Životopis zenového mistra Eihei Dogena (1200-1253)
Maestro Zen Eihei DogenDogen se narodil v roce 1200 v Uji poblíž Kjóta . Jeho
otec patřil do klanu Minamoto a byl potomkem císaře Murakamiho (947-967).
Během této epochy prošlo Japonsko obdobím problémů. Země se v poslední
době stala předmětem dvou sil, moci císaře a jeho dvora instalovaného v
Kjótu, a moci šóguna, jakési nejvyššího generála, který má vojenskou
moc, se sídlem v Kamamuře. V této feudální společnosti velké rodiny
bojují o moc. Nejznámější z nich byly Fujiwara a Minamoto. Jeho matka byla
dcerou Fujiwary Motofusy, další důležité postavy císařského dvora.
Dogen žil v této době v pohodlí, které jí poskytovala taková vlivná, šlechtická rodina dobrého postavení. Jeho otec však zemřel, když mu byly dva roky, a jeho matka zemřela, když mu bylo osm. Mladý Dogen získal vzdělání odpovídající jeho postavení v tomto světě smutku a nestálosti. Těsně předtím, než zemřela, mu jeho matka doporučila, aby se stal mnichem, aby pomohl zachránit všechny bytosti.
Dítě v konfrontaci s takovými jevy si rychle uvědomilo, že je třeba hledat pravdu dál než ve světě zdání. Osamocený Dogen se postaral jeden z jeho strýců, Minamoto Michitomo, slavný básník, který mu pomohl objevit poezii, která by zahrnovala jeho budoucí dílo. Během třináctého roku vylezl na horu Hiei poblíž Kjóta do kláštera centra buddhistických studií a zapsal se do školy Tendai.
Templo ZenJeho prvním učitelem byl Koen, jeden z vůdců kláštera. Ale v této době škola Tendai vstupovala do fáze úpadku, kladla příliš velký důraz na obřad, míchala esoterickou doktrínu s exotikou a rozvíjela formálnost v mnišském životě. Kromě toho se na hoře Hiei objevili vojáci mniši a zdálo se, že se klášter mění na vojenskou pevnost. Dogen se soustředil ve dne v noci na svou praxi, ale byl vyrušen a nemohl realizovat své aspirace. Během těchto krátkých let strávených v klášteře zažil Dogen velké pochybnosti. Jeho ústřední otázka byla: „V buddhistickém učení všechny bytosti již mají buddhovskou povahu. Pokud tomu tak je, ¿Proč musíme přijmout speciální postupy, abychom dosáhli stavu Buddhy? “ Na tuto otázku nemohl nikdo ke spokojenosti Dogena odpovědět.
V této době se rozhodl opustit horu Hiei, stejně jako ostatní mniši jako Honen (1133-1212) a Eisai (1141-1215), zakladatelé škol Jodo a Rinzai, kteří se proslavili obnovou buddhismu v japonském středověku. Dogen se poté setkal s mistrem Eisaiem, který se nedávno vrátil z Číny a který učil Rinzai Zen: En el templo de Kennin-ji se stal žákem Myozena, nástupce Eisai. I když ho škola úplně neuspokojila, Dogen dokázal cvičit hluboce a rozvinul svůj zájem o zenovou praxi. Erudit, který důkladně porozuměl mnoha buddhistickým textům, vedl svou náročnou povahu k neúnavnému hledání nových učitelů. Rozhodl se jít do Číny navštívit zdroj zenového buddhismu.
22. května opustil Japonsko. z února 1223, doprovázený Myozenem a dvěma dalšími mnichy. Po svém příjezdu se Dogen rozhodl chvíli zůstat na lodi, aby se připravil na cestu. Na palubu přišel starý mnich, aby koupil japonské houby. Tento mnich, starší než sedmdesát, byl tenzo (kuchař) v chrámu v hoře poblíž Šanghaje. Jeho tvář odrážela velkou hloubku a Dogen cítil, že ho to zaujalo. Pozval ho, aby zůstal přes noc na lodi v naději, že s ním bude mluvit. Mnich odpověděl, že se odpoledne musel vrátit do chrámu, protože musel vařit. „Ve velkém klášteře, jako je ten tvůj, řekl Dogen,„ musí existovat další mniši, kteří mohou připravovat jídlo? “„ Jsem starý, “odpověděl tenzo.„ Je to praxe mého stáří. Jak mohu nechat ostatním to, co musím udělat sám?„„ Ctihodný mnich, “řekl Dogen,„ proč musí starý muž jako ty dělat tuto vyčerpávající práci místo toho, aby četl sútry? “Mnich se rozesmál a řekl:„ Mladý příteli ze zámoří, zdá se, že toho víš jen málo. praxe a výuky buddhismu ! “Starý mnich ho pozval k návštěvě chrámu svého pána a on zamával na rozloučenou.
monjes comiendo la guen mai en un templo zen japonésNa toto setkání Dogen hluboce zapůsobil a jednoho dne, v roce 1225, šel do chrámu v Nyojo , který byl v té době považován za důležitější než Keitoku-Ji na hoře Tendo v Minshu. Během jednoho rozhovoru se tenzo zeptal: „Jak se používá psaní? Jak bychom měli číst sútry?“ „1-2-3-4-5“, odpověděl starý mnich. Dogen se znovu zeptal: „Jak bychom měli studovat Cestu, pravý buddhismus?“ - "Nikde není cesta pravdivá." Dogen pokračoval: „Co bychom měli dělat, abychom studovali sútry, pravý buddhismus?“ „1-2-3-4-5“, odpověděl tenzo. Pro Dogena tento starý mnich ztělesnil skutečný buddhismus, spojil veškeré znalosti, které se mu podařilo nashromáždit, a umožnil mu pochopit důležitost práce, tělesné práce a všech činů života.