Rozcestník >> Náboženství >> Ateistická společnost

Informace

Název: Ateistická společnost
Kategorie: Náboženství
Založil: sirStanley
Správci: sirStanley , Ondi
Založeno: 10.01.2020 11:58
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 3961412x
Příspěvků:
100200

Předmět diskuze: Ateistická společnost - “Ateismus je pochopení, že neexistuje žádný věrohodný vědecký ani faktický důkaz existence boha, bohů nebo jiných nadpřirozených jevů a bytostí.” Ateismus je racionální a pragmatický a humanistický postoj k světu. Racionální v tom, že usiluje o poznání pravdy ( tím odmítá teorie o existenci neprokázaných nadpřirozených bytostí a jevů). Pragmatický, protože za prioritní považuje to, co je užitečné a prospěšné (náboženství to není, už proto, že lidi rozděluje - viz vztahy mezi židovskou vírou, islámem a křesťany). Humanistický proto, že na první místo staví člověka, skutečnou bytost, nedokonalého, ale vyvíjejícího se tvora, jakým jsme my všichni (ne tedy nějakého vymyšleného stvořitele mimo čas a prostor, kterého ani nelze dokázat).
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #64531

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 17:05:27 | #64531
Reakce na příspěvek #64514

Mluvím obecně o Bohu, ne o nějakém konkrétním. To základní působení, z něhož vzešla idea Boha a které je základem všech náboženství, je numinózní prožitek, který je dost komplexní. Dvakrát jsem ho tu v minulosti popsal, ale nejjednodušeji ho vyjádřil Rudolf Otto, který pojem numinózum vytvořil pro označení toho, "co je nevyslovitelné, tajemné, 'zcela jiné' a je to bezprostředně zakoušená vlastnost náležející jen tomu, co je božské". A vhledem k tomu, že součástí toho prožitku je i stav psychické celosti, tak jsou pak za božské označovány ty impulsy a tendence v člověku vyvstávající, které člověka zcelují, neboli nastolují přirozený stav psýché.


 #64514 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 22:22:34 | #64545 (1)

ad soucet:
tak s tim mam samozrejme dost problem.. sice nemam Ottu "najetyho", ale jestli si spravne vybavuji jeho filosofii, tak jsem se nedokazal prenest pres jeho a priori poznani - v tomto ohledu mi sedi vic Kant.. epistemologie vystavena na tom, ze muze mit schopnost odkazovat na realne entity, je pravem kritizovana - uprimne receno, je to jen jedna z X variaci na teorii "zjeveni"


 #64531 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 23:28:56 | #64553 (2)

Já Ottu neznám vůbec, znám od něho jen tuto jednu větu a mam jí od Carla Junga, který jí zmiňuje. Prožitek, který bych nazval "setkání s Bohem", jsem zažil a Otto ho přesně vyjádřil. On ten prožitek je opravdu zvláštní a pamatuju si, že kdybych ho chtěl tehdy popsat nebo nějak vyjádřit, tak bych to nesvedl, ale když jsem si pak po letech v tom Jungovi přečetl ta Ottovo slova, tak jsem vyjekl "to je ono!" *30434* Zajímavé je na tom prožitku to, že se sám popisuje, poněvadž jeho obsahem je, že vnímáš přítomnost něčeho, co nese rysy, které automaticky bez uvažování přiřadíš Bohu. Automaticky to vnímáš jako božství (nikoli intelektuálně, ale prožitkově). Vzpomínám si, že když se to tehdy dostavilo, tak jsem si v úžasu pro sebe řekl "tak jestli je něco Bůh, tak právě tohle".


 #64545 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
05.04.24 23:41:59 | #64555 (3)

ad soucet:
Junga komentovat radsi nebudu, ale co se Otty tyce, tak za predpokladu, ze ho opravdu neznas, musim konstatovat, ze i kdyz "zprostredkovane", tak ho do urcite miry "chapes" - take akcentuje neracionalno..


 #64553 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
06.04.24 11:02:38 | #64567 (4)

Já jenom popsal svou zkušenost, nic víc. Jestliže Otto nebo i Jung prodělali stejnou zkušenost, tak je pak i očekávatelné, že je budu v nějaké míře chápat (i když zkušenost je jedna věc a její vysvětlení či interpretace je věc druhá).
Co to je akcentovat neracionálno?


 #64555 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 12:06:15 | #64660 (5)

ad soucet:
.."Co to je akcentovat neracionálno?"..
ma to dost postaveny treba na pocitech, takze operuje treba s Pocitem pravdy, stavu bezprostredniho poznani vychazejiciho z "obskurnich a hlubokych" zkusenosti - problem je v tom, ze mu priznava platnost


 #64567 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 12:57:50 | #64676 (6)

Přiznává mu platnost v čem? Je to míněno tak, že ho uznává jakožto platný způsob poznávání?


 #64660 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 13:10:04 | #64678 (7)

ad soucet:
jak jsem v puvodni reakci uvedl, ma na techto vecech postavenou epistemologii.. kdyz to hooodne zjednodusim, tak kritika by mohla znit kuprikladu takto: "mentalni obrazy nekonstituuji poznani"


 #64676 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 13:18:50 | #64679 (8)

No nevim, na mě je tohle moc stručné.


 #64678 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 15:56:59 | #64691 (9)

ad soucet:
.."No nevim, na mě je tohle moc stručné"..
nechci v zadnym pripade nejak "zkriplit" jeho texty a zaroven nerad veci zjednodusuju, takze to zkusim takhle..
tlaci to v tom smeru, ze porozumeni musi byt otevrene ultimatni podstate reality, v jeji esenci a zakotvenosti v nezavislem Byti.. zkusenost prirozeneho sveta jakozto nastroj zjeveni skutecneho sveta reality, kdy je pro nej nabozenstvi predevsim o zazitku tajemstvi - proto jsem psal o te neracionalite, protoze nabozenske poznani ma byt spise citeno na zaklade vyvolaneho emocionalniho obsahu nez a nauceno ci vyucovano


 #64679 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
07.04.24 17:42:06 | #64697 (10)

S tvrzením o náboženství souhlasím. A ano, takové poznání neracionálního rázu opravdu je.


 #64691 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 13:47:52 | #64831 (3)

«Vzpomínám si, že když se to tehdy dostavilo, tak jsem si v úžasu pro sebe řekl "tak jestli je něco Bůh, tak právě tohle".»

No, ale pořád je tam ta podmínka jestli je něco Bůh. Protože jestli nic není Bůh, tak ani tohle.


 #64553 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 15:27:15 | #64857 (4)

To bylo vyřčeno jako řečnická podmínka; jako uvození typu "měl-li bych se vyjádřit, tak..." či "smím-li k tomu něco říct, tak...". Zkrátka charakter toho prožitku je takový, že si řekneš "tohle je Bůh".


 #64831 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 15:35:46 | #64858 (5)

Pokud věříš, že nějaký je…


 #64857 

| Předmět: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE:…
08.04.24 15:44:28 | #64864 (6)

I když nevěříš. Vnímáš to bezprostředně jako božství. Podobně jako lásku vnímáš bezprostředně jako lásku, a to bez ohledu na to, jestli na lásku věříš nebo ne.


 #64858