Tak, závěrečný příspěvek :
Rok 2018 můžeme brát jako "nový začátek", v té době byly příjmy státu
stejné jako náklady. A nic nebránilo tomu, aby každý další státní
rozpočet byl koncipován jako vyrivnaný - tedy ministerstvo odhadlo příjmy a
přesně takové náklady maximálně naplánovalo. Za uevdených okolností by
se státní dluh abolsutně sice nezmenšoval, ale ani nezvětšoval, a inflace
by snižovala jeho význam (% ku HDP). v případ ělepšíh oroku by byl
přebytkový a státní dluh umazal nebo by přebytek zaplnil rezervy, který by
se použily v časech horších - asi to tak děláme i doma každý.
Takže k hlavnímu - pro rok 2019 babišovo vláda, schillerová, ale
nplánovala opět větší výdaje než příjmy. pro ten rok o 30 mld.
Zopakuji : pro ten rok ale schillerová sama a dobrovolně naplánovala o 30 mld
vyšší výdaje státu, než předpokládala příjmy. Pro rok 2020
schillerová sama a dobrovoln naplánovala o 419 mld větší výdaje státu
než předpokládané příjmy, pro rok 2021 naplánovala sama a dobrovolně o
370 mld větší náklady než příjmy a pro 2022 naplánovala sama a
dobrovolně o 400 mld větší náklady než příjmy.
Te´d někdo zahrká, že 2020 přišel covid. ano, správně, nečekaný
jednorázový náklad, podle NKU ve výši 40 % celkového schodku, tedy
nějaký 160 mld. v 2021 podle NKU 10 % schodku, tedy cca 36 mld (dohromady na
covid tedy 196 mld jednorázové pomoci. odešel covid, odešly náklady. ale co
to, na rok 2020, kdy už se žádnej covid nepředpokládal, schillerová sama a
dobrovolně plánuje schodek 400 mld (bez nákladů na energetickou krizi a
válku na ukrajině). Jak je to možné? Kde je zakopaný oříšek?
No je zakopaný v letech 2019 - 2021, ty náklady, na které jsme si museli
půjčit, byli náklady zavedené do zákonného nároku, tedy mandatorní. tedy
pro rok 2020 schillerová MUSELA zvýšit náklady o 160 mld kvůli covidu, ale
NEMUSELA vytvořit další náklady státu ve výši 200 mld. Těch 200 mld
mandatorních ejí totiž přehouplo do roku 2021, narozdíl od těch
vcoviddích, kterých bylo už jen za 36 mld, kdežto kdežto v těch
zbývajících 330 mld bylo těch 200 mld zakomponovaných v roce 2019 od roku
2020 + další zakomponované
v 2020 od roku 2021 + pokles ekonomiky -5,8 % - jinými slovy, přestože se
dalo celkem s jistotou předpokládat, že za covidu se ekonomika propadne, jen
naprostý ššílenec by ještě zvedal mandatorní výdaje do platů a
důchodů a sociálek.
schillerová byla takový šílenec.
pro rok 2022 naplánovala chodek 400 mld (bez energokrize a války), tedy zas eo
40 mld větší nebo možná to způsobil opět pokles ekonomiky, který
nedokázala ovlivnit, to už je jedno).
Jasné z toho ale je, že schillerová zaváděla a zvyšovala nové zákonné
závazky státu, které "dědila" už sama po sobě rok co rok babišovo vlády
(a nedokázala zvýšit výkon ekonomiky tak, aby ty schodky ten výkon
snížil), ale které, ooo jak divné, zdědila i fialovo vláda. zdědila po
schillerové 400 mld závazků, na které neměla už ani babišovo vláda, a
přesto je uzákonila, ty závazky (asi 5,5 % strukturálního schodku)
fialova vláda tedy převzala rozpočet se schodkem 400 mld bez energokrize a
války, na konci 2022 "si předala" schodek 360 mld s energokrizí a válkou,
obecně tedy snížila schodek o nějakých 120 mld, jak plánovala. na letošek
naplánovala schodek 280 mld, asi se nepovede, i když bude 320 mld, bude to zse
o 40 mld méně než vloni. může toho dosáhnout jen zvýšením výkonu
ekonomiky, seškrtáním výdajů státu, zdaněním. ekonomiku moc neovlivní,
na dluh už vůbec ne, to se snažila už čssd a dopadlo to bídně,
zvyšování zdanění od pravice můžeš čekat jen hodně opatrné, ale
stejně tak opatrně bude vláda postupovat i pči škrtání výdajů,
bohužel, protože si tím můžepodřezat větec.
Shrnutí :
- dluhy dělá ten, kdo přijímá mandatorní závazky, na které už za jeho
vedení ekonomika nevydělá, ne ten, kdo ty závazky musí také platit, i
když s nimi třeba i nesouhlasil
- veřejné finance vylepšuje i ten, kdo trendově snižuje schodek nebo
státní dluh
- státní dluh nemůže být snižován, dokonce naopak poroste, dokud
nedojde k vyrušení schodku. teprve s přebytkovým státním rozpočtem
můžeš snižovat státní dluh
ve světle uvedných faktů lze konstatovat, že náklady nad příjmy
vymýšla zásadně čssd a pak ANO od 2020
a náklady s přijmy slaďovala vždy pravice.
Fialova vláda zdědila po schillerový veřejné finance vytvářející
schodek 400 mld. od té chvíle ho snižuje. kdyby jí schillerová naplnovala
schodek bilion, ods by ho musela převzít a udělat, i kdyby o 200 mld menší,
pořád by to bylo 800 mld za rok, tedy to, co udělala schilerová za 2,5 roku
a předchozí vlády za 15 let.
pořád by nějaký hloupý jelito mohlo kňourat, že tahle vláda udělala
dluh jako 25 let vlád před ní
nikdo ale nepopře, nempže, nejde to, že to jsou dluhy, které do
veřejných financí principielně zavedla schillerová a že dokud nedojde k
jejich vynulování, VŠECHNY TY DLUHY PŮJDOU ZA NÍ A VLÁDOU BABIŠE.
ona vůbec neměla vytvářet schodkové rozpočty, které by někdo musel
zdědit.
takže tuhel vládu můžeme vinit, a i já to činím, např nedávno jsme
jasně napsal, že ten jejich balíček je otázkou, jestli pomůže aspoň s
něčím, ale počkám, takže ji můžeš vinit jen z toho, že to řeší
pomalu (pak ale nemůžeš současně fandit odborům s jejich požadavky na
zvyšování platů, protože inflace) nebo v podle tebe nezprávném portvoliu
příjmy vs výdaje (MMF a WB DOPORUČUJÍ 2/3 ŠKRTŮ, 1/3 PŘÍJMŮ(DANÍ),
fiala tvrdil, že to tak v balíčku je, no uvidíme - takže je můžeš vinit
z toho, že to dělají blbě, ale V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ z toho, že ten dluh
udělali oni.
Na to, aby ten dluh způsobenej schillerovou neudělali, by museli během
roku seškrtat nebo dovybrat 400 mld. a to je v podstatě vyloučený. a když
už, tak jak jsme psal, bych seškrtal všecno, co babišovo vláda od 2017
přidala nad rámec valorizačních vzorců.