no,život jako takový má jen tři milníky které jsou zajímavé a fascinující
1 - to že vzniknul
2 - rozvoj mnohobuněčných organismů ,tedy to že zkomplexněl
3 - objevuje se člověk (před pohými cca 200 000 lety ) - život
zmoudřel
no,život jako takový má jen tři milníky které jsou zajímavé a fascinující
1 - to že vzniknul
2 - rozvoj mnohobuněčných organismů ,tedy to že zkomplexněl
3 - objevuje se člověk (před pohými cca 200 000 lety ) - život
zmoudřel
Ad 3 – jsi si tím jist? Já mám pocit, že inteligence jako evoluční výhoda vyčerpala svůj potenciál. Umožnila nám vypořádat se s predátory, s konkurenty, s nepříznivým prostředím, ale ne s vlastní pohodlností a potřebou se množit až do absurdního přemnožení, pročež teď ničíme všechno, co k životu potřebujeme. Řekl bych, že na tomto stupni se inteligence stává evoluční nevýhodou.
no jak jinak ten rozdíl mezi námi a ostaními komplexními organismy nazvat ?
jasně ,souhlasím že se nechováme moudře k naší planetě ,že jsme banda přemnožených hlupců co kvůli svému pohodlí,konzumu vyloženě drancujeme planetu ,válčíme etc. ale také ...dovedeme vypustit na jinou planetu vozítko ,zkoumáme jevy ze samotného počátku Vesmíru .........
Možná se podobáme červům co svoji žravostí sice poškodí stromy ale vůbec netuší že se z nich vylíhnou motýli a někam si odletí.
Hm, nebo spíš jen vyžerem Zemi a odletět nebude ani kam, ani jak,
protože se z nás žádný motýl ani duše nevylíhne.
Tenhle přístup je jedna ze dvou věcí, které mi na náboženstvích vadí
nejvíc – věřící v přesvědčení, že bůh po něm požaduje co nejvíc
nových oveček (množení), a přitom mu nezakazuje si užívat plodů Země
plnými doušky, Zemi dost rychle zničí. A ani mu to nebude vadit, třeba
proto, že bude mít za to, že takový je boží plán cesty k soudnému
dni…
Ne že by ateisté Zemi šetřili nějak výrazně víc, ale aspoň tolik nepřispívají k přemnožení.
Zjevení Janovo 11:18 Rozzuřily se národy, ale přišel hněv tvůj,
čas, abys soudil mrtvé,
odměnil své služebníky proroky a všechny, kdo jsou svatí a mají úctu ke
tvému jménu, malé i velké;
abys zahubil ty, kdo hubili zemi."
Jo taky mi to tak přijde že se "náboženství" o ekologii jako když nezajímá, budují si svoje stánky k modlitbám a bohoslužbám ve kterých ale Bůh nebydlí :-). (Skutky 17:24)
Ono je to až tak že kde byla nějaká dávnověká civilizace tam přišla poušť a člověk je zřejmě tvor nepoučitelný i když v rámci evolučního vývoje by se poučit už mohl, ale tohle tempo zkázy už asi že nezastaví i když už to zřejmě vidí.
Aha, tak bůh bydlí v domorodcích z Korintu. Asi v jejich střevech, nebo v jejich brzlíku.
1.Jan 4:16
"Bůh je láska, a kdo zůstává v lásce, v Bohu zůstává a Bůh v něm"
Přece v Ječný! Teda, že tam bydlí jsem explicitně nikdy neslyšel, ale že tam je, to už mnohokrát. A za komoušů měl za souseda i Lenina.
ad kiwiboy:
.."ktere mesto v CSSR postavilo Lenina pred soud??"..
drahy priteli,
nebylo to mesto, ale obyvatele mesta a nebyl to Lenin, ale socha Lenina.. jinak
dle teto urban legend se to melo udajne odehrat v Mlade Boleslavi
Aby snesli další statisíce vajíček, ze kterých budou statisíce dalších žravých červů.
To holt začneme řešit, až to bude ohrožovat naší existenci. Až se díky tomu Země stane nepříznivým prostředím. S těmi predátory a konkurenty jsme se taky vypořádávali jenom proto, že jsme k tomu byli nuceni okolnostmi.
A existence toho ostatního, co do té doby vyhubíme, nám bude u zadku. A taky je otázka, kolik lidí (asi je jasné, z jaké kategorie) dá přednost tomu soudnému dni.
Inu, že jsme nadaní inteligencí holt ještě neznamená, že jí nutně musíme používat. Člověk je koneckonců tvor nejen inteligentní či rozumný, ale taky emoční, citový (vztahový) a pudový. A každá z těchto složek se neustále hlásí o slovo.
No my ji používáme, ale hlavně pro náš krátkodobý (a krátkozraký) prospěch (či „prospěch“). Co se neprojeví bezprostředně, nás nezajímá. A často ani to, co se bezprostředně projeví, ale odskáče to „jenom“ něco jiného než naše zdraví, pohodlí či majetek. Typicky kus krajiny nebo nějaká složka přirozeného prostředí. A kdo by radši obětoval kus pohodlí, je ekoterorista…
No to je právě tím, že víc posloucháme pudy než tu inteligenci. Používáme jí, ale ne vždy když je třeba, příp. ne vždy důsledně.
ad arecuk:
.."existence toho ostatního, co do té doby vyhubíme, nám bude u
zadku"..
predstava zivota napr. cerstve narozeneho telete je opravdu desiva.. "zmatene
mlade okamzite odvlecene od matky, kterou jiz nikdy neuvidi / umele, nucene
impregnovana, aby mohla byt nasledne vysavana do "sucha" nebo okamzite poslana
na porazku.. inteligentni tvor, ktery pritom vi, co je bolest a chce zit uplne
stejne jako my..
To je pravda. Mně ale mnohem víc vadí, jak se zachází s životním prostorem volně žijících druhů. A problém pramení z toho, že 99 % lidí nezajímají, protože o nich nic nevědí. A je to tak nastaveno i ve školách – pořád se považuje za důležitější složku všeobecného rozhledu kultura než příroda.
ad arecuk:
.."Mně ale mnohem víc vadí, jak se zachází s životním prostorem
volně žijících druhů. A problém pramení z toho, že 99 % lidí
nezajímají, protože o nich nic nevědí. A je to tak nastaveno i ve školách
– pořád se považuje za důležitější složku všeobecného rozhledu
kultura než příroda"..
je to fakt paradox - dle vsech relevantnich vyzkumu pritom o tom, jake jsou v
konkretni spolecnosti pritomne pro-environmentalni praktiky, nerozhoduje
kuprikladu vira ve zmenu klimatu, ale je to kultura (konkretni socialni
skupiny), ktera je zodpovedna za rozdil ji prikladane dulezitosti.. jestlize
tedy kultura ovlivnuje eticke chovani / moralne "spravne" presvedceni a formuje
nas enviromentalni postoj, nevyuzit dostatecneji vzdelavaci instituce k tomu,
aby jiz male deti mely prilezitost "rozeznat" spojeni cloveka s prirodou,
opravdu neni stastne a naopak muze vest k prodluzovani stavu ignorovani
ekologickych limitu Zeme ve snaze uspokojit spotrebitele
To volá po rekonstrukci školství ... a vyjadřuji souhlas.
To, co děti od malička potřebují je občanská výchova a do té patří jak
znalosti přírody a tedy fyziky i biologie, tak znalosti lidské psychiky
(nevěřit nekriticky předloženým blábolům a lžím).
Dnes se dost propaguje enviromentální výchova. Jinak v podstatě nejsou
pevné osnovy a školství vcelku tápe, co má děti naučit pro budoucí
svět, jehož podobu a potřeby neznáme.
Jisté je, že dnešní lidé jsou zavaleni informacemi a ty jsou mnohdy
protichůdné. Rozeznat mezi nimi dezinformace, polopravdy a lži je někdy dost
obtížné. Tím hůř, že mladá generace málo čte. Kritické posouzení a
porozumění textu se pak jeví jako největší handicap při učení i
různých zkouškách.
pojmy, KO sú "dezinformace, polopravdy a lži si dnes niekto privlastnil, a často to pozorujeme zo strany štátu a jeho apologétov - vidíme na TV obrazovkách, že týmito pojmami operujú (a privlastňujú si pravdu, lebo len oni vedia, čo je to pravda) mnohé neziskové a ziskové organizácie s hrdými názvami, často financované štátom, hovoria len o svojej pravde, lebo len oni sú schopní rozlíšiť pravdu od nepravdy, a pochopiteľne len oni hovoria pravdu, všetko ostatné sú dezinformácie (a pravda je často na druhej strane)...mám "rád" týchto mudrcov pravdy, títo exponenti "pravdy" dokonca slúžia liberálnym vládam (tie im dávajú široký priestor), nútia všelijakými akciami vlády aj prijímať zákony proti tzv. producentom dezinformácií, - reba vraj trestať aktérov "dezinformácií"- oni si vôbec neuvedomujú, čo je to sloboda slova a šírenie informácií na základe iných informácií, z iných zdrojov, ktoré sa zamlčujú,a dokonca sú zakázané alebo blokované), iné, aké majú oni...poznámka: nikto nehovorí pravdu v ničom, len Boh...
Inteligence lidské elity vynalezla metody, jak snížit úmrtnost dětí,
jak prodloužit lidský věk a jak nasytit miliardy lidí.
Bohužel většina lidstva má deficity inteligence a tak neomezí fertilitu na
rozumnou míru a tak podřezává větev na které lidstvo sedí ničením
životního prostředí,.
No a pak tu máme lidi toužící po moci ovládání mas za účelem "výroby"
poslušných oveček ve vlastním ovčinci pochybnými ideologiemi. Tito sejí
zrno nenávisti a nesváru k jiným ovčincům.
U toho 3. bodu hodnotnější než moudrost či rozumnost považuji uvědomělost - život zvědoměl. I když zdá se, že vědomí sebe sama nějak s rozumností souvisí, stejně jako s mravností.
No, jenže tvrdit, že jenom člověk je vědom sama sebe, to tak trochu odporuje křesťany proklamované pokoře, ne? Podle mě život zvědoměl už mnohem dřív.
Proč by to mělo odporovat pokoře?
Fenomén vědomí má samozřejmě mnoho stupňů či úrovní (tak jako
inteligence), jeho nejvyšší stupeň je vědomí sebe sama. I když je
pozoruhodný ten fenomén jako takový, tak tento jeho vrchol bych teprve
považoval za podstatný, protože teprve ten představuje kvalitativní změnu:
vytvoření psychického jedince (jedince v psychologickém smyslu) a vědomost
o existenci věcí (znalost faktu existence).
No „takovou“ jo. Ale ten rozdíl je spíš kvantitativní než kvalitativní, je to plynulý přechod.
Právě že při určité míře kvantity dochází ke změně kvality. Vzniká něco nového. Nové vlastnosti a schopnosti. Proč například u zvířat nepozorujeme kulturní projevy, např. umění? Proč umělecká díla dělá jenom člověk? Nebo náboženství nebo vědu.
Tak např. delfín nemá čím uchopit zkumavku. A kdyby měl, stejně by mu do ní hned natekla voda…
Ono vlastností specifických pro člověka by se dalo vyjmenovat víc, netýkají se jenom činností, ale i psychických schopností jako je logika (či rozum, stojící ale na logických pravidlech), morálka/mravnost, tělesný stud (zakrývání partií těla), osobní ambice (životní cíle)... Jsou to sice věci, které se u zvířat těžko ověřují, přesto se nezdá, že by zvířata něčím takovým disponovala (už jenom to, že rozlišujeme mezi člověkem a zvířetem, naznačuje nějakou naší jinakost).
Otázka by se dala formulovat jinak a možná lépe: co dělají zvířata ještě jiného kromě uspokojování svých biologických potřeb?
Co dělají lidé, ještě jiného kromě uspokojování svých biologických potřeb?
Věnují se tvůrčím činnostem (uměleckým, estetickým, praktickým) nebo díla vzešlá z těchto činností konzumují, věnují se náboženským činnostem, věnují se naplňování svých životních cílů...
Zajisté a i žížala a blecha má své vědomí. Koliktivně žijící hmyz si staví příbytky, krmí a vychovává novou generaci a kolektivně brání svůj národ proti nepřátelům.
K těmhle činnostem není potřeba vědomí, to všechno zajistí pud či instinkt.
A to jim dechnul bůh. Jak prosté, že? V bibli je jasná odpověď na všechny otázky.