To si nikde neodporuje, Borst to vysvětlil. Elekrický odpor vodičů a
polovodičů stoupá s teplotou (a tím narůstají ztráty) a to ne málo.
Nehledě na rychlejší stárnutí za vyšších teplot.
V létě, za bezvětří, když je teplota vzduchu kolem 30°C a panely nejsou
dostatečně chlazeny (malý odstup od střechy a kostrukce upevnění panelů
brzdící proudění vzduchu), tak může narůst teplota panelu i na 65°C a
víc- No a Borst napsal 0,5% snížení účinnost pro 1K, takže tak horký
panel (65°C) dá o 20% méně, než za mrazu, když je panel slunečním svitem
ohřát na 25°C V tomto směru je chlazení panelu rozhodující, jak pro
výkon, tak pro životnost. Existují nabídky (podnikatelů) kontroly teploty
panelů thermo-kamerami, které odhalí možné chyby v konstrukci upevnění
panelu, chlazení a také vadné články.
Co se týče odhadu (kalkulací bych to netituloval) hospodárnosti FV pro
danou lokalitu, se vychází z dlouhodobé statistiky délky slunečního svitu
a znečištění ovzduší. Jsou tu další faktory jako investice, údržba,
životnost, odměny za do sítě dodanou energii, ceny energie. A to není
zajisté vše.
Takže není možné vše přesně a už vůbec ne závazně zkalkulovat.
Zhotovitel FV bude mít podstatně optimističtější odhady, než praktik,
nebo kritik. To platí i pro provoz elektrických aut a tepelných čerpadel.
Objektivní posouzení je zkresleno hospodářskými zájmy a obavami ze změn
životního prostředí.
Nejlepší je asi si pokecat s lidmi, kteří to v dané lokalitě několik
roků provozují a prohlédnout si detaily jejich FV. I tady se setkáš s
rozporujícími údaji.