Jasan, jen jsem psal, že by to šlo ty baterky uchladit na rozumnou teplotu
vodou.
Borst uvedl výkon spalovacího motoru v kombajnu na průměrnech 400kW. To
znamená že zhruba dalších 400kW tepelného ztrátového výkonu musí
odvést z motoru vodním chlazením, ovšem při teplotním rozdílu dejme70K.
Ty baterie podávající výkon 400kW mají tepelný ztrátový výkon odhadem
40kW.
Shrnutí -
spalovací motor musí mít chladící systém na 400kW při dT=70K
Baterie musí mít chladící systém ztrátového tepelného výkonu 40kW při
dT=20K
logicky by byl chladič (výměník voda-vzduch) zhruba 3x menší, než ten od
spalovacího motoru.
Ovšem, souhlasím s Borstem, že Li-ion baterie, která by takový kombajn
zásobovala elektrickou energií po 12-hodinovou směnu by byla "prasecky"
těžká a sakramentsky drahá. Tedy nerealizovatelné a nehospodárné.
Pochopitelně by se dalo uvažovat o pracovní době dejme 0,5 hodin pro řádek
tam a zpět na kilometrovém lánu s automatickou výměnou vybité baterie za
nabitou. Za 12 hodin bych tedy potřeboval 24 takových výměnných bloků a
zařízení na jejich výměnu.