Rozcestník >> Věda a technika >> ELEKTŘINA

Informace

Název: ELEKTŘINA
Kategorie: Věda a technika
Založil: Ondi
Správci: Ondi
Založeno: 10.01.2020 18:05
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 32881x
Příspěvků:
154

Toto téma sledují (5):


Předmět diskuze: ELEKTŘINA - Pro všechny, které fascinuje tento druh energie, potýkají se s jejími zákoutími a chtějí sdělit své poznatky.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #126

Zobrazit vše


| Předmět: RE: RE: Autobaterie - případné tipy jak…
20.02.21 18:58:02 | #126
Reakce na příspěvek #125

Ten regulátor se mi moc líbí. TL431 jsem pokládal podle symbolu za nějakou podivnou Zenerovu diodu jako pasivní prvek, což byl můj velký omyl. Jestli to správně chápu, tak je to aktivní součástka s OZ v zapojení napěťového komparátoru. Lze tuto přirovnat pouze co do funkčnosti k Zenerově diodě, ale s tou jinak nemá nic společného.
Můj návrh regulátoru, od kterého jsem upustil byl oproti tomu co uvádíš mnohem komplikovanější a zbytečně složitý. Dva napěťové komparátory, R/S klopný obvod a spínací tranzistor. Představa byla taková, že zapínací komparátor překlopí R/S na připojení panelu k baterii při poklesu napětí pod 12,5 V a vypínací komparátor překlopí na vypnutí po dosažení napětí 14,6 V. OZ i R/S z CMOS. Nepodařilo se mi ale zjistit, jak se bude chovat nezatížený FV panel při plném slunečním svitu a zda se nebude naprázdno přehřívat.
Mám to ještě ve stádiu úvah a provedl jsem pár měření. Před startem bylo napětí baterie 12,3 V a klidový proud 28 mA. Po startu napětí vyběhlo na 14,2 V, proud z alternátoru 13 A, do soustavy šlo 10,3 A a baterie byla nabíjena proudem 2,7 A.


 #125 

| Předmět: RE: RE: RE: Autobaterie - případné tipy…
20.02.21 19:44:45 | #127 (1)

Správně. Měřit, měřit, měřit, protokolovat, uvažovat - to je správná cesta.
Náhradní zapojeni LT431 by byl NPN tranzistor s referenční úrovní řidící báze 2,50V (místo U-PN-přechodu 0,65V).

FV panelům bez zatížení by sluneční svit neměl moc vadit, principielně ale je to tak, že s narůstající teplotou stárnou polovodiče ( a i jiné komponenty) rychlej. Já přilepil na můj 8W FV panel ze zadu (silikonem) chladící žebírka hliníkového plechu. Tohle zvýší i nepatrně účinnost FV. Kdysi jsem viděl pokusné uspořádání FV panelů, plovoucích v bazénku na hladině a tím sledující dráhu Slunce (servomotorek) a voda chladila FV.panely. To se ovšem nehodí tam, kde taky někdy mrzne, šlo o pokus (myslím) z Kalifornie.

Ta dioda k baterce (D1) je typ shottky a zabrání požáru v případu zkratu FV nebo regulátoru.


 #126