Rozcestník >> Věda a technika >> ELEKTŘINA

Informace

Název: ELEKTŘINA
Kategorie: Věda a technika
Založil: Ondi
Správci: Ondi
Založeno: 10.01.2020 18:05
Typ: Dočasné
Stav: Veřejné
Zobrazeno: 26995x
Příspěvků:
151

Toto téma sledují (5):


Předmět diskuze: ELEKTŘINA - Pro všechny, které fascinuje tento druh energie, potýkají se s jejími zákoutími a chtějí sdělit své poznatky.
Máte nastaveno: řazení od: nejnovějších v stromovém zobrazení

Zobrazení reakcí na příspěvek #171

Zobrazit vše


| Předmět: Udržovací nabíječka
19.09.22 19:23:07 | #171

Start-stop systém vyžadovaný normou EURO 6 může být přínosem, ale ne vždy, což je i v mém případě. Vypínání motoru při zastavení by ani tak nevadilo, zde není hustý provoz ani žádné čekání na křižovatkách, nebo pojíždění v koloně. Horší je řízené dobíjení - Omezení dobíjení při akceleraci a naopak intenzivnější při brzdění motorem. Při nájezdu cca 1300 km/rok na kratší vzdálenosti není baterie dostatečně nabitá, klidové napětí menší než 12,4V což je špatné.
Původně jsem to chtěl řešit solárním panelem na střeše garáže a regulátorem napětí + proudové omezení. Nyní už mám v garáži zásuvku 230V , takže první volba - Udržovací nabíječka. Zakoupena, připojena, ale chyba. Jak síťový adaptér, tak i "inteligentní" modul se značně hřály.
Dočasné a původně pouze provizorní řešení - Zvonkový transformátor s velmi malým sycením (vůbec se nehřeje) s výstupem 9V (bez zatížení 9,4 až 9,6V v závislosti na napětí sítě) takže 9,5V x 1,41 - 0,4V což je úbytek napětí na diodě jednocestného usměrnění a mám citlivé udržovací dobíjení na hodnotě cca 12,8 V. Už to nebudu měnit.



| Předmět: RE: Udržovací nabíječka
20.09.22 03:48:22 | #172 (1)

Nazdar.
Jo, s těmi aktuálními akumulátory na bázi PbCa je problém, protože napětí alternatoru auta je většinou nastaveno na 14,35V, což vyhovovalo dřívějším akumulátorům na bázi PbSb (olovo-antimon).

Příklad při nabíjecím napětí 14,4V se nabila PbSb za 12h na 100%,
kdežto moderní PbCa docílí po 12h zhruba 85% nabití.
Tahle PbCa při nabíjecím napětí 14,4V docílí až za 60h nabití necelých 100%, Při nabíjecím napětí 15,4V docílí nabití 100%, za 42h.

Podobně to vypadá s udržovacím napětím při udržování 100%-ho nabití. Dřívější PbSb potřebovala 13,6V, nová PbCa potřebuje 14,8V.

Takže, na vyrovnání samovybíjení akumulátoru by stačil relatívně malý proud, zhruba 1/1000 údaje kapacity - tedy pro 50Ah akumulátor 50mA.
Jenže ouha. V dnešních autech je i elektronika permanentně "visící" na akumulátoru a ta může odebírat klidně i 50mA. To znamená, že by měl udržovací zdroj mít schopnost dodávat aspoň 100mA.

Udržovací zdroj by měl mít výkon zhruba 14A x 0,1A = 1,4W, což zvonkové trafo určitě dodá, ale otázkou je kolik proudu skutečně "teče" do akumulátoru. Pakliže se chceš vyhnout nějaké regulaci napětí zdroje, tak musí být ten proud skutečně malý, ale "udělat" regulaci napětí Umax =14,4V a proudu Imax < 200mA není zas tak velký problém. To by zvládl transformátorek 3 ... 5 VA se jmenovitým napětím aspoň 12V~.


 #171 

| Předmět: RE: RE: Udržovací nabíječka
20.09.22 19:37:52 | #174 (2)

Zdravím Tě, nevím nic bližšího o typu baterie. Na štítku je:
RENAULT NISSAN 12V - L2 EFB 60Ah 510A (EN)
Enhanced Flooded special technology

Zjištěno: EFB (Enhanced Flooded Battery): Startovací baterie s tekutým elektrolytem, odolná proti cyklickému namáhání (až 270 000 nastartování motoru).
Velmi často je z více zdrojů zmiňováno, že napětí baterie nemá klesnout pod 12,6V. Tato podmínka je splněna. Napětí se drží na hodnotě 12,8V a udržovací proud 30 až 40mA, příkon ze sítě 1,3W.
Měřeno: METEX M-3660D True RMS
Zatím to nechávám ve stádiu úvah ...


 #172 

| Předmět: RE: RE: RE: Udržovací nabíječka
21.09.22 03:50:11 | #177 (3)

No, osobně mne zaskočila ta "měká" charakteristika baterie při nabíjení. Synátor mi přivezl solární panel s proudem nakrátko kolem 10A. Tak jsem ho napojil rovnou a bez regulátoru na baterku a zíral jsem zděšeně jak napětí baterky letělo nahoru. Než jsem to stihl odpojit, tak bylo někde kolem 16V. Ta baterka byla koupená o minulých vánocích, byla tedy třetinu roku v provozu před s tím "testem" s FV panelem. Jasně že mne polil pot hrůzou, ale nic se té elektronice auta nestalo. Pokud vím, tak je standartně dimenzovaná na vstupní napětí 20V, ale netroufl bych si to vyzkoušet. Ten můj paralelní regulátor (psali jsme si kdysi o tom) byl navržen pro solární panel s 0,6A nakrátko a silnější ještě nemám. Tak jsem trochu v internetu bádal a našel příčinu - baterie PbCa mají od PbSb v tomto směru odlišnou charakteristiku - nabíjejí se pomalu, což je v krátkých jízdách autem nedostačující. Na těch mých bateriích taky nestojí ono PbCa, ale odpovídají téhle charakteristice. Prodejce té poslední baterie loni o vánocích jsem se na to (PbSb , nebo PbCa) ptal a ten na mě koukal s otevřenou pusou, nevěděl o čem vedu řeč.

To udržovací napětí 100%-ního nabití je, jak jsem výše psal : Dřívější PbSb potřebovala 13,6V, nová PbCa potřebuje 14,8V. To je okopírované z internetu. Takže to tvé 12,8V je sice lepší, než nic, ale přece jen úplně ideální.
mrkni se na : https://de.wikipedia.org/wiki/Starterbatterie

To s tou tvou udržovací nabíječkou je zřejmě problém chybné konstrukce. Podle tvých údajů je ten zdroj snad jen prostý transformátorek a v odběru 2,4W naprázdno při výstupni kapacitě 9W tuším nějaký kiks.

Teda přiznám se bez mučení, že se mi též "podařilo" koupit během desetiletí několik neuspokojivě fungujících věcí. Když jsem se dokopal k rozhodnutí, tak jsem to vrátil, standardně na to máme zde zhruba týden. Ale většinou jsem to oželel a tak se mi to tu různě válí a čeká na své znovuzrození a nebo také žádné nebude a jak píšeš odstřihnout to, co má naději na znovu použití.


 #174 

| Předmět: RE: RE: Udržovací nabíječka
20.09.22 20:31:39 | #176 (2)

Dodatek: Pouze samotný síťový adaptér zakoupené udržovací nabíječky s odpojeným regulačním modulem měl příkon (naprázdno měřen wattmetrem Hütermann) 2,4W a výst. napětí 16,4V AC. Max. výkon 9W. Tu jsem už zrušil, reklamovat nelze, byla funkční. Použity pouze odstřižené kablíky s krokosvorkami. Ostatní odpad.


 #172