Jenže Izraelité tíhli k polyteismu, jak víme ze Starého zákona, takže pro ně byla idea jednoho jediného boha nepopulární.
Jenže Izraelité tíhli k polyteismu, jak víme ze Starého zákona, takže pro ně byla idea jednoho jediného boha nepopulární.
Zavedl ji Mojžíš - netrvalo to den - taky jim napsal první zákon - Desatero - nešlo to hladko - některé kmeny Izraelitů se odklonili od jediného Boha - je to v Bibli.
Nevšiml jsem si - doposud si tvrdil, že Izraelité nepřejímali jiné
náboženství.
Mojžíš své náboženství/svého Boha postavil na základě poznatku z
egyptského náboženství.
samozřejmě, že přijímali, dyk se to píše i v té Bibli, jak "prováděli své děti ohněm", v chrámu svatého Jahveho měli symbol jeho manželky Ašéry, která byla předtím manželkou kanaánského Ela, potom Baala - u bohů je zajímavé, že s dědictvím moci dědí i otcovu manželku
V tomto případě měli tu tendenci to přejmout, ale izraelské náboženství to zakazovalo. To je právě jádro mého argumentu vůči Nekročárovi.
pravda ale je (aspoň podle archeologů a jiných badatelů), že to bylo
původně součástí jejich náboženství, až později to kdosi "zakázal",
protože se od svých sousedů moc nelišili, až později se začali
vyhraňovat, např. si zakázali vepřové, protože všichni okolo vepřové s
gustem žrali, vyvolený národ no...
kde se vzalo v Judei to stádo vepřů, co do nich Ježíš přemístil legii
démonů a oni naskákali do jezera a utopili se?
To nehraje roli, co jejich vzdálení předkové vyznávali. Judaismus nevznikl ze dne na den a jestliže byl akt něco zakázat nepopulární, tak se podle této teorie neměl ujmout a měli se do Judaismu následně přejmout prvky z okolního náboženství, které byli v izraelské populaci populární.
nehraje roli, nevznikl, neměl, měl...
neměl jsi tam být u toho a korigovat to?
Ale my při neznalosti tehdejší doby, lidí, moci toho, kdo aktuálně o
popularitě rozhodoval, obecně tehdejších okamžitých reálií prostě
nemlůžeme tvrdit, co se mělo uchytit as přijmout a že to bylo
populární.
Tomu se říká kritické realistické hodnocení dějin.
Už samotný Judaismus vznikl na přidružených náboženstvích - protože bylo ovlivňované pobytem u různých kultur. Judaismus vznikal sjednocením Izraelských kmenů pod vedením Mojžíše a odvrácení se od bohů k jednomu Bohu. O před-mojžíšské době se dozvídáme jen z toho, co Mojžíš napsal do svých knih - a hlavně tam vidíme vliv jiných náboženství - už spomínané - Potopa, nebo Desatero - Mojžíš vytvářel historii židů, Boha a Božích zákonů. A tak je jasné, že až pak se nepřebíralo nic z "okolí", protože Boží zákon už byl po napsáním Tóry(pěti knih Mojžíšových) ukončen.
Jo ale v naší debatě jde o to, na základě čeho k tomu vlivu docházelo. Podle teorie, že se do judaismu zakomponovávali prvky, které byli mezi Izraelity populární, by musela být výsledná podoba judaismu taková, že by byl polyteistickým náboženstvím s praxí zpodobování bohů.
Nevím odkud to bereš - judaismus vznikl po spojení kmenů pod jedním
bohem.
Ten vliv zahrnul Mojžíš do svých knih - tam je to vidět - a o tom jte tady
debatovali - o tom jak judaismus vznikal pod vlivem okolí.
O princip?
Vždyť to tady bylo x krát.
Základní myšlenka se zrodila v hlavě Mojžíše - za předpokladu, že to
byl on, koho vychovali Egypťané a opravdu vyvedl Izraelitské kmeny z Egyptu,
sjednotil je a vydal zákon s autoritou jediného Boha.
Ne to jsem netvrdil. Přejímání prvků z jiných náboženství jsem nepopíral.