Jeseník je opravdu vyloučená lokalita. Vlak tam nevede od dob Rakouska, jenom přes Polsko, tunel se zatím odkládá o dalších sto let, silnice přes obě sedla v zimě neprůjezdná a teď ani tu síť 5G mít nebude. Ovšem koho to zajímá, že?
Jeseník je opravdu vyloučená lokalita. Vlak tam nevede od dob Rakouska, jenom přes Polsko, tunel se zatím odkládá o dalších sto let, silnice přes obě sedla v zimě neprůjezdná a teď ani tu síť 5G mít nebude. Ovšem koho to zajímá, že?
Vypadá to,žes ten vlastní odkaz ani nečetl.Jeseník má být naopak
první oblastí,kde se 5G síť bude napřed testovat a poté
realizovat.Jediný,kdo protestuje,jsou někteří místní lidé,vedení
jakýmsi vydavatelem Chovancem.
A zmíněný tunel již před lety získal klíčové hodnocení vlivu stavby na
životní prostředí(tzv. EIA) a stal se součástí zásad územního rozvoje
kraje.Projekt za miliardy však nikdy nezískal obecnou podporu.Proti byli nejen
ochranáři,ale také řada tamních starostů.
Do Jeseníku je dobré spojení i z Brna. Vlak tam jezdí každé dvě hodiny a v horách zastavuje v každé turisticky zajímavé obci. Často jsem tam jezdil se svou třídou nedo oddílem na výlety i na lyžařský výcvik.
Trať z Hanušovic do Jeseníku po úbočí hor je užasné dílo, které by dneska nikdo ani nepovolil. Na ní je naše nejvýše položená železniční stanice Ramzová, stojí to za svezení jen tak, pro krásnou přírodu a rozhled. Jenže tam nemůžou jezdit nákladní vlaky, je to moc do kopce. Ten tunel z Velkých Losin plánoval už císař pán.
Na to odpověděl ve své zprávě loni Nejvyšší kontrolní úřad, když napsal: Bohaté centrum a chudé regiony. V Rakousku jsou regiony samostatné a mají svoje zemské vlády i s rozpočtem, u nás se tak jen říká krajským státním úřadům, ergo na všechno má stát monopol. A nechtěj tvrdit něco jiného.
Že to těm co vládnou vyhovuje je nasnadě a nemají v úmyslu to měnit. Že se nepostaví na zadní dostatečné množství občanů je způsobeno tím, že tři generace byly vychovány v sovětském systému a jsou zvyklé poslouchat a neprotestovat - stádo. Vitásek má pravdu, ale změna je v nedohlednu, alespoň délky našeho života.
Takže se konečně dostáváme k meritu věci-může za to centrální vláda,resp.pražské instituce.(Vedené i mnoha Moravany).
Omlouvám se za nejapnost, ale pořád Sašo nechápeš, v čem je jádro jezevčíka. A změnit se to tak honem nedá. Vysvětlíme si to na policii. Policie je instituce, která musí být řízená centrálně podobně jako armáda, pokud má fungovat. Jenže u nás je to tak, že státní policie takovoum institucí samozřejmě je, kdežto městská policie jsou jenom zaměstnanci obce či města, kteří nemají žádné pravomoci, a všechno za ně řeší městský úřad. Kdyby neměli auta a uniformy, byli by na úrovni městských zahradníků, prostě nejsou exekutiva. Takže ke každému deliktu musejí volat státní policii a ani pokuta, jimi vybraná na základě městské vyhlášky není trestem ve smyslu zákona. Výsledek vidíš na parkování v centru Prahy, Brna a jiných velkých měst, městská policie raděj řeší psí exkrementy. To například městská policie v USA tě v případě potřeby i zatkne, pokutuje a nebo uvězní, a do dvou týdnů tě předá soudci.
U nás totiž došlo k zajímavemu rozdělelní pravomocí, majetku a odpovědnosti, totiž na soukromou, obecní a státní. Stát s těmi dvěma nechce mít nic společného, dává na to peníze, jaké uzná za vhodné (rozpočtové určení daní) a případně s nimi vede spory. Města a kraje nemají skoro žádné pravomoci, ale kopec povinností, na krku mají jen odpady, poplatky ze psů a dostávají část jediné daně, totiž z nemovitostí.
Proto jsem se ptal, kde máme nějaké krajské vlády, které by měly vládnout, mít rozpočet a zdroje, odpovědnost a tak něco zajišťovat. Nemáme je, jenom tak nazýváme krajské úřady, ale ty jsou ovšem státní. Jaké jsou s tím problémy se nedozvíš z televize, ale od bývalých hejtmanů a primátorů, znám osobně tři. Navenek se to ukáže například jen když třeba vláda nařídí zvýšit platy řidičům městských autobusů. Odborně se to nazývá smíšený systém státní správy a je v Evropě unikátní, ó my se máme. Všimni si, jaký problém to dělá při schvalování nového stavebního zákona, stát chce rozhodovat a odpovědnost nechat obcím, ty se ovšem brání.
Za neschopnost vymáhat pořádek ve městě třeba při parkování opravdu odpovídají města jen do úrovně těch psích bobků. Zbytek může řešit jenom státní dopravní policie a té je to úplně jedno do doby, než dojde k nějaké nehodě. Tu zase nesmí řešit ti obecní policajti.
Že je v tom zmatek (znám trefnější výraz,ale je příliš expresivní),s tím naprosto souhlasím.Nemohu ale souhlasit s tvrzením,že krajské vlády jsou naprosto bezzubé
A znovu se ptám, my máme nějaké krajské vlády? Víš co je to vláda a čemu má vládnout? Nejbližší regionální vláda pro nás je Niederösterrechische Landesregierung. Vygůgluj si co taková vláda dělá a za co je odpovědná a pak se zeptej nějakého hejtmana u nás.
Nechám promluvit člověka povolaného,kterého pokládám za rozumného,a
sice hejtmana Netolického:
"V současné době jsou kraje nadány poměrně silnými kompetencemi a jsou,
na rozdíl od jiných částí Evropy, velmi silné.Asociace krajů ČR pouze
koordinuje společnou činnost....Problém hranice mezi moravskými a českými
kraji a toho, že nerespektuje hranice zemské, to souvisí se zmíněným
zákonem číslo 36 z roku 1960..."
Ještě bych dodala,že hejtmani mají i zákonodárnou iniciativu.
https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Hejtman-Netolicky-O-poctu-kraju-rozhodoval-kritik-Klaus-resil-je-Milos-Zeman-378915
Jenže ty kompetence jsou přenesené státní, ne obecní, krajské nebo spolkové (zemské). Vždycky o všem rozhoduje resort v Praze (např. školský, dopravní, finanční, regionálního rozvoje, zdravotnictví atd.) a zastupitelstvo to jen "prohlasuje" (to je jejich vlastní termín). Klaus chtěl napřed krajů dokonce 27, ale pak kývl na ten Gottwaldův zeměpis.
A už jsi někdy měla něco, co schvalovalo nějaké krajské zastupitelstvo?
Z Prahy jezdily svého času přímé vozy do Jeseníku. Už nejezdí, na čas byla i trat mezi Hanušovicemi a Dolní Lipkou uzavřena.
Ne , z Hanušovic vede trat směrem na Prahu přes Letohrad, Hradec
Králové. V Dolní Lipce se trat větví a vede do Štítů V dávnější
minulosti byla v jízdním řádu trat do Hradce brána jako hlavní, jezdily po
ní taky rychlíky. Po zřízení Pardubického kraje hlavní trat končí v
Letohradě a z Ústí nad Orlicí jezdí vlaky do Štítů, trat do Hanušovic
se stala takovým zbytečným ocáskem.
Údolí Moravy pod Králickým Sněžníkem patří do Pardubického kraje,
přesto že jde o část Moravy.
Nejen Jeseník, ale i Hanušovice se Starým Městem jsou takovou vyloučenou
lokalitou. Kdyby vývoj po roce 1945 šel jiným směrem, Měly by dnes
Hanušovice 15 - 20 tisíc obyvatel. Dnes je oblast Hanušovic, Branné a
Starého Města řídce osídlena a z toho plyne špatná dopravní obslužnost
regionu.
Jeseník patří do Slezska. Neskončil v Moravskoslezském kraji, ale v tom
Olomouckém. Lidem z okresu Jeseník to asi nevadí.
Já tam hodně jezdil na výlety. Za časů Železné opony, která byla i tam.
Když jel vlak do Krnova, nasedli do vlaku v Mikulovicích polští vojáci, v
Glucholazích se přepřahalo, vlak byl obklopen vojáky a jelo se až za
hranice kde polští vojáci vystoupili. Jako by se převážel zlatý
poklad.
Javornický výběžek je pustý, dostat se tam jinak než vlakem z Jeseníku v
odpoledních hodinách a večer prakticky nejde. Všude kde se po značkách
šlo byly vidět trosky bývalé slávy. Zpustlé restaurace a letoviska. Z
časů před válkou kdy byly hranice otevřeny k Nise do Slezska. A kdy
obyvatelstvo ze slezských rovin jezdilo na hory do Jeseníků. Třebas do
Račího údolí u Javorníku.
Hranice do Polska byly tou dobou prakticky uzavřené. Jediný přechod byl v
Mikulovicích a pak až v Krnově. Od časů Solidarity v Polsku bylo snazší
se dostat do Rakouska než do Polska. Na Otmuchovská jezera se dalo koukat z
Šeráku, jinak byla nepřístupná.
Krásný, Bohem zapomenutý kraj. Je takových víc, bez zájmu centra, bez investic, silnice z první republiky nebo starší. Třeba Nové Město pod Smrkem. Tam je zase krásná cesta přes Souš.
Jak může být Bohem zapomenutý,když je tak krásný? Copak by si Bůh mohl přál něco lepšího,než co největší zachování původních přírodních krás,resp.co nejméně necitlivých dopadů civilizace?
Jistě pro turisty, ale zeptej se místních. Stačí jenom příběh nemocnice ve Frýdlantu. Je to skutečně zapomenutý kraj jako ten Jeseník nebo Jevíčsko, bývalé Sudety, ovšem ne Bohem, ale spíše státem.
Co se toho Jesenicka týče,uváděl jsi příklady,ve kterých je stát
nevinně.
Každopádně tvé stížnosti na stát se nějak podezřele kupí,jako bys byl
poslední dobou něčím frustrován.
Problém není ve státu, ten problém je v lidech. Doporučoval bych jednodenní výlet na severní Moravu ( někdejšího Slezska). Jen se projet autem z Města Albrechtice do Osoblahy a pak z Opavy přes Kravaře do Hlučína. A porovnat obě trasy.
Tento výlet si měl udělat Klaus před tím než slíbil, že za deset let po převratu budeme brát platy jako v Německu. Kdyby si ten výlet udělal tak by mohl přemýšlet o tom kdy to na tom Osoblažsku bude vypadat jako na Hlučínsku.
Dnes už pro takové sliby není vhodná doba. Je totiž dost těch, kteří by chtěli aby to tady vypadalo jako v Rusku a ne v Německu.
Problém ale je Vitásku, že to v Rusku nikdo nezná. Obraz Ruska je tu dán !vlasteneckou válkou" a neustálým bojem proti fašistům (pozor ne Němcům, fašista je každý,kdo je označen za nepřítele Ruska). K tomu úspěchy v kosmickém programu. Skutečné Rusko zní málo lidí a proto takový vzor je jen pouhá imaginace.
Před rokem 89 lidé nevěděli jak to vypadá v USA. Dnes už je dost těch,
kteří tam byli a pracovali. Taky je tady dost lidí, kteří to znají v
Rusku.
Situace podobná jako za první republiky. Tehdy tady bylo dost lidí, kteří
pracovali v USA a v Rusku pobývali v zajetí. Taky to dobře znali.
Přesto na ně Rusko působilo positivně a nemuseli to vůbec být
komunisté.
To jsou neustálé nářky,ale když se na to člověk podívá trochu
blíž,žábou na prameni byli ekologové a některá místní
zastupitelstva-konkrétně v případě toho tunelu.Tak se aspoň zmodernizovala
silnice-
https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/opravena-silnice-pres-cervenohorske-sedlo-otevrela-takto-se-po-ni-jede-20170609.html
Vaše posedlost Ruskem už je na pováženou.
Možná ano. Čekám už tři roky na stavební povolení na opravu dvou bytů.
Nákladní vlaky z Jeseníku do Hanušovic jezdí, už kvůli lomům v
Žulové. Jinak trat byla v poslední době renovována i když i tak rychlost
na ní je nic moc.
Kdyby byl Jeseník ve Švýcarsku, tak by trat z Koutů vedla tunelem až do
Jeseníku. Jinak na Moravě jsou k disposici jen dvoje pořádné hory.
Jeseníky a Beskydy. Turistická infrastruktura v Jeseníkách je nic moc. Když
jdete ze Švýcárny na Rejvíz a dojdete tam okolo 16 hodiny nemáte už šanci
se dostat autobusem do Vrbna či Bruntálu. Podobně poslední autobusový spoj
z Jeseníku ve směru na Karlovu Studánku odjíždí záhy po poledni.
Nedá se to srovnat s obslužností turistických center v rakouských
Alpách.