nezaoberal? jen si vypůjčoval pojmy jako např. LOGOS?
nezaoberal? jen si vypůjčoval pojmy jako např. LOGOS?
u Jana má Logos iný význam (Logos=Slovo=Boh) ako je filozofické logos v gnosis...
jasně modrá má jinou barvu než modrou, a logos u židů není logos u řeků, až na to, že u židů to slovo není vůbec, je to řecký výraz, jímž označil autor JE Ježíše, ale to slovo si nevymyslel! a použil ho přesně v tom významu, jaký mu dal Filon, protože tak dokazoval božství Ježíše...
Filón se pokusil sjednotit řeckou filosofii s židovskou vírou a etikou,
přičemž používal metody alegorického výkladu Bible.** Významný je
především jeho koncept Logu, jež později sehrál důležitou roli v
křesťanské christologii.** Rabínský judaismus naopak Filónovy myšlenky
nepřijal, neboť je považoval za přílišný odklon od tradice.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fil%C3%B3n_Alexandrijsk%C3%BD
Filón bol židovský filozof, helenista, ovplyvnený Platónovým dualizmom, píšúci grécky, pochopiteľne biblický "Logos", ktoré sa stalo telom (Jn1, 1, 14) nemohol pochopiť, jeho koncept Logos a Boha bol rozdielny od biblického.....jeho výklad Bible bol alegorický, nebol prijatý ani rabínskym judaizmom ani kresťanskou teológiou ani filozofiou...jeho pokusy spojiť judaizmus s gréckou filozofiou boli neúspešné, tak neviem, čo ma spoločné s kresťanstvom, a prečo ho tu pravidelne dávate...
ale prd, furt hledáte rozdíly tam, kde nejsou, abyste nemusel uznat jiný
než církevní výklad dějin, autor Jana znal Filona a použil jeho myšlenku
na Ježíše, prosté...
Filonův Logos je "Bůh z Boha"
Logos v JE je "Bůh (Kristus) z Boha"
ostatně, je zajímavé, že Eusebios a Papias autorství Janova evangelia připisují Janovi Presbyterovi, nikoliv učedníkovi Janovi...
Nejstarší zachované rukopisy mají nadpis „Podle Jana“ a Eusebius
(přelom 2. a 3. stol.) v "Církevních dějinách" je s odvolávním na
svědectví Papiovo připisuje „presbyteru Janovi“.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Evangelium_podle_Jana
Tohle spojení tam Není.
Bůh u stvořitele je jiný, než u Logos. Gramatika tyto 2 bytosti,
jednoznačně odlišuje!
pojem Logos/Verbum v Jn 1, 1, 14 znamená večné Slovo-Boh, Slovo (Kristus -
večné Slovo), skrze ktoré Boh-Otec-Stvoriteľ stvoril svet a Vesmír (Kol
1)...je to principiálne o niečom úplne inom, ako je pojem Logos vo filozofii
žida Filóna...
Bůh podle Filóna stvořil svět z preexistentní hmoty, jelikož by však Bůh
byl stykem s hmotou poskvrněn, použil při stvořitelském aktu
zprostředkujících sil, které z něj emanují. Veškeré tyto síly či ideje
v sobě zahrnuje Logos. Při vytváření konceptu Logu byl Filón zřetelně
ovlivněn vlivem řeckých a židovských spekulací o hypostasích při popisu
Logu ovšem nebyl důsledný: někdy o Logu hovoří jako o Božím rozumu,
jindy zase jako o podstatě oddělené (hypostasované) od Boha...iste, v jeho
koncepcia sú náznaky konceptu Logos čiastočne zhodný s kristologiiou,
(zhoda náhod) ale de facto v kresťanstve je tenio koncept Logos Filóna
zavrhnutý ako blud...
a kdyby to bolo o niečom inom, tak si autor Janova evangelia nepůjčuje řecké nebo Filonovy pojmy, že? jenže je to principiálně zrovna o tom...
Jan si nic nepůjčuje, Jan je verný biblickej rétorike: - Boh-Otec stvoril svet a Vesmír skrze svoje Slovo/Slovom/Logos - on sám je teda v božskej podstate Slovo/Logos, ktoré sa stalo telom (Jn 1, 1; 14)...a že Filón použil vo svojich helenisticko-filozofických predstavách "Logos", to je zhoda okolností....iste, poznal Tóru a vedel, o stvorení sveta a Vesmíru Jahvem...lenže, to Janovo "Logos" (Slovo, ktoré sa stalo telom, Jn 1, 1; 14), nemá nič spoločné s Filónovým "Logos" ...