Jestli je to stále k tomu "přepisování historie", zkus se těch soch ap. už "pustit", tím se historie nepřepisuje, jen aktuální pohled na současnost
Jestli ono to nebude tím, že už jsem podobných ideologických komedií zažila privela a doufala jsem, že to po roce 89 skončilo.
Jestli to spíš nebude tím, že jsi deformovaná komunistickým režimem a jsi přecitlivělá, přičemž vidíš ideologii tam, kde žádná neni.
Pokud zkušenosti s určitým chováním znamenají deformaci, pak zcela jistě.
Deformací je přecitlivělost, kdy člověk vyhodnocuje věci přehnaně a vidí něco, co neexistuje.
Což stejně tak mohu tvrdit o tobě. Takže bych ti doporučovala, abys ty osobní poznámky ventiloval jinde.
Na základě pravidel tohoto fóra(bez osobního napadání) i obyčejné slušnosti.
No vypadá to, že to ideologizuješ jen ty.
Zeptám se tě : budeš mít dědečka, kterej tě jako malou holčičku
zachrání před utopením. celou pubertu a kus dospělýho života budeš mít
jeho fotku na významném místě
(protože to nejde napasovat na situaci úplně přesně, tka jen drobná
modifikace)
pak se jednoho dne dozvíš, že to byl masovej sadistickej pedofilní vrah
necháš si tu jeho fotku na tom významném místě?
a když ne, změní se tvoje paměť a zapomeneš, že tebe zachránil před utopením?
já mám fakt pocit, že ideologii z toho děláš ty. když tvrdíš, že
odstraněním sochy měníme historii.
btw. ti, co tu sochu postavili, už asi neví, co předvádí "osvoboditelé"
dnes, a pokud se někdo dožil, jseš si jistá, že trvá na ponechání těch
soch, bust, desek, ap.?
Já bych to viděl trochu jinak. Ti sovětští (tedy nejen ruští, ale i
ukrajinští a další vojáci ze SSSR) sem tehdy přišli, vyhnali odtud Němce
a co je důležité, pak odešli - stejně jako Američani. To, co provádějí
dnes na Ukrajině bych zrovna jim nezazlíval.
Děda mi o tehdejších sovětských vojácích vyprávěl. Byli to většinou
takoví obyčejní většinou asi vesničtí dědové i mladší kluci,
zaprášení a utahaní. Naši lidé je vítali, patřili jsme k těm více než
třiceti obcím na Vyškovsku, které byly nuceně vystěhovány, obyvatelé už
byli většinou vyhnáni a Němci tady zřídili vojenské cvičiště. Mnoho
domů rozstříleli při cvičných střelbách. Na konci války tady bylo
sestřeleno několik sovětských letadel a piloty, co přežili, místní lidé
skrývali. V okolí působili partyzáni a v nich sovětští parašutisté.
Sověti se tady chovali vcelku dobře, moc se nezdrželi a šli dál. Jeden ale
vzal místnímu hajnému hodinky - Davaj časy! - to asi probíhalo i jinde.
Hajný to rozhořčeně oznámil veliteli a do smrti toho litoval. Velitel
prostě vzal toho vojáka, odvedl ho k příkopu a zastřelil ho.
Tím, že byli Němci poraženi, byly zachráněny jen v našem regionu desítky
vesnic, lidé se mohli vrátit domů.
Zůstaly tady pomníčky padlých letců a partyzánů, zřejmě podle "psích
známek" byla někdy zjištěna i jejich jména. Dva, kteří přežili, se po
asi dvaceti letech na pozvání vrátili a měli jsme s nimi besedu. Jako děti
jsme u těch pomníků někdy postáli, uklidili okolí, dali tam nějakou
kytku.
Já mám k těm místním pomníkům respekt dodnes a kdyby je chtěl někdo
ničit, asi se s ním střetnu. Ty, co tady tehdy před osmdesáti lety byli,
nelze vinit z toho, co dělají Rusové dnes na Ukrajině.
Je samozřejmě také pravda, že na některých místech se sovětští vojáci chovali jako dobytek, zejména k německým, ale někde i k našim ženám. Také toho dost ukradli. Je dobře, že se dnes i o takových věcech píše - tuším, že pár takových dokumentů natočil Padevět. Ale podstatné a hlavní je to, že nás tehdy neokupovali, naopak odtud cizí okupanty vyhnali. Já bych mezi těmi, kdo tady byli v r. 1945 a mezi těmi, kdo jsou dnes na Ukrajině, přece jen viděl podstatný rozdíl.
Komu zrovna jim?
V historii je psáno, že nás osvobodili ruští vojáci, že že nikita
kořiškin, sergej jegorov ap.
Rodiče a národ si človšk nevybírá, ale to neznamená, že když rodiče jsou skvělí a děti dobytek, že se k tomu dobytku mám chovat jako k jejich mrtvým rodičům, to dokonce postrádá smysl
Tak jasně, že ty dnešní Rusy vidíme jinak, taky se jinak chovají. Tehdy jiné okupanty vyhnali, dnes jsou okupanti sami. Stejně tak jinak vidím dnešní Němce, mám mezi nimi pár známých, než ty nácky z protektorátu. Jde mi o to, aby se mezi nimi rozlišovalo. Jestli třeba někde odstranili sochu Koněva, to mi nevadí, protože on se mimo jiné podílel na krvavém potlačení maďarského povstání v r. 1956. Ale třeba ty pomníčky u nás, kde jsou jména těch, kteří tady bojovali a padli, ty bych nechal jako památku na ně. A právě proto, aby se nepřepisovala historie. Ona totiž není černobílá. Mezi těmi padlými byli jak Rusové tak Ukrajinci, u nás a na celém Brněnsku působil 2. ukrajinský front maršála Malinovského. Po Malinovském se dodnes jmenuje jedno náměstí v Brně a má tam sochu. Pokud vím, taky se uvažovalo, jestli se nemá odstranit.
Proto bychom minulost měli soudit s ohledem na tehdejší reálie, čili nikoliv současnou optikou. Samozřejmě tím nemám na mysli omlouvat jakékoliv zločiny - jak promptně nadhodil Krak.
Zločiny na ukrajině páchá rusko
Sochy atd u nás oslavují rusko (cccp)
mně to k sobě prostě nejde, sorry. a jak vidno, ani většině zastupitelů a lidí.
PS : ale my soudíme minulost s oheldem na tehdejší reálie :-))))))
ty sochy ale není minulost (teda dneska už naštěstí ano .-))) ale byla to
naše přítomnost :-)))
rus nás osvobodil, následně okupoval dnes vraždí na ukrajině.
opravdu je nutné stavět rusákům sochy, i kdyby jen těm, co nás
osvobodili?
všichni reprezentovali to samé rusko (cccp)
notabene když to stejně zařídili komunisti, tedy rusáci sami
já chápu, že stavět památníky údajným významným lidem je zvyk táhnoucí se lidskými dějinami od nevidim do nevidim, ale je to je připomínka něčeho, není to něco (historie). leda vlastní historie, že se s oblibou stavěli sochy. tak už to v oblibě není
Sochy vlastne upozornuji na nedostatky, ktere jaky ktery narod vykazuje, cim vic pomniku, tim min opravdovych hrdinu...
A jejda. Jaké sochy tedy nechat a jaké zlikvidovat? Podle jakého mustru se ti opravdoví hrdinové budou posuzovat (aktuálního, či v kontextu umělcovy doby) a kdo k tomu bude povolán, jako dostatečně ideologicky uvědomělý? 🙂
Co třeba nestavět sochy nikomu, kdo je představitel jakékoli ideologie?
Správně, komplet všechny sochy odstranit a ulice přejmenovat podle vzoru našich amerických přátel nejvěrnějších na kolmý a vodorovný (street a avenue) a očíslovat
Mylím si, že ty desky s padlými nikdo od nikud neodstraňuje právě proto, že je to o konkrétních lidech a nikoli o PŘEDSTAVITELÍCH RUSKA, RUSKÉ ARMÁDY, která se v 2014 brutálně zpronevěřila všemu dosud o ní méíněnému. Pravda, v čr možná už v 1968
Nikdo je z ničeho neviní.
Přestat je oslavovat je právo lidí i kdyby se na ukrajině nic nedělo a
rozhodně to není přepisování historie, o čemž to začalo.
To oslavování je navíc, bonus. Poděkovali jsme těm tehdejším. To bohatě
stačí.
Ty sochy ap. prezentují ruskou armádu. ta dnešní je úplně jiná.
Od r.89 už naštěstí k žádným oslavám nikdo nikoho nenutí. Vzhledem k současnému dění na Ukrajině chápu i to, že o podílu sovětské armády na osvobození , média téměř nemluví. Nechápu ovšem boření soch a přejmenovávání ulic ,notabene více jak třicet let po změně režimu. Takové čulibrky sebevědomý národ nemá zapotřebí.
Sebevědomý národ si upravuje veřejný prostor podle svých postojů a ne podle postojů svých předků.
To souhlasím, že to nechápeš.PS : co kdo má zapotřebí je subjektivní dojem. my zkoumáme, jestli se děje něco, co mění historii. nemění