Už to bude asi 6 roků, co jsem u všech RC "strojů" (např. obří
dvouplošník, nebo PA-18 o rozpětí 3m, ....) přešel na elektrické pohony.
Problém jsou lithiové baterie, kapacitu ani tak moc časem neztrácí, zato se
u nich bez ohledu na to, zda se používají, nebo jsou v klidu na skladovacím
napětí výrazně zvyšuje vnitřní odpor Ri. To je horší, než ztráta
kapacity. Parametr C výrazně klesá, což omezuje akceleraci a baterie se při
větší zátěži značně hřejí, to jim rovněž škodí. Momentálně mám
6 kusů LiPol, které mají pouze malou ztrátu kapacity (cca 10%), ale
vnitřní odpor značný, takže by se daly použít pouze pro jiný účel
(netuším jaký). Další problém je co s nimi, recyklace pro získání
lithia je 4x dražší než těžba nového. Naopak spalovací motory mají
nesrovnatelně lepší poměr Váha/výkon a ty moderní už i velmi slušnou
životnost. Problém je hluk, u dvoudobých není moc možností jak ho
účinně omezit, zkusím experimentovat s čtyřdobými na methyl a vyřešit
účinné tlumení hluku. Provoz benzínových vychází levněji, ale od
určité doby mi začal benzín smrdět :-) Na tohle by elektrické pohony
určitě nestačily:
Tak jest, pístové motory, nebo turbiny jen tak lehce aku nenahradí.
Ve sklepě mám ještě jeden dvoutakt na tu speciální směs, naposledy si
s tím hrál můj syn. Také jsem si kdysi koupil motorek na CO2, ale to je jen
hračička.
První experiment, zatím ještě nevyzkoušený, doručen v rekordním čase
28.12 v 7:30 objednán a doručen 29.12 ve 14:30 (GLS) http://strangery.sweb.cz/NGH.jpg
Super zvuk, ... Elektromotor stejného výkonu by byl přibližně o polovinu
lehčí, ale baterie pro stejné zatížení a výdrž asi tak 4x těžší.
Mimo to by klesalo napětí a tím i výkon, zatímco u spalovacího nedochází
během provozu ke snižování výkonu.