omlouvám se,ale to je strašný blábolení
bude přemoženo zlo ,on někdo ví přesně co je to přesně zlo,on to není odjakživa relativní pojem ?
dobrá tedy,definuj hranici kde končí dobro a kde začíná zlo a kdy je pro všechny univerzální ,tedy že se všichni lidé shodnou na stejných významech
Jak si představuješ, že by se to dalo definovat? A k čemu to? Kdyby mravní dobro a zlo nebylo absolutní (vztahující se na všechny), tak by nemohli existovat mravní poučky.
tak jak můžeš tvrdit že ty pojmy nejsou relativní ,když nevíš jak je zadefinovat ?
a ty mravní poučky mají platnost pro všechny lidi,jsi si jistý? a mravnost sama je pojem kterému všechny národy světa rozumí stejně? nemyslím si
prostě dobro a zlo jsou relativní pojmy které si vykládají různí lidé různě
Tak relativitou dobra a zla se míní něco jiného než to co píšeš. Umíš zadefinovat pojmy logický/nelogický? Pokud ne, znamená to pak snad, že ty pojmy jsou relativní?
Mravní hodnocení nějakého jednání (zda je dobré nebo špatné) je odpovědí na otázku, zda je ono jednání správné. Např. "je správné krást/lhát/podvádět/(ne)pomoct člověku v nouzi/(ne)pustit staršího člověka sednout" apod.
Zlo a Dobro jsou perzonalizované příčiny událostí. Události posuzuje každý člověk odlišně, tedy relativně, (osobně a na posouzení se neshodne s jinými lidmi).
Příkladem může být pokutování řidiče za překročení povolené
rychlosti na silnici. Jsou v takovémto případu policajti Zlem, nebo
Dobrem?
No a aktuální restriktivní opatření proti pandemii? Jsou Zlem, nebo
Dobrem?
Součte, je vražda z morálního hlediska zlem: Samozřejmě, že ano. Ale co toto: "Z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem:"
A kdo rozhoduje o tom, že je někdo "tyran" a že musí být tudíž svržen
nebo zavražděn? A že jeho svržení či vražda nezpůsobí ještě víc
utrpení než kdyby zůstal u moci? To je taky velice subjektivní pojem,
záleží na tom, z jakého úhlu se člověk na takovou situaci dívá.
Například svržení "diktátora" Sadáma Husajna v Iráku byl z pohledu
západních zemí morálně oprávněnou vojenskou intervencí, dodatečně
schválenou rezolucí OSN, ale v Iráku způsobil akorát chaos a další vlnu
terorismu ve formě radikálních organizací jako je Islámský Stát.
To jsou potom dvě otázky: jestli je vražda zlem a jestli je vražda tyrana zlem.
Z toho plyne, že ne každá vražda je zlem. Může mít přívlastek, který to změní. A to je ta relativita.
Hodnocení bude odlišné pro dobu válečnou a mírovou,ve které rozhodují výhradně soudy.
Např. "je správné krást/lhát/podvádět/(ne)pomoct člověku v nouzi/(ne)pustit staršího člověka sednout" apod.
a přesně všechny ty příklady jsou přeci relativní ,své mravní hodnocení budeš mít na jednotlivé případy jiné než já a další jiní
Ano takhle vzato se dá mluvit o relativitě, i když pak je stejně tak relativní třeba pravda nebo existence Boha.
V každém případě vždycky se dá požadovat i zdůvodnění onoho rozhodnutí, které se pak dá na základě logiky vyhodnotit.
Žádná objektivní definice dobra a zla neexistuje, to vše jsou jenom
subjektivní pojmy, které pro každého znamenají něco jiného. Naše
společnost stojí na křesťanských základech, takže bible a těch "desatero
přikázání" jsou vlastně takové základní morální hodnoty, které
uznáváme, i ti co nejsou věřící je uznávají, proto to máme tak
ohodnoceno i v trestním právu a v zákonech, tj. vražda, krádež, loupež,
znásilnění atd, to všechno jsou trestné činy, které jsou z našeho
mravního hlediska zavrženíhodné, a ty, kdo se těch činů dopouští, je
nutné potrestat.
Co se týká pomoci člověku v nouzi, to je myslím taky ošetřené v
zákonech (neposkytnutí pomoci je v případě dopravní nehody taky trestní
čin), ale je to individuální a záleží na tom, jak to má člověk
nastavené - když pustím staršího člověka sednout, tak z toho mám "dobrý
pocit", že jsem vykonala dobrý skutek, ale ten pocit je čistě subjektivní,
neznamená to, že nepustit někoho sednout je nějaké objektivní zlo.
Co je dobré a zlé lze posuzovat z různých hledisek, ale já mluvím o hledisku mravním, tj. založeném na posouzení správnosti na pozadí spravedlnosti. Takže nejde tu o žádný individuální pocit či nastavení, ale o objektivní hledisko, zda je takové jednání obecně správné (spravedlivé).
Mimochodem ty trestné činy co zmiňuješ jsou morálně zavrženíhodné v každé kultuře.