vylezly z hrobů, aby se rusáci stáhli z Ukrainy, nebo aby se
útočné zbraně rozpadly a tak znefunkčněly.
To první by byla jen nechutná show, to druhé a třetí by bylo
nedocenitelným přínosem pro lidstvo. Ten vševěda a všemocník pobožných
má tedy krásnou příležitost vyléčit tak šílence z jejich
imperialistických mánií. Kdyby tak existoval reálně a ne jen ve změklých
mozcích některých lidiček, Ti se jen modlí za mír, ovšem bez
sebemenšího efektu a stěžují si na nedslýchavost toho dědka na
obláčku.
Obsah pojmu nadpřirozený je historicky podmíněný, poněvadž označuje děje, které neumí věda vysvětlit.
Které děje nedokáže věda vysbětlit, aby musela připustit, že se
jedná o nadpřirozenost ?
I ten "zázrak" ve Fátimě se dá vědecky vysvětlit a není nutné
připustit, že se Země nadpřirozenou mocí zastavila, či že Slunce
nadpřirozenou mocí poskakovalo a měnilo barvy.
Faktem je, že věda nedokáže vysvětlit proč vylezl praotec Čech na
Říp a co ho vedlo k doměnce, že vidí zemi plnou mléka a strdí.
Důvod je prostý : pohádkové děje nelze reálně vysvětlovat, protože jsou
z pohádkového a ne z reálného světa.
Vědecky se dá vysvětlit i to, proč miliardy lidiček věří v existenci nadpřirozených bytostí. Ale to je parketa psychologie a někteří by se cítili uraženi, nebo jak psával visitor - dehonestováni, kdyby se příčinách této m..... někdo šířil.
Za nadpřirozené se v průběhu historie vždy označovali děje či jevy, které nebyli vysvětlitelné (vědou) a zdáli se tak popírat přírodní zákony. Dneska už takovým pojmem ale operují jenom neinformovaní ateisté.
...jeho neexistenci ... neumíme prokázat.
Ona neexistence se těžko prokazuje.
Příkladem nám může být existence / neexistence čajníku obíhajícímu
Alfu Centauri.
No právě. Existence toho čajníku je stejně podložená, jako existence čehokoliv jiného, jehož „vymyslitel“ to definoval tak, aby to bylo už z principu nedokazatelné. Např. boha.