iste, existovali, ale boli v kresťanstve zavrhnuté ako bludy, spíš filozofické excesy, ktoré sa vloudili do kresťanstva...
iste, existovali, ale boli v kresťanstve zavrhnuté ako bludy, spíš filozofické excesy, ktoré sa vloudili do kresťanstva...
naopak, na nich křesťanství vyrostlo, na této živné půdě! ale to se v kostelech nekáže...
Bůh podle Filóna stvořil svět z preexistentní hmoty, jelikož by však
Bůh byl stykem s hmotou poskvrněn, použil při stvořitelském aktu
zprostředkujících sil, které z něj emanují. Veškeré tyto síly či ideje
v sobě zahrnuje Logos. Při vytváření konceptu Logu byl Filón zřetelně
ovlivněn vlivem řeckých a židovských spekulací o hypostasích (například
Knihou Moudrosti), při popisu Logu ovšem nebyl důsledný: někdy o Logu
hovoří jako o Božím rozumu, jindy zase jako o podstatě oddělené
(hypostasované) od Boha. Logos je popisováno jako „Boží místodržitel na
zemi“, „prvorozený syn“, zástupce lidstva před Bohem, velekněz, což
se shodovalo s křesťanskými představami o Kristu, a koncept Logu tudíž
měl značný význam pro christologii.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fil%C3%B3n_Alexandrijsk%C3%BD
Logos v gnozi je o niečom inom ako Logos v Jn 1, 1, 14...v prvom prípade ide o filozofii /alegorický výklad Tóry, a tak aj pojmu Logos), v druhom prípade ide o Krista, ktorý bol pred zplozením v nebi ako Logos-Boh, aby vykúpil človeka na zemi...ako to už mám napísať? opakujem, Filón bol žid (a zavrhol ho i rabínsky judaizmus), a tak iste nehovoril o Bohu-Logos-Kristovi-Spasiteľovi, že...- i keď terminologie Logos zohrala určitú úlohu v počiatkoch kresťanstva, ale bol to vieroučný "šum" - pozdejšie zavrhnutý ako blud...