už neanrdtálci přemýšleli nad smrtí, měli pohřební rituály...
už neanrdtálci přemýšleli nad smrtí, měli pohřební rituály...
ad krudox:
to urcite.. prestoze vsak kolektivni ritualy, jako je tebou zmineny pohreb,
pomerne dost vedcu vede k uvaham o protoreligionizite, tak je ve vetsine techto
studii prozatim konstatovano jen to, ze "druh pohrbivajici cast svych mrtvych
muze mit nabozenske sklony" - stale se jim to nedari prokazat
jsou to spíš emocionální sklony mezi jedinci v rámci tlupy, ale to
nějak souvisí s tou protoreligiozitou...
co na tom a jak dokazovat?
ad krudox:
dobove "mysleni" o posmrtnem zivote se prokazuje kuprikladu objevenymi predmety
v hrobech, ktere by dle techto teorii mohl zemrely "pravdepodobne" pouzit v
zivote posmrtnem.. ackoliv jsme jeste par let nazpet nemeli vubec s cim
pracovat, tak diky archeologickym nalezum nyni mame cetne predmety kulturniho
vyznamu, ktere v jejich hrobech byly nalezeny (konska kopyta, orli drapy a
predevsim kamenne nastroje) - ackoliv jsou jiz nyni paleoantropologove
presvedceni o tom, ze neandrtalci byli natolik kognitivne vyspeli, ze citili
emoce a vzdavali zemrelym hold, prozatim se vedci drzi spise presvedceni, ze
ackoliv mohli sve predky uctivat, nebylo to v "nabozenskem" kontextu.. co se
totiz symboliky spojene s pohrebnimi ritualy tyce, tak vyjma hypotez o jejich
predstave o nejakem druhu metafyzickeho universa nelze s "jistotou" rici nic
jineho..
o náboženském kontextu nespekuluji, je vhodnější výraz "duchovní" nebo ještě nějaký jiný?
ad krudox:
vyraz "duchovni" je dle meho nazoru vhodny.. ti, kteri zohlednuji teorii
neurologicke "baze", nevic dochazi k presvedceni, ze neandrtalec mel stejne jako
my predispozici k vire "pevne zabudovanu" do mozku
Slon tuší, že umírá - jeho rodina ho doprovází na pohřebiště - to
je známá věc.
Myslíš, že existuje sloní bůh.
To je bůh lidí - já myslel bůh pro slony.
"To je potřeba psát polopaticky?"
Hinduističtí Bohové jsou bohové všech proto ty vyobrazení.Treba Bohyně Sarasvathi
ad DalkoT:
prave proto, ze si to nemyslim, jsem uvedl, ze z pritomnosti pohrebnich ritualu
nelze vyvozovat nabozensky kontext a vyjma hypotez o neandrtalske predstave o
nejakem druhu metafyzickeho universa nelze s "jistotou" rici nic jineho..